הצוללת | פודקאסט

מה קרה ל"מיידוף הישראלי" אמיר ברמלי מאז שנכנס לכלא?

שנה חלפה מאז שאמיר ברמלי, "מיידוף הישראלי", החל לרצות עונש מאסר של 10 שנים בשל הונאת המשקיעים שהוביל • מה הסיכוי שהערעור שהגיש ברמלי על עונשו יתקבל, האם ומתי יקבלו המשקיעים את כספם, לאיזו תסבוכת חדשה הוא נקלע, ומה הקשר של מייסד קופיקס אבי כץ לכל זה • האזינו 

אמיר ברמלי / צילום: תמר מצפי
אמיר ברמלי / צילום: תמר מצפי

לפני כשנה הורשע אמיר ברמלי - המנהל לשעבר של קבוצת רוביקון וקרן קלע - בהובלתה של הונאת משקיעים בהיקף נרחב ביותר, ונגזר עליו עונש חמור של 10 שנות מאסר. ברמלי, שפעל בשיטת הפירמידה, הפיל ברשתו 550 משקיעים תמימים והוריד לטמיון כ-340 מיליון שקל. לא בכדי הוא זכה בתואר המפוקפק "מיידוף הישראלי".

מה קרה לברמלי, למשקיעיו ולאנשים שסבבו אותו מאז הפרשה ההיא, ומה עלה בגורלו של "מיידוף ישראלי" נוסף שפרץ לתודעה בשנת 2021, מיכאל (מייק) בן ארי? כל התשובות בפרק של "הצוללת של גלובס".

מי ערער על גזר דינו של ברמלי, ומה צפוי לעלות בגורלם?
ברמלי עצמו ערער על גזר דינו בטענה כי הוא חף מפשע. דיון בעניין מתוכנן להתקיים בבית המשפט העליון בספטמבר 2022. גם הפרקליטות מצדה הגישה ערעור על גזר הדין בטענה כי העונש קל מדי. ההערכה היא כי בית המשפט העליון יותיר את גזר הדין על כנו, וכי הערעור של ברמלי על עונשו, כמו גם זה של הפרקליטות, יידחו.

ישנם עוד תיקים שמתנהלים בעניינו של ברמלי?
כן. מדובר בתיק נוסף שעוסק בהונאת משקיעים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, וקשורה בחברת אול רנט. לפי החשד, זוהי הונאה שניהל ברמלי מקביל להונאות שבגינן הורשע. רשות ניירות ערך סיימה חקירה בעניין באוקטובר 2021 והעבירה את התיק לפרקליטות. מסתמן שברמלי יעמוד מול כתב אישום נוסף. 

תיק נוסף, שגם בו טרם התקבלה החלטה, הוא חשד לשיבוש הליכי משפט וסחיטה באיומים של שופט בית המשפט המחוזי שגזר את דינו של ברמלי, ח'אלד כבוב. מדובר בחקירה על כך שבזמן שברמלי היה במעצר, גורמים מטעמו העבירו מכתבים לבן של השופט כבוב.

במכתבים נכתב כי במהלך המשפט ועוד לפני הכרעת הדין, ברמלי היה בקשר עסקי עם הבן. לפי החשד, ברמלי ניסה לייצר ראיות המעידות על קשר עסקי שקיים עם הבן, במטרה לפסול את כבוב האב מלדון בענייניו. כעת על הפרקליטות להחליט אם להגיש כתב אישום נגד ברמלי גם בעניין זה.

מה בנוגע לכספי המשקיעים, האם חלקם של הכספים כבר הושב?
עדיין לא. באחרונה הגיעו הגורמים המעורבים להסכם פשרה, שלפיו התשלום הראשון למשקיעים ישולם בקרוב. עם זאת, כונסת הנכסים הרשמית הגישה ערעור על ההסכם שיידון במרץ 2022.

המשקיעים השקיעו בקרנות של ברמלי סכומים שנעים בין מאות אלפי שקלים לכמה מיליוני שקלים, וסך החוב למשקיעים נאמד בכ-270 מיליון שקל. החוב שיושב יהיה בהיקף של 20% לכל היותר ויינתן בכמה פעימות ולאורך שנים.

עוד פרשיה שבה היה מעורב ברמלי בתקופה שבה עמד למשפט וטרם הורשע מערבת גם את מייסד קופיקס, אבי כץ. במה מדובר?
אמיר ברמלי רכש לפני כמה שנים 14% ממניות קרן הגשמה, שכץ היה בין מקימיה. השותפות נפסקה אחר-כך, אבל השניים נשארו בקשר קרוב, וכץ אפילו העיד לטובתו של ברמלי במהלך משפטו.

אלא שביולי 2021 הגישה חברת פרסום תבור תביעה נגד בתו של כץ, אשת העסקים חגית שינובר. התביעה עוסקת בכך ששינובר רכשה מהחברה 50 אלף מסכות שיובאו לכאן בשיאה של מגפת הקורונה, כשרק פרצה. מדובר היה בהסכם לרכישת המסכות בסכום של חצי מיליון שקל - סכום שלא שולם בפועל. לטענת שינובר, מאחורי הקלעים היה זה ברמלי שביקש ממנה לרכוש את המסכות עבורו, והוא יחזיר לה את הכסף. ברמלי לא שילם, והיא זו שנקלעה לתסבוכת.

בשנת 2021 פרץ עוד "מיידוף ישראלי" לתודעה הציבורית, מייק בן ארי. מה עלה בגורלו?
בן ארי נעצר בידי רשות ניירות ערך באפריל 2021, אך אז שוחרר והצליח לברוח מהארץ. בהונאה שהוביל מעורבים יותר מ-1,000 משקיעים, והיא מוערכת בכחצי מיליארד שקל, סכום גבוה יותר מזה המיוחס להונאה של ברמלי. בן ארי אותר באחרונה בבלגרד, ונשאלת השאלה אם ומתי יוסגר לישראל.