כך הפך מושב אחד קטן לפנינה הכי גדולה של רמת הגולן

על קצה הר טרשים קרח ניצב מושב כנף שהוקם ב-1985 על ידי קומץ צעירים עם ברק בעיניים • זה נשמע מוזר אבל המושב הקטן הזה מציע שפע של אטרקציות קולינריות ותרבותיות שימלאו לכם בכיף יום שלם, ואפילו יומיים, בלי להזיז את האוטו

בית הכנסת הקדום חורבת כנף / צילום: חיליק אמתי
בית הכנסת הקדום חורבת כנף / צילום: חיליק אמתי

"אנשים טובים יודעים את הדרך, ואיתם אפשר לצעוד" (נעמי שמר)

זה הזמן לטייל ברמת הגולן. יום ואפילו יומיים במושב כנף, למשל, יעניקו לכם הרפתקה יוצאת דופן המשלבת טיול בין מרחבי נוף, בתי כנסת קדומים ומעיינות, לבין מפגשים מהסוג האישי עם בנותיו ובניו של המושב. רובם ככולם מדגמנים חלוציות מהדור החדש, כזאת שהיא פחות סגפנית ויותר נהנתנית, פחות פומפוזית ויותר קהילתית. ברוכים הבאים ליום כיף במושב.

09:00: כאן גרים בכיף

קצרה היריעה מלתאר את העושר של עסקי תיירות שלבלבו בשנים האחרונות על אותו הר טרשים קרח, שאליו עלו ב-1985 קומץ צעירים עם ברק בעיניים. את סיפור הקמת המושב תוך כדי טיול היכרות קליל עם אוצרות הטבע שבסביבה, כדאי לחוות עם חיליק אמתי, ממקימי המושב.

"כשעלינו על הקרקע לראשונה, הדבר הראשון שרצו לעשות במשרד הביטחון, הוא להתקין גדר סביב המושב, וכמובן שלא הסכמנו", הוא מספר בעודנו מתצפתים על טבע הבר שלמרגלות כנף. ממקום התצפית שבקו הבתים הראשון של המושב, רואים ביום טוב את הכנרת, את בית הכנסת העתיק חורבת כנף ושלל שקדיות על הגבעות הירוקות.

מהמושב אפשר לצעוד בחברתו המעשירה של חיליק, וגם באופן עצמאי, לחרבת דיר עזיז, בית כנסת משוחזר ומרהיב שנהתגלה בחפירות, שבהן השתתפו גם ילדי כנף. משם מדלגים לעין כנף, בריכה שלצידה מפכים מי המעיין, לזכר אשי נוביק, בן המושב שנהרג במלחמת לבנון השנייה.

חיליק אמתי, מדריך טיולים 050-433932

11:00: מיכל, תערכי לי שולחן

רעבים? גם אנחנו. לא תאמינו כמה אוכל טעים ומארחים מלבבים הנצו בכנף. מה שהיה בעבר אזור שחון קולינרית, הפך במסגרת התיירות הקהילתית המתפתחת במושב ללונה גל של אפשרויות ראויות. את "שולחן האוכל" של מיכל נשיא, פגשנו עמוס בתוצרת מקומית ובאוכל משגע מעשה ידיה.

שולחן האוכל של מיכל נשיא / צילום: מיכל נשיא
 שולחן האוכל של מיכל נשיא / צילום: מיכל נשיא

מעבר לאירוח הטעים והמקסים של אוכל בריא, טרי ומקומי בסטודיו המוקף בעצי פרי, שעל קירותיו תמונותיה של הציירת גלית דהרי, בת המושב, מיכל מנהלת את פעילות התיירות במושב. ומספרת בהתלהבות על האירוח הביתי של תומר וקנין הצעירה, טבחית מחוננת שאף היא החלה את צעדיה הראשונים באירוח.

גם מיכל וגם תומר מפרגנות ליבול הקולינרי של כנף - הגבינות של שירי ברוך, לחמי המחמצת הצופנים שיר של "אווה לשה", היין של היקבים המקומיים, העוגות של "המטריפה", דניאל בר, וכמובן היד הטובה והלב החכם של מיכל יוצרים שולחן אוכל רב קסם וטעם.

שולחן האוכל - ארוחות וסדנאות בישול, בתיאום מראש בכל יום- 052-6788828
הנחלה - רותם וקנין - אירוח ביתי בסופי שבוע בלבד, בתיאום מראש- 054-8010974, גלית דהרי - ביקור בבית הציירת בתיאום מראש - 050-9081173, דניאלה בר, "המטריפה" - 050-889-0758, אווה לשה - לחם שירה, ימים ג-ו, 050-5345297. כשר.

כל העיזים מובילות לדיר מהזריחה ועד השקיעה נעה שירי ברוך, גבנית וחקלאית, בין מחזור הצפירות (המלטה ראשונה) וההמלטות של העיזים, לבין מחזור ההבשלות של הכיכרות שאותן היא מגבנת מחלבן. חובבי קולינריה וטבע לא יפסחו על הסיור בדיר. מהדיר ממשיכים לטעימות של תנובתן, בחנות הקטנה המשמשת גם כמחלבה.

שירי ברוך, גבנית וחקלאית. דיר עזיז / צילום: הדר רופא
 שירי ברוך, גבנית וחקלאית. דיר עזיז / צילום: הדר רופא

דיר עזיז, מחלבה ודיר - סיור וטעימות בתיאום מראש. החנות פתוחה כל השבוע. 054-4383706

15:00: לא לפספס פסיפס ולבנדר

כמו פו הדוב המתקשה לבחור בין דבש לריבה, כך מתקשה אני לבחור בין עצירה מבושמת בשדות הלבנדר המפורסמים של כנף, לבין סדנת פסיפס בסטודיו הססגוני של סמדר שיאחי, אמנית בחסד ובזכוכית, שעבודותיה היפהפיות מתנוססות בבתי כנסת ובבתי מלון ברחבי הגליל והגולן. ממליצה לבחור בגם וגם, כי מי יודע מתי תשובו.

אצל שיאחי אפשר לקבוע לסדנה קצרה או ממושכת של עבודת כפיים בחיתוך זכוכית צבעונית, או להסתפק בקפיצה קצרה למרחב היצירה לסיבוב רכישת אהילים משגעים, ולמפגש עם סמדר הצנועה והמוכשרת.

דקתיים נסיעה משם, ואתם בממלכת הלבנדר של לילך ודן אסרף. השדות פורחים אמנם רק ביוני, אבל גם בחורף נעים וחמים ללגום ליקר לבנדר, לטעום עוגייה ודבש פרחוני.

SMADART - סדנאות וביקורים בסטודיו בתיאום מראש. 054-9720596, AZIZO- לבנדר מהגולן, פתוח מדי יום, אבל מומלץ לתאם מראש. 050-5871515

17:00: בין שני כרמים

יקבים, כרמים וענבים מצטיינים יש ברמת הגולן, ושניים מתוכם נטועים באדמת כנף. כיף לדלג בין שני אלה, בין כוסית צוננת של רוזה בצבע הזריחה ביקב TERRANOVA, מעשה ידיה של הייננית הצעירה רוני כהן ארזי, לבין כוס ובה נמזג הפטיט ורדו בסגול שקיעה עמוק של עופר תורג'מן ביקב סקוריה. כל יקב מזמן סיפור וחוויה שונים בתכלית, והמשותף לשניים בעיקר הפרגון ההדדי ואירוח נדיב ורווי קסם.

יקב סקוריה / צילום: אייל ורשבסקי
 יקב סקוריה / צילום: אייל ורשבסקי

יקב TERRANOVA- פתוח בכל ימות השבוע לטעימות יין ושמן זית נפלא המיוצר במקום. 054-3993514.

יקב סקוריה - פתוח בכל ימות השבוע לסיור בכרם, טעימות וסדנה חושית של ריחות - בתיאום מראש - 052-4265424