קבוצת פז נכנסת לתחרות בשוק טעינת הרכב החשמלי

החברה מקימה מערך עצמאי של תחנות מהירות ברחבי הארץ וצפויה להיכנס גם לשוק הטעינה לבתים משותפים

תחנת דלק פז / צילום: תמר מצפי
תחנת דלק פז / צילום: תמר מצפי

קבוצת האנרגיה "פז" נכנסת לתחום הטעינה לרכב חשמלי. לגלובס נודע כי החברה נערכת להקמת רשת של עשרות עמדות טעינה סופר-מהירות לרכב חשמלי בקיבולת של עד 180 קילוואט, שיכולות להוסיף לרכב חשמלי טווח נסיעה של 100 ק"מ בדקות ספורות. הפעלתן צפויה החל מהרבעון הבא.

העמדות יוקמו בעיקר במתחמי תחנות הדלק בבעלות של "פז" לאורך צירי מפתח ברחבי הארץ. אולם הפרישה צפויה לכלול גם עמדות טעינה עצמאיות שאין להן קשר ישיר לשטח תחנות דלק. בנוסף מתכוונת החברה להיכנס לתחום ההתקנה של עמדות טעינה לרכב חשמלי בבתים פרטיים, ייתכן שבאמצעות סינרגיה לפעילות של חברת "פזגז", שיש לה נוכחות ארצית נרחבת בבתים משותפים. בנוסף עשויה להיות סינרגיה עם פעילות השיווק של תחנות YELLOW. החברה צפויה להשיק אפליקציה לניהול החכם של הטעינה ברשת שלה.

יצוין כי "פז" קיימה בתחילת השנה שעברה מגעים לרכישת נתח בעלות בחברת הטעינה EV-EDGE של קבוצת יוניון אולם העסקה לא צלחה. החברה החליטה להיכנס לפעילות עצמאית על בסיס התשתית העצמאית הנרחבת שלה שכוללת שירותי אנרגיה למגזר הפרטי והעסקי ו-כ270 תחנות דלק ברחבי הארץ. כיום פרושות בישראל רק כ-100 תחנות טעינה מהירות אולם המספר צפוי להכפיל את עצמו השנה, בין השאר בעידוד של משרד האנרגיה שהודיעו בשנה שעברה על הקצאת עשרות מיליוני שקלים לסבסוד ההקמה של עמדות טעינה חדשות.

צי הרכב החשמלי הפרטי בישראל מונה כיום פחות מ-20 אלף כלי רכב, לא כולל רכבי פלאג אין. אולם על פי הערכת משרד האנרגיה עד 2025 כלי רכב חשמליים יהוו כ-23% מהמכירות השנתיות בישראל, שהם כ-65 אלף כלי רכב במספרים של היום. בשוק הטעינה קיימות כיום כמה קבוצות גדולות ובהן אפקון של קבוצת שלמה, EV-EDGE של יוניון וג'ינרג'י בשליטה של OPC.

גם המתחרה של פז מתחום הדלק, סונול, פעילה בתחום הטעינה באמצעות חברת סונול EVI שבה היא מחזיקה ב-50 אחוז לצד משק אנרגיה. 

עוד שחקנית בתחום היא חברת זוקו אנרג'י מקבוצת זוקו שילובים שלאחרונה הודיעה על שיתוף פעולה עם "דלק ישראל" במסגרתו יפרשו כ-40 עמדת טעינה לרכב חשמלי בתחנות הדלק של "דלק" ברחבי הארץ.