שר החוץ האוקראיני מתנצל בפני אל על: מודה על פועלה ההומינטרי

דימיטרי קולבה האשים אתמול את אל על בכך שהיא מאפשרת לנוסעים הרוסים לשלם דרך המערכת הבנקאית מיר, שעוקפת את הסנקציות שהוטלו על רוסיה • היום פרסם קולבה התנצלות, לאחר שהתברר כי אל על חסמה את המערכת כבר ב-28 בפברואר

שר החוץ האוקראיני דימיטרי קולבה / צילום: Associated Press, John Minchillo
שר החוץ האוקראיני דימיטרי קולבה / צילום: Associated Press, John Minchillo

אחרי שהטיח האשמות חמורות נגד חברת התעופה אל על, שר החוץ האוקראיני דימיטרי קולבה מתנצל. אתמול (ב') העלה קולבה פוסט שהפך ויראלי נגד אל על, בטענה כי החברה, שממשיכה להפעיל טיסות לרוסיה, מאפשרת לנוסעים הרוסים לשלם דרך המערכת הבנקאית מיר. מערכת זו מאפשרת תשלום "עוקף", היות שמערכות התשלומים העולמיות הודיעו כי יחסמו את השירות לתושבי המדינה.

בציוץ שהעלה לטוויטר טען קולבה: "בזמן שעוד ועוד סנקציות עולמיות מוטלות על רוסיה בשל המתקפות הברבריות שלה באוקראינה, יש שמעדיפים לעשות כסף ספוג בדם אוקראיני. הנה חברת אל על שמאפשרת לשלם לה במערכת התשלומים מיר המאפשרת לעקוף סנקציות. צעד א-מורלי שמשפיע על היחסים בין ישראל ואוקראינה".

לאחר שאל על הגיבה והבהירה כי חסמה את השימוש במערכת התשלומים מיר עוד ב-28 בפברואר, העלה היום (ג') קולבה פוסט התנצלות, בו כתב: "אכן הקישור למערכת התשלומים מיר נשאר באתר (אל על), אבל השימוש בו נחסם. אני מודה לאל על על פועלה ההומניטרי ושולח את התנצלותי".

אל על מפעילה ארבע טיסות יומיות בקו תל אביב מוסקבה, וייתכן שהיא תגביר את התדירות. זאת מאחר שמ-8 במרץ חברת התעופה הרוסית אירופלוט, שהפעילה שתי טיסות יומיות בקו, תשהה את פעילותה הבינלאומית במסגרת החלטה גורפת שקיבלה לנוכח החרמות שלא יאפשרו לה להפעיל טיסות.

רוב חברות התעופה הבינלאומיות עצרו את טיסותיהן לרוסיה, לרוב על-פי החלטות המדינות שבהן הן פועלות. כך, למשל, על-פי החלטת בריטניה, מדינות האיחוד האירופי וארצות-הברית. גם חלק מחברות התעופה באסיה הודיעו על עצירת הפעילות לרוסיה.

טיסות אל על למוסקבה ממריאות בתפוסה נמוכה מישראל וחוזרות בתפוסה מלאה עם ישראלים ויהודים שמבקשים לצאת מרוסיה. לאחר שחברות הביטוח לא הסכימו להעניק כיסוי ביטוחי לטיסות אלהף נרתמה המדינה והעמידה ערבות של 2 מיליארד דולר לטובת המשך הפעלת הטיסות.