איחוד האמירויות נכנסה לרשימת המעקב העולמית להלבנת הון ומימון טרור

מרכז העסקים הים תיכוני נכנס ל"רשימה האפורה" של ה-FATF לתחומי שיפוט הדורשים ניטור מוגבר

בירת איחוד האמירויות, אבו דאבי / צילום: Shutterstock
בירת איחוד האמירויות, אבו דאבי / צילום: Shutterstock

סוכנות פיקוח בינלאומית נזפה באיחוד האמירויות הערביות על כך שהמדינה לא עושה מספיק על מנת לעצור הלבנות הון ופעולות מימון טרור, והוסיפה אותה לרשימת המדינות שיש לפקח עליהן במידה מוגברת, מכה לתדמית של המדינה המזרח תיכונית כמרכז עסקים והשקעות בטוח.

כוח המשימה לפעולה פיננסית (FATF), גוף בין־ממשלתי שמושבו בפריז ובוחן את יכולתן של מדינות לזהות ולעצור פעולות מימון לא חוקיות, הודיע ביום שישי שאיחוד האמירויות הערביות מצטרף למועדון של 22 מדינות, הכוללות את פקיסטן, סוריה וניקרגואה, במה שמכונה רשימה אפורה של תחומי שיפוט הנחשבים בעייתיים אבל עובדים בשיתוף עם ה־FATF להשתפר. זימבבואה הייתה ברשימה המפוקפקת בעבר והצליחה לצאת ממנה.

ב־FATF אמרו שאיחוד האמירויות הערביות מחויב למלחמה נגד התחמקות מהסנקציות, הגדלת המשאבים לשימוש במודיעין פיננסי על מנת לרדוף אחר מלביני כספים, והדגמה של הגדלה ממושכת בכמות החקירות והתביעות של פעילויות מסוג זה.

באמירויות "עשו מחויבות פוליטית ברמה גבוהה" לחזק את יעילות הממשל, ובשנתיים האחרונות "עשו צעדים משמעותיים לשיפור המערכת", כך נמסר בהודעה של ה־FATF.

לאחר ההכרזה, איחוד האמירויות הערביות הוציא הודעה על פיה יעבוד מקרוב עם ה־FATF על מנת לתקן את התחומים בהם נחוץ שיפור. "על הבסיס הזה, איחוד האמירויות הערביות ימשיך את המאמצים הנמשכים שלו לזהות, לשבש ולהעניש פושעים ורשתות פיננסיות לא חוקיות בהתאם לממצאי ה־FATF", כך נמסר מהמשרד נגד הלבנת הון ולוחמה בטרור הפיננסי של איחוד האמירויות הערביות.

המהלך בא בעקבות הלחץ מהמערב

ההחלטה של FATF באה לאחר שנים של לחץ על איחוד האמירויות הערביות מצד ממשלות מערביות ופעילים למען שקיפות להגביל את ההסתמכות הרבה של המדינה על עסקאות במזומן ולנקוט צעדים נגד זרימת הון לא חוקית, בייחוד מדובאי, שהפכה למרכז של השקעות זרות בנכסי נדל"ן ומסחר בזהב ובמתכות יקרות אחרות. תפקידה של המדינה כמקלט בטוח לאנשים עשירים מהמערב העומדים מול סנקציות מערביות גם הוא נתון לבחינה הולכת וגוברת במסגרת המאמצים של ארה"ב להתנגד לפלישה הרוסית לאוקראינה וללחוץ על איראן לנטוש את תוכנית הגרעין שלה.

איחוד האמירויות הערביות, פדרציה של שבע נסיכויות במפרץ הפרסי, הציג סדרת צעדים בזמן מגפת הקורונה שנועדו להפוך את הערים הגדולות, דובאי ואבו דאבי, לאטרקטיביות יותר להשקעות ולזרים, המהווים כ־90% מכ־10 מיליון התושבים במדינה.

בשנתיים האחרונות, המדינה הציגה ויזה לעובדי פרילאנס, עשתה אי־הפללה של מגורים יחד לזוגות לא נשואים והרשתה צריכה של אלכוהול ללא רישיון. בינואר, העבירה את שבוע העבודה שלה לסינכרוניזציה עם שבוע העבודה בשאר מדינות העולם. דובאי משכה אלפי מיליונרים, שנמשכו אליה בגלל אפס מס הכנסה ומגבלות מגפה יחסית קלות.

איחוד האמירויות הערביות גם משתמש בכוחו הכלכלי לבנות יחסי חוץ עם ישראל ועם יריבות כמו טורקיה ואיראן.

"המסע החל"

אחמד אל סאייה, שר המדינה של איחוד האמירויות הערביות, אמר שהמדינה כבר עשתה צעדים גדולים בטיפול בחששות ה־FATF על ידי השקעה ברגולציה, אכיפת החוק ומודיעין פיננסי, והיא מחויבת לוודא שהשינויים האלה יכו שורש.

"המסע החל, זה ממריא", אמר בריאיון השבוע. "העלויות שלו מתחילות להבשיל במקרים מסוימים, אז אנחנו אפילו לא הולכים להתחיל מאפס".

בעוד שההגדרה היא מכה לתדמית המדינה כמרכז עסקים בטוח, בנקאים באיחוד האמירויות הערביות אמרו שתהיה לה השפעה מעטה בטווח הקצר על השקעות זרות או האמון במערכת הפיננסית של המדינה.

מוחמד דמאק, מנהל בכיר ב־S&P Global Ratings, לא רצה להתבטא ישירות לגבי איחוד האמירויות הערביות אבל אמר שכשמדינה נמצאת ברשימה האפורה, המחיר של מימון או עסקאות עם בנקים מחוץ לגבולותיה עלול להיות יקר יותר, בגלל הבדיקות ודרישות הציות הנוספות. אבל רוב הבנקים באיחוד האמירויות הערביות כבר שיפרו את הציות ואת הבדיקות הקשורות למימון לא חוקי בשנים האחרונות, כך אמרו בנקאים.

סאייה אמר שהרישום לא יפגע לרעה בצמיחה הכלכלית של איחוד האמירויות הערביות: "הכלכלה שלנו מגוונת, וההשפעות של להיות במצב בו נעשות עלינו יותר בדיקות הן חשובות, אבל הן לא הולכות להשפיע עלינו לרעה".

במקרה שאיחוד האמירויות הערביות ייכשל במענה לדרישות ה־FATF, המדינה מסתכנת בצעדים אפילו חריפים יותר מצד הארגון, ואז בנקאים אומרים שההשפעה על ההשקעות ועל מעמד המדינה כמרכז פיננסי ועסקי באזור תורגש.

כישלונה של איראן לציית ב־2020 הכניס אותה לרשימה השחורה של "תחום שיפוט מסוכן", מבחינת ה־FATF, וזה גרם לארגון להטיל סנקציות שהגבילו את גישת איראן למערכת הפיננסית הבינלאומית. הרשימה השחורה כוללת גם את צפון קוריאה.