עסקים עם רוב גברי מוחץ מחמיצים את יתרונות הגיוון

יותר נשים - יותר רווחים לעסק • המגזר העסקי הישראלי מפספס את חשיבות הגיוון המגדרי וצריך כבר היום לבצע שינוי מהותי

מנהלים / צילום: Shutterstock
מנהלים / צילום: Shutterstock

נניח שהייתה דרך לשפר את סיכויי הצמיחה של החברה שלכם ב-12%. נשמע מפתה, נכון? בשנתיים האחרונות, חברות רבות נאבקות לשרוד במציאות העולמית החדשה של מגפה. כעת הגיע הזמן לחזק את הכלכלה, והסוד לכך הוא צמיחה.

חברת הייעוץ הבינלאומית מקינזי ערכה לאחרונה סקר בקרב 1,178 מנהלים ומנהלות בכירים ברחבי העולם, ושאלה אותם מה לדעתם יהיו המגמות הבולטות במגזר העסקי בחמש השנים הבאות. מגמה אחת בלטה מעל כולן: להערכתם, מחצית מהרווחים של החברות יהיו ממוצרים, שירותים או מודלים עסקיים שעדיין לא קיימים. אז מהו סוד ההצלחה שהבטחתי לכם? פשוט מאוד: לפי הממצאים שלנו, לחברות שמנוהלות על ידי נשים יש סיכוי גבוה ב-12% להגיע ליעדי הצמיחה שלהן ומעבר לכך.

יום האישה הבינלאומי הוא הזדמנות להפנות זרקור לחשיבות של שילוב נשים בתפקידים ניהוליים, במיוחד כאשר עולם העסקים צפוי להשתנות דרמטית בחמש השנים הקרובות. נשים הן משאב חשוב לחברות, אבל משאב שאינו מנוצל דיו.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

מנהלות טובות יותר

עובדים מרוצים הם עובדים טובים לארגונים: יש יותר סיכוי שהם ימליצו על מקום עבודתם ופחות סיכוי שהם יעזבו או יישחקו - משתנים קריטיים בשוק התעסוקה בישראל כיום - ונשים הן מנהלות טובות ומשמעותיות יותר עבור העובדים שלהן. מהמחקר שלנו עולה כי 31% מהמנהלות סיפקו תמיכה נפשית לעובדים שלהן, לעומת 19% בלבד מהמנהלים הגברים. כמו כן, 42% מהמנהלות וידאו כי העובדים שלהן מסוגלים להתמודד עם עומס העבודה, לעומת 36% מהמנהלים, וכי 21% מהמנהלות מנעו שחיקה לעומת16% מהמנהלים.

ועדיין, חברות ועסקים אינם נשענים על החוזקות של נשים מנהלות. בממוצע, על כל מאה גברים שמקודמים לתפקידים ניהוליים, רק 86 נשים מקודמות לתפקידים אלו. בנוסף, לאורך חמש השנים האחרונות, חלה עלייה של 5% בלבד בייצוג של נשים בתפקידי ניהול בכירים.

במצב העניינים הזה, כולנו מפסידים: נשים, גברים והחברה כולה. בשנים הקרובות, עסקים הנשענים על רוב גברי מוחץ יחמיצו את היתרונות הרבים שיש לגיוון מגדרי. חברות שהן יותר מגוונות, בכל ממד שהוא, צפויות לשגשג. ממחקר שערכנו בקרב אלף חברות גדולות ב-15 מדינות עולה כי סיכויי ההצלחה של החברות המגוונות ביותר, במיוחד מבחינה מגדרית, היו גבוהים ב-25%. עוד עולה מהמחקר כי חברות שבשדרה הניהולית שלהן יש יותר מ-30% נשים רשמו הישגים טובים יותר. בין החברה הכי מגוונת מבחינה מגדרית לחברה הכי פחות מגוונת נמצא פער של 48% בהישגים. ישנם סקטורים בכלכלה הישראלית שבולטים מהבחינה הזו ברמה העולמית, אבל סקטורים אחרים נמצאים בתחתית הרשימה.

לעודד גיוון

אז מה חברות ישראליות יכולות לעשות עוד היום? ראשית, לעודד התנהגויות ומעשים שמקדמים גיוון והכלה, להסביר מה היתרונות של מדיניות זו, וכיצד היא מתאימה לערכי החברה. שנית, לקיים הרצאות על אפליה מגדרית; אם ההיענות לפעילות זו נמוכה, ניתן להציע תמריצים או לחייב נוכחות. שלישית, ההנהלה הבכירה צריכה לתמוך באופן גלוי ומלא במאמצים של החברה לגיוון והכלה. רביעית, להטמיע פרקטיקות נגד אפליה בכל התהליכים היומיומיים בחברה: מחקרים מראים כי תזכורת בנוגע לאפליה ודעות קדומות לפני שמתחילים בתהליכי גיוס וקידום - משפרת את התוצאות עבור נשים וקבוצות אחרות שסובלות מתת-ייצוג.

הדרך לשוויון מגדרי במקומות עבודה עדיין ארוכה, וקצב ההתקדמות לשם הוא איטי בצורה מדאיגה ולא יעילה. זה הזמן של החברות לשנות את פני הדברים. נוכח השינויים הגדולים, האתגרים וההזדמנויות בשנים הקרובות, עלינו לזכור ששוויון מגדרי אינו נכון רק מבחינה מוסרית, אלא הוא גם טוב לכלכלה, לחברה ולשוק העבודה.

הכותבת היא שותפה במקינזי המתמחה בתחום הבריאות והפארמה ומובילה את תוכנית המנטורשיפ של מקינזי ישראל ליזמיות, מייסדות ומנכ"ליות