חברה חדשה זכתה במכרז להפעלת תחבורה ציבורית, אבל מי ינהג באוטובוסים?

משרד התחבורה הודיע על זכיית חברת מטרופולין במכרז להפעלת תחבורה ציבורית באשכול בקעת אונו-אלעד • החברה הזוכה מטרופולין כבר הודיעה שתרוויח, אבל מי הנהגים שיפעילו את התחבורה הציבורית?

אוטובוס של מטרופולין / צילום: איל יצהר
אוטובוס של מטרופולין / צילום: איל יצהר

משרד התחבורה הודיע על זכיית חברת מטרופולין במכרז להפעלת תחבורה ציבורית באשכול בקעת אונו-אלעד. חברת בון תור, המחזיקה במטרופולין, צופה כי עלות הקמת האשכול תעלה 900 מיליון שקל. לפי הודעתה, הכנסות החברה הצפויות יעמדו על 300 מיליון שקל לשנה. את אשכול זה מפעילות כיום החברות קווים ודן.

לפי הודעת משרד התחבורה, החברה תפעיל את הקווים באמצעות כ-500 אוטובוסים חדשים, מהם כ-200 אוטובוסים חשמליים, שיאפשרו נסיעה מהירה ושקטה יותר. שאר האוטובוסים בתקן של זיהום אוויר "יורו 6". ואולם לפי הודעת ג'נריישן קפיטל, שהודיעה על רכישת מניות חברת בון תור, יופעלו לפחות 375 אוטובוסים, ומתוכם 125 יונעו באמצעות חשמל.

"במסגרת המכרז, ניתן דגש משמעותי לשיפור השירות בקווים הפועלים בצירי העדפה לתחבורה ציבורית, קווים עתירי נוסעים ו/או המספקים שירות למוקדי תעסוקה ובריאות מרכזיים ברחבי האשכול, כגון מרכז רפואי תל השומר, אוניברסיטת בר-אילן, אזור תעשייה עתידים, אזורי התעסוקה בערי בקעת אונו ועוד", נמסר ממשרד התחבורה. "בנוסף, יחול שיפור בשירות בסופי שבוע מהעיר אלעד לערים שונות ברחבי הארץ, כולל הפעלת קווים מהירים יותר ליעדים העיקריים.

"מדובר בשינויי מסלול ותדירות בקווים קיימים, הוספת קווי שירות חדשים, במטרה לשפר את רמת השירות באשכול. הקווים יופעלו בשתי פעימות: בעוד כשנה תפעיל חברת מטרופולין את הקווים העירוניים באשכול, ובעוד כ-15 חודשים תפעיל החברה את שאר הקווים שבמכרז".

עד לשנת 2023 צפויים להתפרסם מכרזים נוספים כמו בבני ברק-ירושלים, השרון, חשמונאים, גבעת זאב-מבשרת. גם בגוש דן צפויים תוספות שירות יחד עם הפעלת הרכבת הקלה, אם אכן תצא לדרך בסוף שנה זו.

המכרזים כוללים תוספות שירות בתחבורה הציבורית, אך המחסור החמור המוערך בכ-4,000 נהגים עשוי לגרום לחלק מתוספות השירות להישאר על הנייר, והנסיעות לא יתווספו בפועל.

במשרד התחבורה מציעים לחברות המפעילות את התחבורה הציבורית להיעזר בקבלני משנה שמהווים כבר "יד שלישית" במתן השירות לציבור - אחרי משרד התחבורה והחברה הזוכה, וברמת שירות נמוכה יותר, עם יכולת בקרה רופפת יותר.