דורכות במקום: המצב של המנכ"ליות בחברות הציבוריות לא השתפר

מחקר של BDO מגלה כי פערי השכר בצמרת החברות הציבוריות מגיעים עד 60%, ומספר המנכ"ליות כמעט לא השתנה בשנים האחרונות • יום האישה, פרויקט מיוחד

מספר המנכ”ליות כמעט לא השתנה בשנים האחרונות / צילום: Shutterstock, Jacob Lund
מספר המנכ”ליות כמעט לא השתנה בשנים האחרונות / צילום: Shutterstock, Jacob Lund

ככל שעולים במעלה הפירמידה, פערי השכר בין נשים לגברים מתחדדים ועשויים להגיע עד 60% באותו תפקיד ובאותו ענף - כך עולה ממחקר שערכו ב-BDO Consulting עו"ד אדווה בלמס, שותפה ומנהלת תחום תגמול בכירים, ויגאל טולדנו, שותף מנהל. מסד הנתונים של המחקר כלל את שכרם של חמשת נושאי המשרה בעלי השכר הגבוה ביותר בחברות הציבוריות ב-2020, ולפיכך החברה מחויבת לדווח עליו. לרוב, אלה משרות מנכ"ל וסמנכ"ל כספים או הנדסה. מספר הנדגמים במחקר עמד על 2,110 נושאים משרה ב-430 חברות.

סך חבילת התגמול לנשים בשנת 2020 הייתה נמוכה בכ-36% מממוצע השכר השנתי של הגברים, שעמד על 1.154 מיליון שקל. בעשירון הראשון והשני של טבלת שיאני המשתכרים בחברות הציבוריות ל-2020 לא הופיעה אישה אחת. האישה הראשונה הופיעה במקום ה-30 - סמנכ"לית כספים מענף הטכנולוגיה, שאינה תושבת הארץ.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

שונאות סיכון? נשים נהנות פחות מתגמול הוני

לדברי עורכי המחקר, העדנה שחוו המדדים המובילים של הבורסה לני"ע בשנת 2020 השפיעה לטובה על שכרם של הגברים יותר מאשר של הנשים, מאחר ששיעור גדול יותר משכרם נשען על תגמול הוני, המבוסס בין היתר על ביצועי מניות החברות. עם זאת, מדיניות הידוק החגורה שאפיינה את תחילת משבר הקורונה הובילה לירידת שכר הבכירים - 9% אצל הגברים ו-6% אצל הנשים. 

החלוקה בין הרכיב הקבוע למשתנה, תמריץ והוני, אצל הנשים הייתה הפוכה מזו של הגברים. ייתכן שזאת משום שנשים "שונאות סיכון" יותר מאשר גברים. הרכיב הקבוע בשכרן של הנשים היה כ- 54% משכרן.

פערי השכר הגדולים ביותר הם בענף החזקות והשקעות - 60.5%, וחלק גדול מהם ניתן להסביר בשיעור הגבוה של תגמול מבוסס מניות. חבילת התגמול של נשים בענף עלתה ב-20% לעומת 2019, אבל הפער עדיין גדול. שכרן של נשים בענף מ-66% שכר קבוע, 28% מענק ו-6% מניות. לעומת זאת, שכרם של גברים מורכב מ-31% בלבד שכר קבוע, 23% מענק ולא פחות מ-46% תשלום מבוסס מניות.

בחלק מהענפים החלוקה המגדרית בין תשלום קבוע להוני אינה נכונה. בענף הטכנולוגיה, לדוגמה, החלק המנייתי אצל נשים וגברים כמעט זהה - 40% ו-39% בהתאמה, ובענף האנרגיה וחיפוש הגז יש נטייה ברורה לטובת הנשים - 41% אצל נשים לעומת 23% אצל גברים. עם זאת, הרכיב הקבוע בתגמול לנשים ברוב הענפים גבוה יותר, למעט נדל"ן, תעשייה, בנקים וחיפושי גז ונפט. באופן אבסולוטי, במקומות שבהם הרכיב הקבוע של השכר נמוך יותר בקרב נשים גם התגמול ההוני נמוך יותר.

מספר המנכ"ליות לא גדל

שיעור הנשים המחזיקות בתפקידי ניהול בכירים ב-2020 נותר זהה לשנים קודמות ועומד על כ-13% בממוצע בכלל הענפים. לדברי עורכי המחקר, בחלק מהענפים פערי השכר בין הגברים לנשים עלו ובחלק הצטמצמו, אבל למרות המודעות הגוברת לפערים אלה, עדיין אין ביטוי לכך בסקטור העסקי ופערי השכר נותרו משמעותיים.

לפי המחקר, כשנבחנו פערי השכר בחילופי מנהלים באותן חברות ובאותם תפקידים, לרוב, כשגבר החליף אישה באותו תפקיד ובאותה חברה שכרו היה גבוה יותר באופן משמעותי בהשוואה לגבר שהחליף גבר באותם תנאים. במקרים אלה לא היה שינוי שכר משמעותי.

 
  

הענף שבו שיעור נושאות המשרה הבכירות היה הנמוך ביותר ב-2020 היה ענף הביטוח - רק 6% נשים - נתונים עגומים יותר מ-8% ב-2017, אך טובים יותר במעט מ-5% ב-2018. עלות השכר של בכירים בתחום הביטוח עמדה ב-2020 על 2.851 מיליון שקל לעומת 1.746 מיליון שקל בקרב בכירות.

הענף עם הכי הרבה נשים בתפקידי הנהלה היה בנקאות, עם 32% נשים נושאות משרה. זה הענף היחיד שבו היקף שכרן של נשים דומה לזה של הגברים: כ-2.5 מיליון שקל בשנה לעומת 2.6 מיליון שקל לגברים.

רק ב-5% מהחברות הציבוריות בישראל מכהנות נשים כיו"ר דירקטוריון, והן משתכרות 37% פחות מהגברים - עלות שכר שנתית ממוצעת של 1.3 מיליון שקל ליו"רית דירקטוריון, לעומת 2.1 מיליון שקל לגברים בתפקיד זהה. רק ב-5% מהחברות הציבוריות בישראל עומדות מנכ"ליות, והן משתכרות 33% פחות מהמנכ"לים.

התחום היחיד שבו יש יותר נשים בתפקידים בכירים הוא ייעוץ משפטי: 76% מהתפקידים בחברות ציבוריות מאוישים על ידי נשים בתחום הזה, אבל גם בו הן משתכרות 40% ופחות מהגברים בתפקיד זהה. זאת בניגוד למגמה ההיסטורית שששכרן של הנשים במשרה זו היה גבוה משל מקביליהן הגברים.

כשמסתכלים לאחור, רואים שבחלק קטן מהענפים חלה עלייה בשיעור הנשים בהנהלה. בנדל"ן ובנייה עלה מספר המנהלות מ-13% ב2018 ל-16% ב-2020; בתעשייה מ-8% ל-10%; בטכנולוגיה נותר על 11%; בבנקאות קפץ מ-21% ל-32% וגם בתחום האנרגיה וחיפושי גז ונפט קפץ מ-5% ל-16%. בכל מקרה עדיין שיעור נשים במשרות ניהול לא מתקרב לחלקן באוכלוסייה.