המשקיעים החלו לצאת משוק הנדל"ן: ירידה של 19% בהיקפי המשכנתאות בינואר

בנק ישראל מדווח על ירידה בהיקף נטילת משכנתאות, נכון לחודש ינואר • מספר הלווים ירד עקב העלאת מס הרכישה למשקיעים שבוצעה בחודש נובמבר האחרון

משכנתה. כיצד תשפיע העלייה באינפלציה על יכולת ההחזר? / צילום: Shutterstock, jaturonoofer
משכנתה. כיצד תשפיע העלייה באינפלציה על יכולת ההחזר? / צילום: Shutterstock, jaturonoofer

ירידה של 19% בהיקפי המשכנתאות שנלקחו בחודש ינואר - בשווי של 9.97 מיליארד שקל, כך עולה מנתוני בנק ישראל על המשכנתאות שנלקחו בחודש ינואר השנה. הירידה נמדדה בכל הסקטורים של רוכשי הדירות - הן שוק הרוכשים במחיר למשתכן, שוק המשקיעים והן כל יתר הרוכשים בשוק החופשי. נראה כי בכך ניתן האות לתחילת יציאת המשקיעים משוק הנדל"ן ולירידה בהיקפי המשכנתאות שיילקחו בתקופה הקרובה על ידי הציבור. 

כצפוי, מספר המשקיעים שלקחו הלוואות בחודש ינואר קטן מאוד לעומת קודמיו. זאת, עקב העלאת מס הרכישה למשקיעים שבוצעה בחודש נובמבר האחרון. בינואר לקחו 1,726 משקיעים משכנתאות, ירידה של 23% לעומת דצמבר, שבו נרשם שיא. היקף ההלוואות שנלקח, 1.35 מיליארד שקל היווה ירידה של 25% לעומת ההיקף שנלקח בדצמבר והיה אחד מהנמוכים ביותר שנלקחו בחודשים האחרונים. מנסיון העבר, יש להניח, כי חלק ניכר מהמשקיעים שלקחו משכנתאות בינואר, עשו זאת על עסקאות שבוצעו עוד בנובמבר. בנוסף, אפקט המיסוי צפוי להתבטא באופן מלא בעוד מספר חודשים, שאז מספר המשקיעים צפוי לרדת בעוד עשרות אחוזים גם מהכמות שנרשמה בינואר.

ואולם במקביל, גם רוכשי דירות בשוק החופשי שאינם משקיעים הקטינו את הרכישות שלהם במידה משמעותית, שעה שנרשמה ירידה של 17% בכמות המשכנתאות שנלקחה בינואר, לעומת דצמבר. ציבור זה לקח משכנתאות בהיקף כולל של 7.3 מיליארד שקל בחודש ינואר. אין הסבר ברור לעובדה, כי בחודש ינואר נלקחו פחות משכנתאות בשוק החופשי על ידי מי שאינם משקיעים משלושת החודשים שקדמו לו, כי כלפי רוכשים אלה, בניגוד למשקיעים - לא ננקטו כל צעדים ממשלתיים.

לוקחי משכנתאות במסגרת מחיר למשתכן הקטינו אף הם את מספר המשכנתאות ואת היקפן הכולל בשיעור ניכר של 25%. עניין זה ניתן להסבר בהתאם לעיתוי המכירות בפרויקטים השונים שנבנים במסגרת התוכנית הממשלתית.