הותרו לפרסום שמות מעורבים נוספים בפרשת משה חוגג: עידו שדה מן וירון שלם

השניים, המחזיקים באחוזים קטנים בחברת סינגולריטים שבלב הפרשה, חשודים יחד עם משה חוגג כי הונו משקיעים שהשקיעו במיזמים בתחום המטבעות הקריפטוגרפים, בין היתר באמצעות החברה ומארג חברות קש

משה חוגג / צילום: יונתן בלום
משה חוגג / צילום: יונתן בלום

עידו שדה מן וירון שלם חשודים במעורבות בפרשת ההונאה בתחום מטבעות הקריפטו שבמרכזה עומד משה חוגג - כך התיר השבוע בית המשפט המחוזי מרכז לפרסם, לאחר שמאז פרוץ החקירה שמותיהם נאסרו לפרסום.

השניים, המחזיקים באחוזים קטנים בחברת סינגולריטים שבלב הפרשה, חשודים יחד עם חוגג כי הונו משקיעים שהשקיעו במיזמים בתחום המטבעות הקריפטוגרפים, בין היתר באמצעות החברה ומארג חברות קש.

חשוד נוסף בפרשה, ששמו היה אסור לפרסום מספר חודשים ועד לתחילת החודש, הוא אבישי זיו, לשעבר מנכ"ל קרן סינגולריטים. שמותיהם הותרו לפרסום בעקבות בקשת עיתונאי "דה מרקר" שוקי שדה.

עידו שדה מן וירון שלם - שנעצרו יחד עם חוגג; עדי שלג, שהיה עד המדינה נגד נוחי דנקנר בפרשת הרצת מניות אי.די.בי; ואבישי זיו - חשודים בעבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה, עבירות הלבנת הון ומס הכנסה. החקירה בעניינם נמשכת. זאת לצד חקירה נגד חוגג החשוד גם בעבירות מין בהן צריכת זנות מקטינה, החזקת מקום לשם זנות ואספקת סמים ואלכוהול לקטינות. השופטת אפרת פינק הדגישה כי החשודים האחרים לא קשורים לחשדות בנוגע לעבירות המין.

המשטרה טענה בדיון בעניין פרסום שמם כי השניים אינם הדמויות המרכזיות בפרשה, אך הם מהווים "חוליה בשרשרת" העבריינית. השופטת פינק, שהתירה לפרסום את שמם, קבעה כי "חלקם של המערערים בפרשה אינו שולי, ועוצמת החשדות נגדם אינה נמוכה". היא גם קבעה כי השניים נהנו מהרווחים שהתקבלו כתוצאה מהמעשים הפליליים, וכי חלקו של שלם גדול יותר מזה של שדה מן, וגם רף החשדות נגדו גבוה יותר, אך הרווח של שדה מן גדול נוכח אחוזי השותפות שלו בחברה.

פינק קבעה כי היא מתירה את שמם לפרסום לאור ההשלכות שיש לעבירות על משקיעים ובפרט בעניינו של שלם שעוסק בהייטק. "מצאתי כי נכון להעדיף את האינטרס הציבורי שבפרסום על פני האינטרס הפרטי והנזק שעלול להיגרם למערערים".

ירון שלם שימש כסמנכ"ל הכספים בסינגולריטים ומחזיק ב-2.5% ממניות החברה. הוא גם היה חבר בהנהלת חברת הבולקצ'יין סאגה. שדה מן הוא שותף מייסד בקבוצת סינגולריטים המחזיק ב-5% ממניות החברה. הוא סיפק ייעוץ טכנולוגי למיזמים אך לא היה מעורב בניהולם. לפני כשנה עזב את תחום ההייטק וההשקעות לאחר שחברת הבלוקצ'יין שלו, סאגה (לשעבר סוגור), שהוקמה ב-2017, הודיעה על סיום דרכה. היום הוא מתעסק בתחום המוזיקה.

בספטמבר 2020 הגישו מספר משקיעים יפנים תביעה שעודנה מתבררת, בסכום של 27.6 מיליון שקל, נגד חוגג, שלם, שדה מן, שלג וקבוצת סינגולריטים. בתביעה נטען כי המשקיעים נפלו קורבן לעוקץ מצד חוגג ושותפיו. לטענת התובעים, חוגג ושותפיו גייסו מיליוני דולרים בתחילת 2018 להשקעה במיזם להקמת בורסה למסחר במטבעות קריפטוגרפיים בשם Zodiac, והציגו את עצמם כשותפים במיזם זה עם Bittrex, חברה שהחזיקה באותה תקופה באחת מבורסות הקריפטו הגדולות בעולם. בפועל, לטענת התובעים, המצג הזה היה שקרי.

על-פי כתב התביעה, כשנתיים לאחר שהשקיעו התובעים במיזם זודיאק 8.2 מיליון דולר במטבעות קריפטו, והמיזם לא הצליח, לדבריהם, התברר להם כי ביטרקס מעולם לא הייתה שותפה בהקמת המיזם. כמו כן, התובעים טוענים כי בעוד שחוגג ושותפיו הציגו למשקיעים כאילו כספם ישמש לפיתוח המיזם, הרי שבפועל הם שלשלו את הכספים לכיסיהם, וכל שנעשה במסגרת המיזם הוא הקמת אתר אינטרנט ללא כל פעילות.

במאי 2021 הוגשה תביעה נוספת בסכום של כ-18 מיליון שקל נגד חוגג, שדה מן, שלם ושותפים נוספים בסינגולרטים. התביעה הוגשה על-ידי שני עובדים שעבדו בקרן וטוענים כי השקיעו כספים ואיבדו את השקעתם. לטענתם, הנתבעים הקימו חברות רבות, שהתבררו כחברות קש בהן לא הייתה כמעט פעילות, רק כדי שיוכלו לגייס באמצעותן מאות מיליוני דולרים במצגי שווא שקריים. עוד נטען כי לאחר גיוס הכספים, רוקנו הנתבעים את החברות והותירו אותן ללא פעילות מהותית.

עורכי הדין טל שפירא ורעות סרנת מסרו מטעמו של ירון שלם: "מרשנו פעל כדין והוא דוחה בתוקף ובשאט נפש כל ניסיון לקשור בינו לבין מעשה מרמה כלשהו. מרשנו אינו עובד או שותף בסינגולרטים מאז תחילת שנת 2018 והמיזמים הנזכרים נוהלו לאחר שסיים את תפקידו בחברה, ומבלי שהייתה לו יד בדבר. מרשנו סמוך ובטוח שבתום החקירה יתברר כי לא נפל כל פגם במעשיו וכי תיק החקירה כנגדו יסגר".

עורכי דינו של עידו שדה-מן, נבות תל-צור וליה גוני, מסרו את תגובתו: "כאזרח שומר חוק, אני שלם עם התנהלותי ויודע שלא דבק בה ולו רבב. לא אכחד כי עצם החשד כלפיי מעיב על דבר יקר לי ביותר - שמי הטוב ויושרתי, אולם אני סמוך ובטוח כי שמי ינוקה לחלוטין. כולי תקווה כי החקירה תמוצה ביסודיות ובמהירות האפשרית".

עורכי הדין אלעד רן והילה תירוש, המייצגים את אבישי זיו, מסרו בתגובה: "מר אבישי זיו סמוך ובטוח כי לא דבק כל רבב בהתנהלותו, וכי זו תהא גם מסקנת גורמי האכיפה בסיום החקירה".

*** חזקת חפות: החקירה בעניינם של משה חוגג, עדי שלג, ירון שלם, עידו שדה מן ואבישי זיו נמשכת. הם לא הורשעו, ועומדת להם חזקת החפות.