התחכום, הדרכונים המזויפים והמחדלים: כך "נוכל הטינדר" נותר חופשי

מאז הפך "סיימון לבייב" לדמות מוכרת בבתים ברחבי העולם, עם יציאת הסרט בנטפליקס המתעד את מעלליו, רבים שואלים למה הרשויות לא הצליחו לשים עליו את ידיהן • גלובס משרטט את הדרך שעבר ומתחקה אחר ההימלטויות מהחוק, העבירות המתוחכמות שבוצעו עפ"י החשד והתנהלות הרשויות בישראל שבמשך השנים לא מנעו את בריחתו

סיימון לבייב / צילום: אינסטגרם
סיימון לבייב / צילום: אינסטגרם

מי שהתפרסם כ"נוכל הטינדר" נולד בספטמבר 1990 בבני ברק בשם שמעון יהודה חיות. ב-2017 שינה את שמו ל"סיימון לבייב" במרשם האוכלוסין, ותוך שנתיים התפרסם וזכה לכינוי בעקבות תחקיר של כלי התקשורת הגדול ביותר בנורבגיה, VG, שחשף את סיפורן של שלוש נשים שהכירו אותו באפליקציית ההיכרויות. הוא הציג אורח חיים ראוותני, הטיס אותן במטוסים פרטיים, אירח במסעדות יוקרה ובמלונות פאר ולבש רק מותגים. הן ניהלו איתו מערכות יחסים והוא הוציא מהן מאות אלפים כשהוא מבטיח שישיב להן את כספן. בפברואר עלה בנטפליקס הסרט התיעודי "נוכל הטינדר" המספר את סיפורן, שהגיע במהרה לראש טבלת הצפייה בישראל ובעולם.

למרות תלונות הנשים, ותלונות נוספות שהוגשו נגדו במהלך השנים, הוא אדם חופשי. הוא מתגורר בישראל עם בת זוגו, הדוגמנית קייט קונלין, מרבה להתראיין ומצהיר שהוא כאן כדי להישאר. בראיונות לתקשורת הוא ממשיך להציג עצמו כאיש עסקים ובעל הון ומפגין חיי פאר. לרוב הוא מסרב לפרט על העסקים ופעם ציין שצבר את הונו מביטקוין ומנדל"ן. 

השתלשלות האירועים

 
  

עבירות למימון אורח חיים ראוותני

נגד לבייב תלויים ועומדים תיקים פליליים בלפחות ארבע פרשות הונאה שהתרחשו בשנים 2017-2018 וקודם לכן. החקירה טרם הסתיימה. אם יוגש נגדו כתב אישום ויורשע, הוא צפוי להיכנס לכלא לתקופת מאסר נוספת. אך הדרך עוד ארוכה: החקירה נמצאת בשלביה האחרונים, לאחר מכן ייערך הליך שימוע שיימשך מספר חודשים. אם יוחלט על הגשת כתב אישום ייתכן שיהיה צורך באישור מיוון ממנה הוסגר וההליך בבית המשפט צפוי להימשך מספר שנים.

בגיל 19 חיות החל לבצע עבירות כדי להשיג כסף לאורח החיים הראוותני שאימץ. התלונות החלו לזרום למחלק ההונאה של מחוז תל אביב במשטרה. הוא עבד אז במשק בית וכשמרטף. ממשפחה בהרצליה גנב שלושה צ'קים, זייף את החתימה וקנה פורשה ב-250 אלף שקל. בצ'ק אחר שילם 30 אלף שקל על שירותי טיס, ובשלישי סגר חוב לחנות מחשבים. ממשפחה אחרת בקריית אונו גנב צ'קים וקנה בהם רכב וסגר חובות. סך הכול קיבל במרמה 390 אלף שקל. בינואר 2011 כשגילה כי המעסיקה פנתה למשטרה להתלונן, בעת ששמר על בנה, הוא השאיר את הפעוט בן הארבע לבדו ושכנה מצאה אותו מבוהל בחדר המדרגות.

ביוני 2011, בזמן שמתנהלות חקירות נגדו, חיות רכש דרכון מזויף תחת השם מרדכי טפירו תמורת 10,000 שקל, וב-22 בחודש יצא דרך מעבר הגבול לירדן. הרשויות, שלא ידעו שיצא מישראל, המשיכו בחקירה ושנה לאחר מכן הוגש נגדו לראשונה כתב אישום. כתב האישום ייחס לו עבירות גניבה, קבלת דבר במרמה ושימוש במסמך מזויף. אלא שבשלב זה הוא כאמור כבר היה מזמן מחוץ לישראל. משלא התייצב לדיונים, הותלה המשפט עד לאיתורו. ב-2014 הוגש נגדו כתב אישום נוסף, למרות שחלפו שלוש שנים מאז שנמלט המשטרה לא ידעה שהוא מחוץ לישראל ושוב הדיונים הופסקו.

הסגרה, שינוי השם והימלטות מישראל

לימים התברר כי הגיע לפינלנד והועמד שם לדין ב-2015 על עבירות מס ומרמה. לפי פרסומים שונים, הונה נשים בשיטה שמתארות הנשים בסרט. הוא ריצה עונש מאסר של שנה וחצי ועם סיומו גורש במרץ 2017. הוא נחת בישראל מלווה בשוטרים פיניים ונעצר.

הפרקליטות מיהרה להגיש מחדש את כתבי האישום נגדו. הוא היה עצור במשך 26 ימים, אך באפריל 2017 הסכימה המדינה לשחרורו לאחר שהפקיד 100 אלף שקל, התחייב לשלם חצי מיליון שקל ואחיו קובי חיות וחברו אבישי מור התייצבו בבית המשפט וחתמו על ערבויות שיבטיחו את התייצבותו.

לאחר שחרורו החלו הדיונים להידחות שוב ושוב - פעם ביקש עו"ד יקי קהן דחייה לצורך הידברות עם התביעה, פעם אחרת כדי להסדיר ייצוג ופעם נוספת בטענה לסיבות בריאותיות. בספטמבר 2017 ביקש לצאת לאומן באוקראינה בטענה שהוא "שומר מצוות ומנהל אורח חיים דתי". בהסכמת הפרקליטות ובאישור בית המשפט בוטל צו עיכוב היציאה מישראל למשך מספר ימים בכפוף להפקדה של 50 אלף שקל נוספים. הוא טס ולא חזר.

עו''ד יקי קהן / צילום: יח''צ
 עו''ד יקי קהן / צילום: יח''צ

כשהשתחרר ממעצר ב-2017 שינה כאמור את שמו ל"סיימון לבייב" ופרק חדש בחייו נפתח. על פי החשד, הוא התחזה לבן משפחתו של איש העסקים לב לבייב, הסתובב במכוניות מפוארות, לבוש מותגי יוקרה, טס במטוסים פרטיים וניהל אורח חיים ראוותני המתאים למיליארדר.

טיסות פרטיות על חשבון הברון 

החקירה שטרם הסתיימה כוללת חיקורי דין במספר מדינות מאחר שמרבית המתלוננים לא מתגוררים בישראל. על פי אחת התלונות, החל מדצמבר 2017 הוא שכר מטוסי יוקרה לאחר שהציג את עצמו כבן משפחת לבייב. הוא ביצע כ-20 טיסות פרטיות ברחבי אירופה בשווי של 578 אלף אירו (כשני מיליון שקל). הכול מבלי לשלם, כשעל פי החשד הוא מציג העברות כספים מזויפות הנושאות את שם חברת היהלומים של משפחת לבייב. עו"ד יוסי ליבנה, המייצג את בעל חברת המטוסים מסלובקיה, הביע ביקורת על הימשכות החקירה מאז 2018 ועד היום. לדבריו, הכספים עבור הטיסות לא שולמו עד היום. בטיסות אלו טסו גם, לפי התלונה, חבריו הישראלים אבישי מור ומאור מאיר בנהרוש. מור הוא זה שחתם לו ערבות כדי להבטיח שיתייצב לדיונים. 

תלונה נוספת היא של איש עסקים חרדי, הרב מימון בדוש. לפי התלונה לבייב הוציא ממנו מאות אלפי שקלים כאשר שיכנע אותו לסדר לו כרטיסי טיסה במחלקה ראשונה. אביו של לבייב, יוחנן חיות, שהיה בעבר הרב של חברת אל על, חשוד כי היה שותף להונאה בסכומים גדולים יחד עם בנו. האב גם חשוד שעזר לבנו לצאת מישראל.

בדיון שהתקיים ב-2020 בבית משפט השלום בתל אביב, בעקבות דרישה של לבייב לקבל בחזרה פלאפון שהחזיקה המשטרה, אמרה חוקרת המשטרה חני גלעדי כי לפני שנמלט ב-2017 הוא ביצע שורה של עבירות נוספות בישראל ובחו"ל. הוא סירב למסור את הסיסמה לפלאפון, באופן שהיקשה על החקירה. בתום הדיון קבעה השופטת יעל פרדלסקי ביחס לתיקים החדשים שיש "יסוד סביר לחשד הקושר את סיימון לביצוע עבירות מרמה". הפלאפון לא הושב לו.

הונאת פונזי לנשים מטינדר

במקביל, בתחילת 2018 הוא הכיר את הנשים שסיפוריהן מוצגים בסרט - פרנילה סוהולום משטוקהולם בשבדיה, איילין שרלוט מאמסטרדם וססיליה פלהוי הנורבגית. התחקיר הנורבגי והסרט הדוקומנטרי מציגים את סיפוריהן ומשרטטים מנגנון של הונאת פונזי, כספים שלקח מאחת שימשו לאורח חיים ראוותני ולתשלום על טיסות והוצאות של אחרת. שרלוט ופלהוי שוכנעו שמצאו את אהבת חייהן וסוהולם הייתה איתו בקשרי חברות קרובים מאוד.

לאחר מספר חודשים שניהל איתן מערכות יחסים כשהוא מציג עצמו כבן משפחת לבייב, הוציא עליהן כספים, מימן טיסות, מסעדות ומלונות ורכש את אמונן, סיפר כי הוא נרדף על ידי אויבים עסקיים ודחק בהן להעביר לו כספים. בסרט הן מספרות איך שוכנעו לקחת הלוואות. מרגע שהן דורשות את כספן בחזרה הוא הופך לתוקפני ומאיים. הוא מכחיש את החשדות, למרות שהסרט מציג הקלטות בקולו, צילומים ומסמכים. "זה לא אני. זה פנטזיה של נטפליקס. בין זה לבין סיימון האמיתי זה שמים וארץ", אמר בראיון לגיא פלג בערוץ 12 לאחרונה.

ביוני 2019 טס מפראג ליוון עם דרכון מזויף. שרלוט הודיעה לרשויות. הוא נעצר ביוון, נשפט על השימוש בדרכון המזויף והוסגר לישראל כעבור ארבעה חודשים באוקטובר 2019. הוא הועמד לדין מחדש על עבירות שביצע בתחילת העשור. הוא חתם במהירות על הסדר טיעון לפיו ירצה 15 חודשי מאסר, שילם 150 אלף שקל פיצוי למתלוננים וקנס של 20 אלף שקל.

ב- 6 במאי 2020, לאחר שריצה 11 חודשי מאסר, כולל את תקופת מעצרו ביוון, שוחרר מוקדם בחסות ניסיונות להשתלט על ההדבקה בקורונה בכלא. מאז הוא מתגורר בישראל.

תלויים ועומדים נגדו לפחות 10 תיקים בהוצאה לפועל שפתחו חברות תקשורת ואנשים פרטיים בהיקף של מאות אלפי שקלים. בחלק מהתיקים הוצא צו עיכוב יציאה מהארץ.

משפחת לבייב: פגיעה בשם הטוב

תקופה ארוכה ספגה משפחת לבייב את הפרסומים השליליים, אך לפני כשבועיים החליטה להגיש קובלנה פלילית לבית משפט השלום בתל אביב, באמצעות עו"ד גיא אופיר, נגד לבייב ואביו יוחנן חיות. בקובלנה נטען כי לבייב מתחזה לבן המשפחה וקיבל טובות הנאה בשל כך, כשהוא מבטיח כי המשפחה האמידה תישא בעלויות. הוא גם משתמש בסימן המסחרי של חברת היהלומים של לבייב LLD DIAMONDS כדי לגרום לקורבנותיו להאמין במצגים.

הקובלנה הוגשה גם כלפי אביו, לגביו נטען כי ביצע יחד עמו את העבירות. בין היתר - הציג את בנו כחבר במשפחת לבייב. בקובלנה טוענים בני משפחת לבייב לפגיעה בשמם הטוב, פגיעה בזכויות היוצרים ובסימן המסחרי שלהם וכן לפגיעה בפרטיותם. לטענת המשפחה, התנהגותו של לבייב שהובילה לפרסומו ולסרט בנטפליקס פגעה ועודנה פוגעת במשפחת לבייב האמיתית ובמוניטין שלה, כי רבים מקשרים אותו למשפחה. הם נדרשו להצטדק ולהתגונן ולהסביר כי נפלו קורבן לשימוש בשמם.

עו''ד גיא אופיר / צילום: יח''צ
 עו''ד גיא אופיר / צילום: יח''צ

הפרקליטות: התיק נשלח להשלמות חקירה

עו"ד יקי קהן, המייצג את סיימון לבייב מסר: "בשבועות האחרונים שמו ודמותו של מרשי נעשו לקליק-בייט הכי פופולארי ברשת. לטענת מרשי עיתונאים רבים שאינם מעורים בנושא מפרסמים סיפורים ממוחזרים ובלתי מבוססים אודותיו, מה שמוביל להשחרת שמו ועומד בסתירה לאמת. אני מזכיר לציבור שעל אף מסכת ההכפשות מרשי מעולם לא נחקר או נתבע על אף אחד מאותם מעשים שמיוחסים לו בסרט שיצא לאחרונה או בכתבות שמתפרסמות אודותיו. מרשי מתכוון להגיש בשבועות הקרובים תביעות אשר יפריכו מעבר לכל ספק את הטענות נגדו. עד אז סבורני שיש להמנע מלקחת חלק במשפט השדה שמבוצע נגדו.

"לגבי הקובלנה אומר רק שמקומם של עניינים פליליים להתברר במסגרת חקירה משטרתית. מרשי מעולם לא זומן לחקירה בהקשר זה, משמע שהתנאי הראשון להגשת הליך מעין זה טרם בוצע או שלחלופין התיק נסגר עוד בטרם חקירה. מכל מקום נראה שעסקינן בפעולה שנעשית במסגרת מסע יחסי הציבור של משפחת לבייב, בעקבות ההד הציבורי, זאת חרף העובדה שמרשי שינה את שמו כדין כבר לפני מספר שנים והפרסום אודותיו לא החל לאחרונה.

"מרשי כופר מכל וכל בטענות המופנות נגדו. לגבי תיק החקירה שנמצא בבחינת הפרקליטות, ברור שלא אוכל להגיב לחקירה מתנהלת. די אם אציין שחרף העובדה שמדובר באירועים שלטענת המשטרה אירעו לפני כחמש שנים, טרם התקבלה החלטה על ידי הפרקליטות ודי בכך כדי להעיד על חוסר הפרופורציה בין הפרסומים לבין המציאות".

מהפרקליטות נמסר: "מדובר בתיק מורכב אשר כולל מספר תיקי חקירה שונים. הפרקליטות בשלב הראשון ליוותה את החקירה ועם הסגרתו לארץ של החשוד, ולאחר סיום חקירתו הועבר התיק לבחינת הפרקליטות. לאחרונה התיק נשלח להשלמות חקירה ומצוי כעת במשטרה, לאחר סיום השלמות החקירה התיק ייבחן בפרקליטות".

עו"ד אחיקם גריידי המייצג את יוחנן חיות, מסר: "מדובר בטענות המצוצות מהאצבע ואין בהן ולו שמץ של אמת. הרב חיות מכחיש את הטענות נגדו מכל וכל. הרב לא היה שותף כלל ועיקר להתנהגותו ומעשיו של בנו, אשר כשלעצמם, פגעו בו ובבני משפחתו באופן קשה ביותר. גם הטענות בקובלנה מוכחשות".

לא חסין מהעמדה לדין על עבירות ישנות

החשדות כלפי לבייב, הן של הנשים בסרט הדוקומנטרי והן של המתלוננים הטוענים לגניבת כספים, מתייחסים לתקופה של 2018 ולפניה. הוא הוסגר ב-2019 על העבירות שביצע שבע שנים קודם לכן ולפי כלל במשפט הבינלאומי המכונה "כלל הייחודיות", מי שהוסגר לא יכול לעמוד לדין או להיעצר על עבירה אחרת שעבר לפני הסגרתו.

ד"ר גל לברטוב, לשעבר מנהל המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה הסביר כי אם הפרקליטות בישראל תמצא שיש בידיה ראיות לעבירות שבוצעו לפני הסגרתו, ניתן יהיה להעמידו בכפוף לקבלת הסכמה בכתב מהמדינה שהסגירה אותו (יוון). בנוסף, מסביר לברטוב כי אם חלפו 30 יום משחרורו ממאסר בארץ והיה באפשרותו לצאת ממנה, כלומר שיציאתו מישראל לא נשללה בשל הליכים פליליים או אזרחיים, ולא עשה כן, או שיצא מאז מישראל ושב אליה מרצונו - ניתן יהיה להעמידו לדין גם בלא צורך בקבלת הסכמתה של המדינה המסגירה. לבייב שוחרר ממאסר במאי 2020 וכיום שוהה בישראל. במסגרת חלק מהתיקים התלויים ועומדים נגדו בהוצאה לפועל הוצא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ.

הנשים שנחשפו בסרט: סוהולם (מימין), שרלוט ופלהוי / צילום: Joshua Wilks, Netflix
 הנשים שנחשפו בסרט: סוהולם (מימין), שרלוט ופלהוי / צילום: Joshua Wilks, Netflix

המשמעות מבחינתו היא שכיום הוא לא חסין מפני העמדה לדין על עבירות שביצע לפני 2019. "סייג הייחודיות" לא נועד לאפשר למבוקש להימלט מהסגרה או לקבל מקלט מפני העמדה לדין. "תכלית עקרון הייחודיות היא למנוע ממדינה לנצל לרעה את הליכי ההסגרה מצד אחד, ולמנוע מהמוסגר מלנצל את אותו עיקרון כדי לחמוק מלתת את הדין כליל על מעשיו, מהצד השני", הסביר לברטוב. 

מה קרה לחקירת תלונות הנשים באירופה?

לפי תחקיר העיתון הנורבגי VG ולפי פרסומים ברשתות תקשורת זרות הוגשו נגד לבייב תלונות בשבדיה, באנגליה, בגרמניה, בדנמרק ובנורבגיה והוא מבוקש במדינות אלו. אך לדברי עורך דינו, הוא מעולם לא זומן לחקירה אודות תלונות הנשים. בישראל לא נפתחה חקירה בעניין. החוק מאפשר להעמידו לדין כאן על ביצוע העבירות באירופה.

ככל הידוע, נכון להיום, לבייב לא הועמד לדין במדינות בהן נפתחה חקירה. הוא שוהה בישראל מ-2019 וחושש לצאת לאירופה מאחר שאינו יודע האם ייעצר. המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה סירבה להשיב לפניית גלובס למסור האם נעשו פניות לעזרה בינלאומית לצורך חקירתו או בקשה להסגרתו. צויין כי מדובר בעניין של מדיניות.

 *** חזקת החפות: סיימון לבייב הורשע בעבירות מהשנים 2010-2011. הוא לא נחקר ולא הורשע בגין תלונות הנשים המתוארות בסרט של נטפליקס. החקירה בחשד לביצוע עבירות מרמה והתחזות נגדו ונגד אביו בשנים 2017-2018 נמצאת בשלביה הסופיים, השניים לא הורשעו בגינה, ועומדת להם חזקת החפות