ליימן שליסל ודיפלומט בעקבות אסם: דוחות את העלאות המחירים לאחרי חג הפסח

במכתב שכתב מנ"כל ליימן שליסל נאמר ש"אנו קשובים לרחשי לב הציבור, אך אין זה אומר שנוכל לעולם להחזיק ברמות מחירים שהפכו לבלתי כלכליות", ואילו במכתב של מנכ"ל דיפלומט נכתב שמצער לקרוא "כי אתם מייחסים כוונה רעה וציניות לפעילות של דיפלומט" • התגובה של חברת ליימן שליסל מתקבלת יום לאחר הודעתה של אסם-נסטלה כי העלאת המחירים על מוצריה תידחה בשלושה חודשים

נועם ויימן, בעלי דיפלומט / צילום: יח''צ
נועם ויימן, בעלי דיפלומט / צילום: יח''צ

גם ליימן שליסל ודיפלומט מגיבות ללחץ של משרדי האוצר והכלכלה, ומודיעות: לא נעלה את המחירים, בינתיים. שתי היבואניות שיגרו מכתבים לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשרת הכלכלה אורנה ברביבאי, בהם התייחסו לשטף העלאות מחירים ברחבי העולם.

"הצטערתי מאוד לקרוא במכתבכם כי אתם מייחסים כוונה רעה וציניות לפעילות מסחרית לגיטימית של דיפלומט, הנובעת מאילוצים שנכפו עליה, בעיקר כתוצאה ממשבר כלכלי גלובלי", כתב נעם וימן, מנכ"ל דיפלומט.

עוד קרא וימן במכתב לפעול לשנות את המצב על-ידי שיתוף-פעולה בין הממשלה, היצרנים, היבואנים והקמעונאים הגדולים, למציאת דרכים להורדת עלויות, כולל הפחתת מסים ישירים ועקיפים, הקלות רגולטוריות ועוד. "כל הקלה כזו תועבר מיידית להוזלת המוצרים ללקוחותינו", נכתב במכתב.

בשורה התחתונה, בצל הלחץ הציבורי והממשלתי ובצעד דומה לזה של אסם, מודיעה דיפלומט כי היא נענית לבקשת ליברמן וברביבאי, ודוחה את העלאת המחירים שהוכרזה על-ידה עד לאחר פסח. החברה מציינת כי היא מצפה "לראות את תרומתה של הממשלה בהקלה בנט".

גם מנכ"ל ליימן שליסל, מוני ליימן, כותב כי "למרות שאנו מתמודדים עם עליות מחירים משמעותיות של יצרנים וספקים, שרשרת האספקה מתייקרת, שכר מינימום שעלה, שכר עבודה שמרקיע שחקים, מחירי חשמל ואנרגיה, מסים עירוניים ורגולציה מכבידה - לא העלינו את מחירי מוצרינו במדינת ישראל לאורך שנים".

"אנו קשובים לרחשי לב הציבור", סיכם ליימן את מכתבו, "אך אין זה אומר שנוכל לעולם להחזיק ברמות מחירים שהפכו לבלתי כלכליות".

בשורה התחתונה, ליימן שליסל לא התחייבה שהתייקרות מוצרי החברה לא תקרה בעתיד, ויתרה מכך - מסופקות במכתב הסיבות לכך שהחברה לא תישאר ברמת המחירים הנוכחית לאורך זמן.

התגובות הללו מתקבלות יום לאחר הודעתה של אסם-נסטלה כי העלאת המחירים על מוצריה תידחה בשלושה חודשים עד לאחר חג הפסח, ומצטרפת גם לזו של מנכ"ל חברת שסטוביץ, יוני שסטוביץ, שהתחייב במכתב ששלח לשרים "לבחון את הדרכים שבהן נוכל להקל על הציבור ולבחון פעילויות (מעבר לאלה שתוכננו) במסגרתן נציע את מוצרינו במחירים מוזלים". עוד כתב שסטוביץ כי תיבחנה פעילויות במסגרתן החברה תציע את מוצריה במחירים מוזלים, וכי בימים הקרובים יעדכנו בחברה אודות אותם מוצרים.

בתחילת השבוע, בשיאו של לחץ ציבורי וממשלתי גדול על יבואניות ויצרניות שהודיעו על העלאות מחירים, דרשו ליברמן וברביבאי מאסם-נסטלה, ליימן שליסל, דיפלומט, שסטוביץ, סנו, רסטרטו ושטראוס לבטל את גל עליות המחירים במשק. בהמשך ביקש ליברמן לבדוק את פעילותן של חמש חברות - אסם-נסטלה, דיפלומט, שסטוביץ', רסטרטו וליימן שליסל - לאחר ששטראוס וסנו הודיעו בתגובה כי לא יעלו מחירים, או שלא התכוונו להעלות מחירים בכל מקרה, ועל כן הן נשמטו מרשימת החברות שוועדת המחירים התבקשה לבדוק.