העסקאות בשיא, ובנק ישראל ממשיך לתדלק את שוק הדיור בנבואות זעם

אזהרות הלמ"ס והקבלנים אכן התממשו בשוק הדיור - מי שהקשיב להן בספטמבר 2020 ראה ברכה • אבל מותר לתהות האם הלמ"ס של ישראל אמורה לספק לנו נבואות זעם, שמאוחר יותר מגשימות את עצמן

שוק הדיור / צילום: Shutterstock
שוק הדיור / צילום: Shutterstock

מחירי מוצרים, ודאי כאלה שבמחסור, משקפים על פי רוב גם את הציפיות בשוק. אם כולם משוכנעים שהם עומדים לעלות, זה יגולם במחיר הנוכחי - אחרת המוכרים יחכו. מנגד, אם כולם ישתכנעו שהממשלה והבנק המרכזי משנים את כיוון הספינה (את ההיצע ואת המחירים), גם אם זה יקרה בפועל רק בטווח הבינוני והארוך, נראה השפעה על המחיר והביקוש עכשיו - אחרת הקונים יחכו.

בנק ישראל: מחירי הדירות לא צפויים לרדת - וגם שכר הדירה יעלה
הבנקים מעודדים את הסיכון של רוכשי הדירות: 16% מהמשכנתאות נלקחו עם הלוואה נוספת

זה לא הפריע לבנק ישראל - שרואה כיצד המחירים הנוכחיים בשוק הדיור כבר מגלמים ציפיות לעליות מחירים - להמליץ כעת לכולם לקנות דירות, כמה שיותר מהר, כי "ההסתברות לירידת מחירי הדירות בטווח הקצר נראית נמוכה", ו"עליית מחירי השכירות נראית כתרחיש סביר בטווח הקצר". לממשלה יש תוכניות הכוללות "צעדים מהותיים להגדלת ההיצע"? הם יניבו, במקרה הטוב, "תוצאות רק בטווח הבינוני-ארוך".

בינתיים, לפי דוח היציבות הפיננסית למחצית השנייה של 2021, שפרסם ביום שני בנק ישראל - אתם מוזמנים להסתער על אתרי המכירות ולתרום לעוד ועוד עליות מחירים. לפי הנתונים הטריים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מספר הדירות החדשות שנמכרו ב-2021 כבר הגיע לשיא חדש - 56,061 דירות, 37% יותר מהשנה שלפניה.

הריבית היא מתדלקת הנדל"ן הגדולה מכולם

ואולי בבנק המרכזי בעיקר יודעים שעם כל הכבוד לצעדי הממשלה, הריבית שלו - שעדיין לא ממצמצת או עושה סימנים של עליות משמעותיות - היא מתדלקת הנדל"ן הגדולה מכולם. תעיד הקפיצה הענקית במשכנתאות בשנת 2021 - 116 מיליארד שקל, 50% יותר מ-2020.

על הדרך, כלכלני בנק ישראל הפנו בדוח אצבע מאשימה ללמ"ס, כמי שתדלקה את הביקושים בעיצומה של מגפת הקורונה, עם פרסום נתונים חסרים ולא מעודכנים בנוגע להיצע הדירות בשוק. ובלשון המעודנת מעט של כלכלני בנק ישראל: "החל מסוף 2020 ניכר גידול של ביקושים לדירות בכל קבוצות הרוכשים - ייתכן כי דיווחי הלמ"ס על ירידה חדה בקצב התחלות הבנייה ברבעון השני של 2020 תרמו לכך". גרסת בנק ישראל לפרויקט "חורים בנתונים" של גלובס.

תזכורת קצרה לבהלה שזרעה הלמ"ס בנוגע לאותו רבעון שני: בספטמבר 2020, כשישראל מתמודדת עם הגל השני, דיווחה הלמ"ס על קטסטרופה של ממש בתחום המגורים, עם 9,445 דירות בלבד שהחלו להבנות בכל הארץ ברבעון השני. כמה זה נורא? מדובר בירידה של 29% מול הרבעון המקביל ב-2019 וירידה של 27% מול הרבעון הראשון באותה שנה. במחוז תל אביב, למשל, לב הביקושים של ישראל, החלו לבנות באותו רבעון רק 2,025 דירות, מול 2,701 דירות ברבעון ראשון של אותה שנה. 25% פחות.

מצוקת הבנייה לא נותרה בטבלאות האקסל של הלמ"ס. מי שהרימה את הזעקה הגדולה הייתה כמובן התאחדות הקבלנים, שהתריעה שעוד מעט לא נשארות דירות במדינה. שדולה מיוחדת הוקמה בכנסת, קמפיין מאסיבי בתקשורת וברשתות נשא את הסלוגן "כאן לא בונים", והקבלנים בעיקר בישרו לכולם שהרבעון השני היה רק פרומו. לפי התחזית שהציגו, ומי יותר מהם יודע מה קורה על הפיגומים, התחלות הבנייה יקרסו ב-2020 ב-50% והן יסתיימו בפחות מ-30 אלף יחידות דיור. זאת, כשיותר מ-50 אלף זוגות מתחתנים פה מידי שנה.

עבדו עלינו. כשמדובר בהתאחדות הקבלנים זה אפילו מובן (בכל רגע נתון הקבלנים אמורים לשכנע אותנו שזה הזמן הכי טוב לקנות דירה), אבל הרבה פחות כשמדובר בלמ"ס. בדצמבר 2021, כשפורסמו נתונים ראשונים בנוגע לרבעון שלישי של 2021, הנתון ההוא של רבעון שני 2020 כבר התעדכן ל-11,034 התחלות בנייה - 17% יותר מהנתון המקורי. במחוז תל אביב החלו להבנות ברבעון השני 2,990 דירות - 50% יותר מהנתון המקורי. גבוה אפילו מנתוני 2019.

זוכרים את אזהרות הקבלנים על פחות מ-30 אלף התחלות בנייה? בשנה כולה החלו לבנות פה 54,311 דירות, נתון שעוד צפוי להמשיך להתעדכן מעלה. כבר היום נתוני 2020 רחוקים רק 707 דירות משנת 2019, בה עדיין לא ידענו מה היא קורונה.

האבסורד הוא שאזהרות הלמ"ס והקבלנים אכן התממשו בשוק הדיור. מי שהקשיב להן בספטמבר 2020 ראה ברכה - הביקוש לדירות עקף בסופו של דבר את ההיצע, והמחירים טסו לשמיים, אבל מותר לתהות האם הלמ"ס של ישראל אמורה לספק לנו נבואות זעם, שמאוחר יותר מגשימות את עצמן. והאבסורד הגדול באמת הוא שבנק ישראל עשה השבוע אותו דבר - כשעודד את הישראלים לקנות דירה, כי המחירים רק יעלו.