חיים בזהות בדויה בסרביה: הפרטים החדשים על מייק בן ארי

מהדוח התקופתי שהגיש הנאמן עו"ד ליאור דגן לביהמ"ש המחוזי בת"א, עולה כי מייק בן ארי, שנמלט מישראל ב-2021 לאחר שנחשד בהונאת משקיעים בהיקף של 600 מיליון שקל, הצליח להוציא דרכון סרבי תחת השם הבדוי דייויד ג'וביץ', פיזר ברחבי העולם את הכספים שקיבל ממשקיעיו, והיום חבריו בסרביה מעניקים לו מקום מסתור • הדוח אף חושף כי רשות ני"ע פנתה לבן ארי כבר בשנת 2018 בבקשה לקבל מידע 

מיכאל (מייק) בן ארי / צילום: תמונות מאירועי החברה, מתוך כתב התביעה
מיכאל (מייק) בן ארי / צילום: תמונות מאירועי החברה, מתוך כתב התביעה

מייק בן ארי, שנמלט מישראל במאי 2021 לאחר שנחשד בהונאת משקיעים בהיקף של 600 מיליון שקל, יצר קשרים עם אנשי עסקים בכירים במונטנגרו ובאמצעותם הבריח נכסים וכספים - כך עולה מהדוח התקופתי שהגיש הנאמן עו"ד ליאור דגן לבית המשפט המחוזי בתל אביב במסגרת הליך פשיטת הרגל והפירוק.

בדוח מתואר כי בן ארי הכיר את זלאטן חלילוביץ שהכיר לו את וסלין פיוביץ', איש עסקים הנחשב למקורב לנשיא מונטנגרו, מילו ג'וקאנוביץ', אצלו עבד בן ארי והיה בקשרים ענפים עמו. לפי הדוח, בן ארי העביר לו למעלה מ-20 מיליוני אירו, שמקורם בכספי הונאת הפונזי.

הדיווח חושף כי כבר בשנת 2018 פנתה רשות ניירות ערך לבן ארי בבקשה לקבל מידע ומסמכים. עורכי דינו השיבו כי הוא שומר על זכות השתיקה, וכי אם יוענק לו חיסיון מהפללה, הוא יהיה מוכן להעביר את המסמכים שנדרש.

בן ארי הבין שזה רק עניין של זמן עד שיעלו עליו, והחל להבריח נכסים וכספים. הוא המשיך לגייס כספים, ובין מועד הפנייה ב-2018 ועד מעצרו באפריל 2021 גייס כ-120 מיליון שקל.

בן ארי מצא נתיבי הברחה לכסף, ובמשך שנתיים הבריח את נכסיו, העביר בית בארה"ב על שמו של אחיו, העביר כספים לגרושתו ורד ובנה את מרכז חייו בבלקן. הוא הצליח להוציא דרכון סרבי תחת השם הבדוי דייויד ג'וביץ', פיזר את הכספים שקיבל ממשקיעיו על פני מדינות רבות והבריח נכסים לאיש העסקים הסרבי. היום חבריו בסרביה מעניקים לו מקום מסתור ושמירה.

"בריחת החייב מישראל יצרה תקלה חמורה ביותר. בריחת החייב אפשרה לו לבצע פעולות הברחה רבות של כספים, נכסים וזכויות בהיקפי עתק, לרוקן את הכספות שהחזיק בחו"ל, לרוקן את חשבונות הבנק ולהבריח את הכספים", כתב עו"ד דגן לבית המשפט.

תעשייה שלמה של מסמכים מזויפים 

הנאמן דגן מתאר כי פיוביץ' לקח חלק פעיל בגיוס כספי המשקיעים, אירוח שלהם במלונות שלו במונטנגרו ושידולם להשקיע. בן ארי כיהן כמנהל השקעות ביוניפרם, החברה שבבעלות פיוביץ', ונטען כי בן ארי פועל על-פי הנחיותיו לפני ואחרי מעצרו, וכי הפעולות כפופות לאישורו. כספי הגניבה שהועברו שימשו את פיוביץ' לבנייה וצליחה של החברות שבבעלותו.

דגן מתאר כי פעילותו של בן ארי מתפרשת על פני חמש מדינות מרכזיות - ישראל, מונטנגרו, סרביה, הונגריה וארה"ב, לצד מדינות נוספות. בן ארי ניהל את הכספים בחו"ל באמצעות עשרות חשבונות בנק זרים ותאגידים ללא כל הפרדה בין הכספים, וניהל תעשייה שלמה של מסמכים מזויפים, בהם אישורים בנקאיים. מספר הנושים של בן ארי עומד על 1,300, והם מפוזרים בכל רחבי הגלובוס - אמריקה, אירופה, דרום אפריקה ומקומות נוספים.

עו"ד דגן נפגש באוגוסט וספטמבר עם בן ארי בבלגרד, בירת סרביה, במטרה להגיע איתו להסכם להשבת הכספים. במשך שעות ארוכות ישב איתו דגן, ולאחד המפגשים הצטרפו גם עורכי הדין של המשקיעים, איתן ארז ומור בן שושן. בתחילה גובש מסמך הבנות עקרוני ביחס להסדר אפשרי, אך בן ארי חזר בו ופעל לסכל כל תפיסה של נכסים.

"החייב בעצמו ובאמצעות תאגידים שבשליטתו יזם וניהל את הונאת הפונזי הגדולה והממושכת ביותר שנעשתה בישראל עד כה", כתב דגן.

הנאמן מתאר כי "מדובר בתיק חדלות פירעון בינלאומי, חסר תקדים בהיקפו ובמורכבותו, חריג ויוצא דופן", במסגרתו הוא מנהל "מצוד חובק-עולם אחרי נכסיו וכספיו של החייב".

עו''ד ליאור דגן / צילום: כדיה לוי
 עו''ד ליאור דגן / צילום: כדיה לוי

הנאמן עו"ד דגן נאלץ להתמודד עם מערכת דוחות מסועפת ביותר, כמעט כפולה, שניהל בן ארי, מה שהצריך לימוד של "שפה" שבה השתמש בן ארי, תוך שימוש ב"קודים" ו"מספרים" כדי להבין את ההיסטוריה הכספית.

המעצר והבריחה מישראל עם דרכון מזויף 

בחודש אפריל 2021 פתחה מחלקת החקירות ברשות לניירות ערך בחקירה נגד בן ארי וחברת EGFE שבבעלותו בחשד לביצוע עבירות מרמה, עבירות ניירות ערך והלבנת הון.

מדובר בהונאת הפונזי הגדולה ביותר שהייתה בישראל, לפי החשד, מבחינת משך הפעילות (15 שנים), היקף הסכומים (600 מיליון שקל) והיקף המשקיעים שנפגעו (כ-1,000 איש).

על-פי החשד, בן ארי הציע למשקיעים להשקיע בקרן בלו בירד בארה"ב עם ריביות גבוהות קבועות, ללא סיכון. הוא הציג להם מסמכים מזויפים המעידים על השקעתם ועל התשואה לה הם זכאים. כאשר המשקיעים ביקשו את כספם חזרה, הוא השתמש בכספי משקיעים אחרים כדי להשיב את הכספים.

בתחילת חודש מאי 2021 נמלט בן ארי מן הארץ למרות קיומו של צו עיכוב יציאה מן הארץ בעניינו, באמצעות דרכון של משקיע שהפך לחברו וסייע לו. כתב אישום הוגש נגד המשקיע בגין שיבוש הליכי משפט. בעקבות הפרת תנאי השחרור, רשות ניירות ערך חילטה 2 מיליון שקל ששימשו כערבות להבטחת עמידתו בתנאי שחרורו.

מרשות ניירות ערך נמסר: "הרשות חשפה את מעשי ההונאה והמרמה של בן ארי ותפסה נכסים בארץ ובעולם בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. מתוקף תפקידה, הרשות פועלת מדי יום להגן על ציבור המשקיעים ובודקת מידעים לגבי עשרות מיזמים מפוקחים ושאינם מפוקחים, במטרה לוודא כי אלה פועלים על-פי חוק. חקירה וצו מעצר הם כלים שבסמכות הרשות להפעיל רק לאחר שהתגבשה תשתית ראייתית מספקת לביצוע עבירות. אלמלא פעילותה היזומה והנחושה של הרשות, מייק בן ארי היה ממשיך להונות משקיעים תמימים עד עצם היום הזה".

עו"ד שלום גולדבלט, המייצג את בן ארי, מסר: "תגובה תינתן לבית המשפט".

*** חזקת החפות: מייק בן ארי לא הורשע, ועומדת לו חזקת החפות.