הסכם בין רמ"י לקצא"א: 240 דונם מדרום למתחם הדלקים באילת יוחזרו למדינה

במסגרת הסכם המסדיר את זכויותיה באילת ובאשקלון, תשחרר החברה ותשיב לידי המדינה "שטח אופציה" מדרום למתחם הדלקים שלה בעיר הדרומית • רמ"י מתכננת לקדם במקום תוכניות תיירות ופנאי

מעמד חתימת ההסכם בין רשות מקרקעי ישראל וקצא''א / צילום: אורטל צבר
מעמד חתימת ההסכם בין רשות מקרקעי ישראל וקצא''א / צילום: אורטל צבר

הסכם בין רשות מקרקעי ישראל לחברת קצא"א (קו צינור אירופה-אסיה) ישיב לידי המדינה 240 דונם באילת: היום (ב') היום נחתם הסכם בין שני הצדדים, אשר מסדיר לראשונה את זכויותיה של החברה באילת ובאשקלון לשם המשך פעילותה. כחלק מההסכם ובתמורה להסדרת הזכויות, בין היתר, יושבו למדינה 240 דונמים מדרום למתחם הדלקים של קצא"א באילת - שיאפשרו את פיתוחה של העיר דרומה. עוד סוכם כי תותר גישה לשטחים שהיו סגורים עד כה, דבר שצפוי לתרום גם כן לפיתוחה של העיר.

ההסכם הינו תולדה של חוק שהתקבל בשנת 2017, חוק תשתיות להולכה ולאחסון של נפט ע"י גורם מפעיל, שבמסגרתו הוחלט על הקמת חברה בבעלות מלאה של המדינה. בחוק נקבע כי מדינת ישראל באמצעות הרשות, תעניק לחברה זכות חכירה או זכות שימוש בקרקע מנכסי המפעל כהגדרתם בחוק. בהתאם להוראות החוק נחתם הסכם הרשאה זמני בין הרשות לבין החברה לגבי כלל הנכסים והקרקע - וזאת עד לחתימה על הסכם כולל ומתחייב. תוקף ההסכם הזמני פג במרץ 2020.

ההסכם שנחתם כיום "עושה סדר" בדברים: כעת, קיימת דיפרנציאציה בין הזכויות שיוענקו לחברה במתקנים הגדולים באילת ובאשקלון, כזכות חכירה, לבין הזכויות בקווי הדלק והתשתית שברצועות ההולכה והשטחים הימיים, כהרשאת שימוש. תקופת ההסכם מאפשרת בחינה של עמידת החברה בייעודה על פי חוק, וזאת עבור 25 שנים לקרקע שבחכירה ואחת לשבע שנים עבור הקרקע הנמצאת בהרשאת שימוש.

ההסכם כאמור, שעקרונותיו אושרו במועצת מקרקעי ישראל עוד בנובמבר 2019, יסדיר את חובותיה ואת זכויותיה של החברה בקרקע הדרושה לה לצורך פעילות החברה, וכן מאפשר שחרור "שטח האופציה" כאמור - אותו שטח בסמוך לקו החוף באילת - והשבתו לידי רמ"י לשיווק למטרות תיירות ומלונאות.

"חשיבות ההסכם באה לידי ביטוי בקידום תוכניות להרחבת אילת דרומה", נמסר מהרשות. "הסכם זה הינו תולדה של שיתוף פעולה פורה בין משרד האנרגיה, חברת קצא"א ורשות מקרקעי ישראל. הצדדים רואים חשיבות רבה בהסדרת זכויותיה וחובותיה של החברה במסגרת הסכם כולל וחשוב זה".

יעקב קוינט: "אני מברך על חתימת ההסכם היום, שיביא להשבת 240 דונם למדינה ויאפשר את הסדרת הנכסים של קצאא באילת אשר יובילו לפיתוח העיר אילת מערבה, ויביא לפתיחת חופים חדשים לציבור".