הגיע הזמן לתקן עיוות היסטורי וארכאי: לפחות 50% דירקטוריות בעמדות מפתח

עמדות הכוח האמיתיות לנשים נמצאות בדירקטוריונים הציבוריים והעירוניים, והן פשוט לא נמצאות שם • על שרת הפנים לפעול לשינוי חקיקה

נשים בדירקטוריון / צילום: Shutterstock
נשים בדירקטוריון / צילום: Shutterstock

קשה להאמין, אבל בשנת 2022, גם אחרי כל המאבקים, החקיקה, והעלאת המודעות- אנחנו עדיין רחוקות מאוד משוויון מגדרי בישראל. אבל כיום המצב שונה, והתנהגות הציבור מאפשרת התקדמות שלא התאפשרה בעבר. תקופת הקורונה הוכיחה עד כמה הניהול המקומי וההובלה של הרשויות המקומיות שמחוברות לשטח ולתושבים משמעותית לניהול מצבים מורכבים בשגרה ובחירום, עד כמה המתווים המקומיים הפכו ללאומיים בשיטת "מלמטה למעלה".

אחת הדרכים המרכזיות שהוכחו כמשמעותיות במאבק לשוויון מגדרי היא ייצוג של נשים בעמדות מפתח, בכלל ובשירות הציבורי בפרט. השוק הפרטי והציבורי ניזונים זה מזה ולמדים זה מזה, ומהפיכה במקום אחד יכולה להוביל למהפכה במקומות נוספים. לפי המצב העגום כיום, החברה הישראלית עדיין סובלת מתת ייצוג נשי משמעותי בדירקטוריונים והתאגידים הציבוריים והעירוניים. התאגידים העירוניים מפעילים מנגנון גמיש, מתמחים בפעילויות ממוקדות ופועלים בשיתוף פעולה עם המגזר הפרטי.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ביטוי הולם לנשים

לפי החוק הקיים, ישנן הוראות שונות לקידום הייצוג ההולם של קבוצות אוכלוסייה מסוימות ובהן נשים. בהוראות אלו נקבע, כי בנסיבות העניין יינתן ביטוי הולם לנשים בגופים ציבוריים, לרבות בדירקטוריונים של חברות ממשלתיות וחברות עירוניות. בחוק החברות הממשלתיות, ישנה הוראה ספציפית בדבר ייצוג הולם בחברות ממשלתיות, לפיה בהרכב דירקטוריון של חברה ממשלתית יינתן ביטוי הולם לייצוגם של בני שני המינים. בהמשך, הורחבה הוראה זו גם על דירקטוריונים של תאגידים אשר הוקמו על פי דין. אף בחוק שירות המדינה (מינויים), נקבע כי בקרב העובדים בשירות המדינה, יינתן ביטוי הולם לייצוגם של בני שני המינים.

בשנת 2007 קבעה הממשלה, כי יעד הייצוג ההולם בדירקטוריונים של החברות הממשלתיות, שאליו היה צריך להגיע עד שנת 2009, הוא %50.

על אף החקיקה ויעדי הממשלה, גם אם כיום המצב טוב יותר - הרי שעדיין חלקן של נשים לא מהווה ייצוג הולם, בוודאי שלא בתאגידים עירוניים. בנוסף לכך, החוק לא מתייחס לתפקידי יו"ר בתאגידים ציבוריים, ואכן אנו ממשיכות לראות מיעוט נשים גם בתפקידי יו"ריות.

הבעיה מחמירה כאשר מדובר בשוק הפרטי - רק %10 מהדירקטורים בחברות הפרטיות שאינן ממשלתיות או עירוניות הם נשים.

פתרון מעבר לפינה

הפתרון לא מסובך, והוא נמצא מעבר לפינה. אנחנו בפורום 15 ראשות הרשויות בישראל מקדמות מתווה שוויוני לדירקטוריונים, מדובר בשינוי חקיקה הכרחי. אנו קוראת לשרת הפנים איילת שקד, הגיע הזמן לעגן ייצוג שוויוני לנשים בדירקטוריונים בחוק, לתקן עוד עיוות היסטורי וארכאי - אנא פעלי לקדם שינוי חקיקה משמעותי ולחייב בחוק ייצוג של לפחות 50 אחוז נשים בדירקטוריונים של חברות ותאגידים ציבוריים ועירוניים .

תפקיד המגזר הציבורי, הממשלה והשלטון המקומי הוא להוביל את אמות המידה החברתיות, להכתיב סדר יום, בייחוד בנושא כל כך משמעותי ורגיש כמו ייצוג נשים שוויוני בדירקטוריונים. לכן, יש צורך בהתערבות של המחוקק, על מנת להבטיח שוויון הזדמנויות אמיתי ו מהותי לנשים בעמדות מפתח.

לנו, כשלטון מקומי וכמדינה יש את היכולת והמחויבות להוביל את המהפכה, להכניס נשים חזקות נוספות שיכולות לכהן בתפקידים בכירים במשק, לתרום לכלכלת ישראל וליצור מציאות שמשפיעה לא רק על עולם העבודה, אלא על החברה כולה.

הכותבת היא יו"ר פורום 15 ראשות הרשויות בישראל וראש מועצת גני תקווה