הסתיים משבר הטיסות לדובאי: החברות הישראליות יחזרו לפעול כרגיל

השב"כ הודיע כי הגיע להבנות עם גורמי הביטחון באיחוד האמירויות, לפיהן חברות התעופה הישראליות יוכלו לפעול כרגיל • ההבנות הגיעו לאחר סבב פגישות של ראש אגף האבטחה בשב"כ עם מקביליו האמירתים ובהמשך לסבב פגישות של ראש השב"כ רונן בר עם מקביליו

דובאי / צילום: Shutterstock
דובאי / צילום: Shutterstock

הסתיים משבר הטיסות לדובאי, וחברות התעופה הישראליות יוכלו לחזור לפעול כרגיל. אחרי שבועות מתוחים ואינספור שיחות בין גורמי הביטחון הישראלים לעמיתיהם בדובאי, מתפרסת הודעה מטעם השב"כ כי הושגו הבנות שיאפשרו לחברות הישראליות לטוס לדובאי כסדרן.

"במסגרת המאמצים להגיע לפתרון המחלוקות סביב סוגיית אבטחת התעופה הישראלית בדובאי, התקיים אתמול (ה) סבב פגישות של ראש אגף האבטחה בשב"כ עם מקביליו האמירתים, וזאת בהמשך לסבב פגישות של ראש השב"כ רונן בר עם מקביליו בשבוע שעבר.

"כתוצאה מפגישות אלה הושגו הבנות, וסוכמו עקרונות עבודה משותפים וסידורי אבטחה אשר יאפשרו לחברות התעופה הישראליות לשוב ולטוס לדובאי באופן סדיר ושוטף", נכתב בהודעה.

נזכיר כי הסכמי אברהם כוללים גם הפעלת קווי תעופה בין ישראל ובין איחוד האמירויות. על-פי הסכמים אלה, כל מדינה רשאית להפעיל עד 42 טיסות בשבוע הן מנמל התעופה בדובאי והן נמל התעופה באבו דאבי. כל אחת מחברות התעופה הישראליות הפעילה 3-4 טיסות ביום, כך למשל אל על וישראייר. לצד שלוש החברות הישראליות פועלת בקו גם חברת התעופה האמירתית פליי דובאי, שהפעילה גם היא כארבע טיסות ביום. כפי שנחשף בגלובס, מאז שנחתמו הסכמי אברהם, לא נחתם הסכם קבע המסדיר את נושא אבטחת הטיסות

שלוש טיסות ביום

הקו לדובאי הפך להיות אחד המבוקשים עבור הטסים מישראל, אלא שכעת רבים מהנוסעים כאמור לא יכולים לטוס, כשהחברות הישראליות מוגבלות לשלוש טיסות ביום (אחת לכל אחת), ופליי דובאי נדרשה גם היא לצמצם את הלו"ז שלה לשלוש טיסות ביום. הקטנת היצע המושבים בצורה כה דרמטית הזניקה את מחירי הטיסות המגיעים גם ל-600-650 דולר לטיסות הלוך ושוב.

ארקיע הקדימה והודיעה כי אם לא ייחתם הסכם עד 8 במרת, היא תסיט את טיסותיה מדובאי לנמל התעופה בראס אל חיימה או לנמל התעופה באבו דאבי, ומשם תספק הסעות לדובאי (הנמצאת במרחק של כשעה נסיעה).

אל על וישראייר לא ממהרות לצאת בהכרזות, אולם הפתרון של הסטת הטיסות לנחיתות בשדה התעופה באבו דאבי גם עלה על-ידי השב"כ, האמון על נושא אבטחת הטיסות של החברות הישראליות הפועלות מנמלי תעופה שונים בעולם.

עיקר המחלוקת מתייחס בין רשויות התעופה והביטחון של המדינות נעה סביב כמות המאבטחים שמורשה אגף הביטחון של אל על - האחראי על אבטחת הטיסות של שלוש החברות הישראליות - להציב בנמל התעופה בדובאי. הדרישה של ישראל היא ליותר מ-100 מאבטחים שיקבלו היתר לפעול בשטח שדה התעופה, והרשויות בדובאי מגבילות את כמות המאבטחים לכשליש מהכמות.

השיח בין הצדדים כלל גם ביקורים של אנשי השב"כ בדובאי ואת מעורבותו של ראש הממשלה ושר החוץ. חברות התעופה היו מוטרדות ובצדק מחוסר ההוגנות שנוצרה בעקבות המחלוקת - כל אחת מחברות התעופה הישראליות רשאית להפעיל כיום טיסה יומית בלבד, ומולן פליי דובאי המפעילה שלוש טיסות ביום. מעבר לעובדה שהחברות נאלצו לבטל טיסות שיש להן ביקוש ולהשיב כספים לנוסעים - הנוסעים חששו לבצע הזמנות עתידיות לטיסות שקיומן מוטל בספק.