מייסדי סטארט-אפ - איך תדעו שהגיע הזמן למנות במקומכם הנהלה מקצועית?

אחת השאלות המוכרות בעולם הסטארט-אפים היא האם היזמים המייסדים מתאימים להוביל את הסטארט-אפ שהקימו, או שלצורך צמיחתה של החברה עדיף להחליפם ואחרי כמה שנים למנות הנהלה מקצועית?

בית ספר לניהול.  איך יודעים שצריך להחליף מייסדים במנהלים מקצועיים? / צילום: Shutterstock
בית ספר לניהול. איך יודעים שצריך להחליף מייסדים במנהלים מקצועיים? / צילום: Shutterstock

אחת השאלות המוכרות בעולם הסטארט-אפים היא האם היזמים המייסדים מתאימים להוביל את הסטארט-אפ שהקימו, או שלצורך צמיחתה של החברה עדיף להחליפם ואחרי כמה שנים למנות הנהלה מקצועית?

מצדדי העמדה הראשונה נותנים דוגמאות למייסדים מוצלחים שהם גם מנכ"לים, כמו מארק צוקרברג שממשיך להוביל את פייסבוק. מצדדי העמדה השנייה נותנים דוגמאות נגדיות, כמו גוגל שמינתה את אריק שמידט בתחילת דרכה. הוויכוח במקומו, שכן יש היגיון בכל אחת מהעמדות.

כשצוות המייסדים מעורב בהנהלת הסטארט-אפ, הוא מחובר בצורה חזקה יותר לרעיון הראשוני שהוביל להקמתו. הוא מעורה בפרטים, מכיר את המוצר והלקוחות ומהווה השראה לצוות. אותם אלמנטים עצמם הם אלה שיכולים גם לגרום לקיבעון ולכישלון הפרויקט.

צוות מייסדים שמאוהב מדי ברעיון ובמוצר עלול להתקשות לשנות דרך ולאמץ כיוונים חדשים. לא פעם נגלה שחסר לו סט הכישורים הנדרשים להוביל את הסטארטאפ מבחינה מסחרית ולעבור לשלב הבא "של הגדולים" - האצת צמיחה, יציאה להנפקה, רכישת חברות נוספות, וכדומה.

אז איך יודעים האם צריך להחליף את צוות ההנהלה המייסד או שיש סכנה של קיבעון מחשבתי בהתנהלות החברה? שורת מחקרים שבהם הייתי מעורב בשנים האחרונות נותנים כמה אינדיקציות:

● אם סטארט-אפ ממשיך להתבסס בעיקר על הפטנטים של הצוות המייסד גם לאחר שנתיים-שלוש של פעילות, זה כנראה סימן שאין מספיק פתיחות לכלול ידע טכנולוגי של ממציאים אחרים. מיקוד יתר בידע הטכנולוגי של הצוות המייסד מצמצם את מגוון המוצרים ועלול להאט צמיחה.

 ● כשהצוות המייסד מגיע כולו מאותו ענף או תחום בו פועל הסטארט-אפ, הסיכוי להשפעה שלילית על ההמשך של צמיחת המכירות וההתרחבות הבינלאומית גדל משמעותית.

● כשהצוות המייסד לא רק מגיע מאותו ענף בו פועל הסטארט-אפ אלא גם עבד בעבר יחד באותה החברה, הסיכוי לקיבעון מחשבתי גדול עוד יותר.

בשני המקרים האחרונים מדובר על סיכון להאטה משמעותית במכירות הסטארט-אפ, שמתרחשת כארבע שנים לאחר הקמתו. ההסבר העיקרי לתופעה זו הוא שצוות מייסדים בעל רקע רחב בענף בו פועל המיזם ו/או שעבד יחד באותה חברה לפני הקמתו, יתבסס יותר מדי על הידע הקודם שלו ויהיה פחות פתוח לרעיונות ויוזמות של אחרים מתוך החברה ומחוצה לה. לכן צוותי מייסדים כאלו יהיו יותר מקובעים בדפוסי חשיבה ופעולה.

כדי להקדים תרופה למכה, במקרים שבהם רואים שצוות המייסדים דומיננטי בהשפעתו על ההתרחבות הטכנולוגית והמסחרית, יש היגיון לשלב מנהלים מקצועיים בשלבים יחסית מוקדמים.

מצד שני, כאשר לפחות חלק מצוות המייסדים של הסטארט-אפ מגיע מתחומים אחרים מאלו בהם פועל המיזם יש היגיון להשאיר את המושכות בידי צוות זה למשך פרק זמן ארוך יותר, שכן הם צפויים להגיב טוב יותר לשינויים בסביבה העסקית ובצרכי הסטארט-אפ.  

פרופ' ניראון חשאי, מומחה לאסטרטגיה ניהול ויזמות, דיקן בית ספר אריסון למינהל עסקים באוניברסיטת רייכמן