אחרי הקמח: האם גם מחירי השמן בדרך להתייקרות?

גורמים בשוק המזון הישראלי מעידים כי ספקי שמן לבישול החלו להעלות את המחירים ליבואניות ב-25% • אוקראינה ורוסיה הן יצואניות גדולות של שמן, והמלחמה גורמת לעליות במחירי מוצרי הגלם

שמן לבישול. המחירים יעלו? / צילום: Shutterstock
שמן לבישול. המחירים יעלו? / צילום: Shutterstock

מסתמן כי גם מחירי השמן עומדים לעלות, זאת לאחר שאתמול (ד') הודיעה יצרנית הקמח שטיבל על התייקרות מיידית במחירי הקמח בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה שגורמת לעליות דרמטיות במחירי מוצרי הגלם.

גורמים בשוק המזון מעידים כי בימים האחרונים החלו ספקי שמן לבישול להעלות את המחירים ליבואניות בארץ בכ-25%. 

אוקראינה נחשבת לאחת מיצואניות הדגנים וחומרי הגלם לתעשיות הגדולות בעולם והיצואנית הגדולה בעולם של שמן חמניות. היא גם נחשבת לאחת מיצואניות הברזל והפלדה הגדולות בעולם. רוסיה גם היא יצרנית דומיננטית, ורוסיה ואוקראינה יחד מייצאות יותר מרבע מייצור החיטה העולמי.

במדינות כמו הודו כבר מדווחים על מחסור חמור בשמן חמניות על המדפים. לפי דיווח בהודו, המחיר של שמן חמניות, שעמד על 141 רופי ב-23 בפברואר - יום פרוץ המלחמה - עומד כעת על 186 רופי בשוק הסיטונאי ועל 195 רופי בשוק הקמעונאי.

בטעמן סופגים את עליית המחיר

"רוסיה ואוקראינה הן יצואניות שמן חמניות מהגדולות בעולם, כשרוסיה היא השלישית בגודלה ביצוא שמן קנולה, וכעת כששתי מדינות היצוא הללו לא שחקניות בזירה, חל ביקוש גדול מאוד בקרב יבואני השמן באספקה מספקים חלופיים", אומר מנכ"ל טעמן, דרור חיים. "כבר ניתן להבחין בזינוק חד במחיר המוצע ליבואנים, שנגרם משתי סיבות: האחת - יבואנים בכל העולם פונים לספקים אחרים ממדינות מתחרות על-מנת לייבא שמן, והספקים האלה מעלים מחירים באופן דרמטי כי הביקוש לשמן גבוה. גורם נוסף שמקפיץ את מחירי השמן הוא מחירי הנפט שלא מפסיקים לעלות; וכאן נכנסות חברות הביו-דיזל, הידועות כתחלופה לאנרגיה, כלומר לקיחת שמן והפיכתו לדלק, דבר הגורם לביקוש עוד יותר גדול.

"בטעמן, מחיר הקנייה שלנו מהספק עלה בכ-25%. אנו עושים בינתיים מאמצים גדולים לספוג את העלייה הזו, כי טובת הצרכן לנגד עינינו. אנו עוקבים בדאגה אחר המתרחש ומקווים מאוד שהמלחמה תפסק".

מנכ''ל טעמן, דרור חיים / צילום: שלומי הס
 מנכ''ל טעמן, דרור חיים / צילום: שלומי הס

בכיר בענף אמר לגלובס כי "היום התבשרתי שככל הנראה ניתנה הוראה בטורקיה לא לייצא שמן, כיוון שהם רוצים לשמור את השמן הקיים לציבור שלהם. זה ישפיע עוד יותר על המחירים בקרוב, ועוד יותר מוסיף שמן למדורה".

"מה שקורה עכשיו זה שבעקבות המלחמה, המפעלים באוקראינה הפסיקו לייצר, חלק מהם הופצצו וכבר לא קיימים, ויש לכך השלכה רוחבית", אומר גורם בכיר בחברת יבוא גדולה. "מכולות שהיו אמורות להגיע ב-1 במרץ, לא הגיעו בעקבות סגירת נמלים ברוסיה ואוקראינה, אבל בעקבות לחץ שהפעלנו הן אמורות להגיע לקראת 22 במרץ. מחירי התובלה הימית עלו עוד לפני תחילת הלחימה, ועכשיו מדובר בעלייה של עשרות אחוזים. לא יהיה מחסור בארץ ולא רעב, אבל תהיה העלאת מחירים בגזרת השמנים, תלוי כמה הרשתות יהיו מוכנות לספוג את ההתייקרות של מוצר ליבה כזה, ואם הן יעלו את המחירים לצרכן או לא".

אם נשלב את העליות במחירי הקמח שעליהן כבר פורסם אתמול, ואת התחזיות הקודרות להעלאות מחירים נוספות, השמן אינו המוצר האחרון שיש חשש שיתייקר בקרוב. רק לפני חודש עלתה לכותרות "מחאת הפסטה". גורם בשוק אמר לגלובס כי מחיר הפסטה מהספק עלה ב-8% בימים האחרונים, מה שעדיין לא גולם לצרכנים. אבל כפי שכבר דובר רבות מאז פלשה רוסיה לאוקראינה, ככל שהמלחמה תימשך, תהיה לכך השפעה רוחבית - ולא רק על ישראל.