המגדל הצמוד חוסם את הנוף: תביעה חדשה נגד קבוצת חג'ג'

14 רוכשי דירות בפרויקט "מגדל הצעירים בארלוזורוב" בת"א הגישו תביעה בסך 8.5 מיליון שקל נגד קבוצת חג'ג' ייזום נדל"ן ונגד האחים צחי ועידו חג'ג' באופן אישי, בטענה כי הוסתר מהם שמתוכננת בניית מגדל סמוך מאוד למגדל המגורים, דבר שהביא לירידת ערך משמעותית לדירות שקנו

"מגדלי הצעירים", תל אביב / צילום: By Ynhockey - Own work, wikimedia
"מגדלי הצעירים", תל אביב / צילום: By Ynhockey - Own work, wikimedia

14 רוכשי דירות בפרויקט "מגדל הצעירים בארלוזורוב" ברחוב מנחם בגין 158-160 בתל אביב הגישו תביעה בסך 8.5 מיליון שקל נגד קבוצת חג'ג' ייזום נדל"ן הציבורית שבשליטת האחים צחי ועידו חג'ג' ונגד האחים באופן אישי.

התובעים רכשו דירות בקומות גבוהות (החל מקומה 23) בבניין הדרומי, המונה 46 קומות. בתביעה, שהוגשה על-ידי עורכי הדין שוק ננר ועמרי בירותי, טוענים הרוכשים בדירות לכיוון דרום כי הוסתר מהם כי מתוכננת בניית מגדל סמוך מאוד למגדל המגורים, והובטח להם כי הדירות ייהנו מנוף פתוח עד הים. בסופו של יום המגדל הסמוך שנבנה, בניין רסיטל, מסתיר את הנוף, פוגע בפרטיות והביא לירידת ערך משמעותית לדירות שקנו לטענתם, זאת בסכומים שנעים מ-280 אלף שקל ועד מיליון שקל לדירה. 

עו''ד עמרי ביירותי / צילום: תמונה פרטית
 עו''ד עמרי ביירותי / צילום: תמונה פרטית

"במקום הנוף הפנורמי שהיה צריך להשתקף מדירת התובעים, הם זכו לנוף פנורמי של גג מגדל רסיטל, לרבות כל המכונות והציוד המותקן עליו והרעש שנפלט מהם", נטען לגבי רוכש דירה בקומה 36. אותו רוכש לא הצליח למכור את הדירה בשל המגדל הסמוך, ולטענתו נאלץ למכור בהפסד של 22% משווי הדירה - כמיליון שקל.

חלק מהרוכשים טוענים כי רכשו דירות בקומות גבוהות ויקרות בסכומי עתק, לאחר שיודעו כי מתוכנן מגדל סמוך נמוך יותר, כך שלא יסתיר את הנוף. חלק אחר טוענים כי לא יודעו כלל על בניית מגדל רסיטל.

האחים חג'ג' מחזיקים יחד בלמעלה מ-60% מהון המניות של החברה הציבורית. בתביעה נטען כי החברה ניהלה ושיווקה את פרויקט "מגדלי הצעירים", ובמקביל הייתה זו שיזמה את הקמת מגדל רסיטל ויזמה את הגבתו ב-12 קומות מעבר לתכנון המקורי. 

עו''ד שוקי ננר / צילום: תמונה פרטית
 עו''ד שוקי ננר / צילום: תמונה פרטית

"הפר את חובת הנאמנות והעמיד את עצמו בניגוד אינטרסים"

בתביעה נטען לעילת תביעה של עשיית עושר ולא במשפט. לטענת הרוכשים, בהקמת מגדל רסיטל גרפה קבוצת חג'ג' ובעליה סכומי עתק על חשבונם, כאשר גרמו במתכוון לפגיעה בערך הדירות.

צחי חג'ג', עורך דין במקצועו, המחזיק ב-30.5% מהמניות בקבוצת חג'ג', מונה כנאמן ובא-כוחם של הרוכשים. בכתב התביעה נטען כי חג'ג' היה מעורב בבקשות להיתר למגדל רסיטל, עמד בחזית המצגים כלפי הרוכשים באסיפות הכלליות אותן ניהל והיה בניגוד עניינים.

לפי הנטען, צחי חג'ג' "הפר את חובת הנאמנות כלפי התובעים וכן העמיד את עצמו במודע בניגוד אינטרסים מובהק, כאשר העדיף את טובתו האישית ואת טובות מקורביו, ויזם וקידם את בניית מגדל רסיטל, תוך שהיה לו ברור שבכך הוא פוגע ברוכשי הדירות במגדל הדרומי וגורם להם נזקים משמעותיים". 

יצחק צחי חג'ג' - בעלים משותף יו''ר דירקטוריון קבוצת חג'ג' / צילום: איל יצהר
 יצחק צחי חג'ג' - בעלים משותף יו''ר דירקטוריון קבוצת חג'ג' / צילום: איל יצהר

בכתב התביעה נתבעות גם חברות בקבוצה: "חברת השיווק יעיל" שבבעלותו היחידה של עידו חג'ג' שהייתה באופן פורמלי הצד להסכמים, חברת ריג'נסי מלון ירושלים ואורקם השקעות וכן סמנכ"ל השיווק בקבוצה, יהודה עובד.

בנוסף נתבעות הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז והוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל אביב, בטענה כי תכננו ואישרו הגבת מגדל רסיטל ב-10 קומות, מבלי להודיע על כך לרוכשי הדירות ב"מגדלי הצעירים" ומנעו מהם להגיש התנגדות. 

חלק מגל תביעות 

התביעה הנוכחית היא חלק מגל תביעות שהוגשו בשנה האחרונה נגד האחים חג'ג' או קבוצת חג'ג'. החודש הוגשה תביעה על-ידי נציגות בעלי דירות במגדל היוקרה שתכנן האדריכל ריצ'רד מאייר בשדרות רוטשילד פינת אלנבי בתל אביב נגד יזמית הפרויקט, חברת החוץ ברגרואין רזידנטיאל לימיטד; נגד חברת חג'ג'-כהן השקעות, שעל-פי התביעה מחזיקה בכ-50% מהבעלות והזכויות בחברת ברגרואין; וכן נגד האחים עידו ויצחק חג'ג'; זאת בטענה לכשלים חמורים בפרויקט. בין רוכשי הדירות התובעים נמנים עו"ד צביקה אגמוןן ואנשי העסקים אמנון שעשוע וזיו אבירם. 

בדצמבר האחרון הוגשה תביעה נגד קבוצת חג'ג' בסכום של 17 מיליון שקל על-ידי 40 רוכשי דירות בפרויקט של הקבוצה ברחוב איינשטיין ברמת אביב בתל אביב, שטוענים כי קבוצת חג'ג' הייתה היזמית, ניהלה את הפרויקט, ועליה לפצות על איחור במסירת הדירות לפי חוק המכר.

בדצמבר 2020 הוגשה תביעה על-ידי 140 רוכשי דירות בפרויקט "מגדלי הצעירים" במנחם בגין, על סכום של 77 מיליון שקל, באמצעות עורכי הדין בעז בן-צור ועמרי בירותי, בטענה להפרת חובות נאמנות ותרמית בנוגע לנזקים שנבעו מעיכוב של 5 שנים בהתחלת הבנייה, כך שבמועד האכלוס לו התחייבו הבנייה לא החלה.

מקבוצת חג'ג' נמסר: "התביעה לא התקבלה אצלנו, אך על פניו, כפי שעולה מפנייתך, נראית מופרכת לחלוטין. מגדל רסיטל היה נבנה בכל מקרה בגובה שנבנה".

באשר לתביעה שהוגשה על-ידי נציגות הדיירים בבניין מאייר, נמסר מקבוצת חג'ג' כי חברת ברגרואין לא קשורה לקבוצה. באשר לתביעות של רוכשי הדירות ברמת אביב וב"מגדל הצעירים" נמסר כי הן מהוות "תביעה אחת שאינה שייכת לקבוצת חג'ג', שלא נוסדה אפילו בזמן שהעילות הנטענות נולדו".