רשות התחרות ומשרד התקשורת רוצים לאשר עסקת מרתון במקביל

אקספון ומרתון יפוצלו, והשאלה שנותרו פתוחות הן מה תהיה האסטרטגיה החדשה של WE4G, והאם נראה האצה בתחרות בשוק הסלולר

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: איל יצהר
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: איל יצהר

משרד התקשורת ורשות התחרות בישורת האחרונה לאישור עסקת מרתון (אקספון סלולר)-כלירמרק. אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, השבוע צפויות החברות לקבל את האישור למיזוג ואת האישור להסכם איחוד הרשתות עם סלקום, וזאת אחרי שברשות התחרות דרשו לערוך שינוי בהגדרות האופציה שניתנה לסלקום לרכישת מרתון בעתיד, באופן שיהיה ברור שמיזוג עתידי בין סלקום למרתון יובא לאישור רשות התחרות כמיזוג חדש.

משרד התקשורת לא מפרסם את החלטתו, היות שהוא מתואם עם רשות התחרות, כדי שלא יקרה מצב שהאישורים לא יחפפו. לכן במשרד התקשורת ממתינים שרשות התחרות תשלים את עבודתה, ובסמוך או במקביל יפרסם משרד התקשורת את החלטתו לגבי המיזוג ולגבי הסכם שיתוף הרשתות עם סלקום.

הסכם האופציה מדבר על כך שסלקום תוכל לרכוש את מרתון בתוך 3 שנים בתמורה ל-130 מיליון שקל. לחילופין ואם לא תקבל אישורים, תוכל כלירמרק לקבל מסלקום הלוואה במקום. התנאי הזה יצר קושי הגבלי בעסקה מחשש לתיאום בין החברות, ולכן רשות התחרות דאגה להבהיר כי בכל מקרה מיזוג בין החברות או ההלוואה הוא אירוע חדש ונפרד, והוא יידון כשיהיה רלוונטי.

נזכיר כי שני הגופים פעלו לעסקה שבה גורם חיצוני ירכוש את השליטה במרתון, וזאת על-מנת לשמר את רמת התחרות בשוק הסלולר כפי שהיא קיימת היום. משרד התקשורת ורשות התחרות לא הסכימו שאחד המפעילים ירכוש את מרתון, וזאת משום שבשנה שעברה אושרה עסקת מיזוג בשוק בין סלקום לגולן טלקום, ומיזוג נוסף עשוי היה להיתפס כמוגזם בתוך שנה. 

גם עסקת פרטנר לקראת אישור 

במקביל, במשרד התקשורת קרובים גם לאישור של עסקת רכישת השליטה בפרטנר על-ידי קבוצת רודב-גבאי-הפניקס, והעיכובים באישור נבעו בין היתר מהעובדה שחלק מהדמויות שעסקו בבדיקות חלו בקורונה.

אישור עסקת מרתון-כלירמרק ויריב לרנר נכון להרגע תתבצע ללא רכישת הפעילות של אקספון (חברת ה-ISP והשיחות הבינלאומיות), וזאת בשל חילוקי דעות בין הצדדים על המחיר. המשמעות היא ששתי החברות יתפצלו ומרתון, תעבור משרדים, וחלק מהעובדים יעברו גם הם.

אישור העסקה והפיצול יאפשרו למרתון לחזור לפעילות בשוק הסלולר. למרות שבשוק מעריכים כי החברה שמפעילה את המותג WE4G לא תוכל לחזור לגיוס לקוחות בהיקפים שבהם פעלה כשעלתה לאוויר, בסופו של יום כל השחקנים מחכים לראות מה היא תעשה ואיזו אסטרטגיה תנקוט.

השאלה הגדולה כמובן תהיה האם התחרות תחזור להיות על מחיר החבילות בלבד ,או שהיא תבוא עם הפתעות כאלה או אחרות. בכל מקרה, הכניסה המחודשת שלה תעשה דבר אחד בטוח, והוא שהלחץ לאי-העלאת מחיר רק יתחזק.