מתחדש הקרב על החדשות: הרשות השנייה תדון בקיצור המהדורות

מועצת הרשות השנייה פותחת לדיון מחודש את שאלת אורך מהדורות החדשות • החלטת המועצה הקודמת התקבלה בניגוד לעמדתו של שר התקשורת יועז הנדל, שמקדם תפישות של דה-רגולציה והתערבות נמוכה • מנגד, יש הסבורים כי אורך המהדורות הוא נטל על הצופה, ולכן יש לקצרן למינימום

אולפן חדשות 13 / צילום: צילום מסך מתוך חדשות
אולפן חדשות 13 / צילום: צילום מסך מתוך חדשות

חודשיים לאחר שמהדורות החדשות של הערוצים המסחריים קוצרו ברבע שעה, מועצת הרשות השנייה מודיעה על קיום שימוע בנושא אורך המהדורות. כמו כן, נראה כי המועצה החדשה, שנכנסה לאחרונה לתפקיד, מתכוונת לאפשר את הרחבת הדיון ולבחון מחדש האם יש בכלל מקום להתערב באורך המהדורות.

לכאורה, על-פי החלטת המועצה הקודמת, השימוע אמור היה לעסוק בקיצור המהדורה ברבע שעה נוספת, ולבחון האם יש מקום להגביל את הערוצים בשידור חדשות עד 21:00 או האם לאפשר להם להמשיך לשדר מהדורות של שעה ורבע. 

על כוונת המועצה ניתן ללמוד מהפרסום בסוף ההזמנה לשימוע, הקורא לכל גורם המעוניין בכך להביא בפני המועצה את עמדתו בכתב ולספק מידע ואסמכתאות תוך הבהרה. כמו כן, צוין כי "גורמים שפנו בעבר לרשות בעניין זה רשאים לכלול טענות נוספות מעבר לעמדה שכבר הוגשה על-ידם למועצה".

כאמור, לפני כחודשיים וחצי, לאחר תקופה ארוכה שבה הערוצים המסחריים שידרו מהדורות חדשות שארכו כשעה וחצי, התקבלה במועצת הרשות השנייה, שכבר סיימה מאז את כהונתה, החלטה לפיה יש לקצר את המהדורות בשתי פעימות: האחת למשך שלושה חודשים לשעה ורבע (עד 21:15), וב-1 באפריל היו אמורות המהדורות להתקצר פעם נוספת לשעה.

עוד נזכיר כי ההחלטה התקבלה בניגוד לעמדתו של שר התקשורת יועז הנדל, שמקדם תפישות של דה-רגולציה והתערבות נמוכה ככל האפשר בענייני הערוצים המשדרים. השר הביע את עמדתו בגלוי בתקשורת, אולם יו"ר המועצה דאז,  יוליה שמאלוב-ברקוביץ', שהייתה הרוח החיה בהובלת מהלך הקיצור, התמידה בו למרות זאת. זמן קצר לאחר ההחלטה הוחלפה מועצת הרשות השנייה, ולתפקיד יו"ר הרשות מונה עדן בר טל, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת, שהיה לאורך כל הדרך המועמד המועדף על השר.

עתה, כאמור, בוחרת המועצה לנהל דיון פתוח מבלי להגביל את עצמה להחלטות המועצה שקדמה לה. בשלב הזה קשה להעריך איזו החלטה תתקבל, שכן במועצה יש דעות לכאן ולכאן. הדעות נעות בין כאלה הסבורים כי בעידן המשופע אלטרנטיבות לצריכת חדשות ותוכן, ההחלטה נמצאת בכל רגע בידי הצרכן שיכול לעבור לצפות בתוכן אחר, ולכן יש להימנע מרגולציה לא הכרחית. מנגד, במועצה יש לא מעט חברים שאינם מתחום התקשורת, המאמינים כי אורך המהדורות הוא נטל על הצופה, ולכן יש לקצר אותן אף יותר.