קריית גת מגדילה את היטל ההשבחה ב-50% בכל פרויקטי ההתחדשות

עיריית קריית גת הודיעה במכתב על הגדלת היטל ההשבחה. זאת, בתגובה לרשות הממשלתית להתחדשות העירונית • בשטח כבר מגדירים זאת כ"החלטה הרת אסון" • הרשות הממשלתית: "קריית גת אינה עומדת בתנאי הסף; המכתב מייצג את עמדת העירייה, ולא נשלח מטעם המנהלת"

בעקבות ההיטל: ייתכן שפרויקט יאסקי-קוממיות בקריית גת ייעצר לגמרי / הדמיה: יער אדריכלים ומתכנני ערים
בעקבות ההיטל: ייתכן שפרויקט יאסקי-קוממיות בקריית גת ייעצר לגמרי / הדמיה: יער אדריכלים ומתכנני ערים

עיריית קריית גת "מחזירה" לרשות הממשלתית להתחדשות עירונית על אי הכללתה בין 12 הרשויות אשר יחתמו על הסכמי מסגרת להתחדשות עירונית מול הרשות - ומכריזה כי כלל הפרויקטים להתחדשות עירונית בתחומיה יחויבו לשלם היטל השבחה מלא, בגובה 50%.

בסוף השבוע האחרון נשלח מכתב שעליו חתום אדריכל אריק אביטבול, ראש המנהלת להתחדשות עירונית ויועץ לוועדה לתכנון ובנייה קריית גת, ובו נכתב, כי העירייה "החליטה כי כל הפרויקטים בהתחדשות העירונית בעיר, ללא יוצא מהכלל, אשר טרם הונפקו עבורם היתרי בנייה, יחויבו לשלם היטל השבחה מלא של 50%".

הסיבה לכך כתובה מפורשות במכתב, ולא משאירה מקום לספק. המכתב מציין כי ההחלטה התקבלה "לאור החלטת הממשלה בעניין אי-הכללתה של העיר בין הרשויות המקבלות פיצוי כספי בגין עידוד ותמרוץ יזמים בפרויקטי התחדשות עירונית".

לאחרונה אף שלח ראש העיר, אבירם דהרי, מכתב חריף בנושא למנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עו"ד אלעזר במברגר, ובו כתב בין היתר: "התבשרנו השבוע על החלטתה המבורכת של ממשלת ישראל לתמרץ את הרשויות המקדמות מיזמי פינוי־בינוי בתחומן, אך לתדהמתי לא נכללה העיר קריית גת במסגרת ההחלטה המבורכת כאמור", כתב ראש העיר.

"כידוע לך, ולכל מדינת ישראל, קריית גת היא החלוצה לשאת בנטל המשימות הלאומיות, וחלוצת מיזמי פינוי־בינוי בארץ בכלל ובדרום בפרט. למותר לציין, כי הנשיאה בנטל הלאומי והחלוציות בבנייתה של ארץ ישראל בעת הזו, גרמה לעיריית קריית גת הפסדי הכנסות כבדים במודע.

"בעיר קריית גת ביצענו את מיזם הפינוי-בינוי הראשון בדרום בפטור מלא, כמו גם את תוכנית הוותמ"ל בשבטי ישראל ואת תוכנית הוותמ"ל יאסקי-קוממיות, אשר תוכננה להיות גם היא בפטור מלא. אודה לכבודו אם יעביר לי בדחיפות את פרטי כל אותן תוכניות פינוי־בינוי שעמדו בבסיס ההחלטה להעניק לאותן 12 רשויות מאושרות, וזאת על מנת שעיריית קריית גת תוכל לבחון מחדש את מדיניותה בתחום ההתחדשות העירונית".

מהרשות הממשלתית נמסר, כי "הסכמי המסגרת להתחדשות עירונית נועדו לסייע לערים אשר בהן מספר רב של יחידות דיור בתוכניות התחדשות עירונית, לשאת בנטל הפיתוח הנלווה לפרויקטים אלה, וזאת לצד כספי היטל השבחה. לשם כך נקבעו בהחלטת ממשלה תנאי סף, והם 2,500 יחידות דיור מאושרות בהתחדשות עירונית והתחייבות להוציא בתוך חמש שנים היתרי בניה ל־3,500 יחידות דיור.

"קריית גת אינה עומדת בתנאי הסף בשלב זה, ולכן לא נכללה בין הרשויות המקומיות שנבחרו להסכמי המסגרת. אם הרשות המקומית תקדם תוכניות התחדשות עירונית נוספות, היא עשויה לעמוד בתנאי הסף בשנים הקרובות, ולהיכלל בהסדרים עתידיים, אם יהיו.

החלטת העיריה בדבר גביית היטל השבחה מלא תמנע את האפשרות להקצאת קרקע משלימה למתחמי פינוי בעיר, לאור כללי מועצת מקרקעי ישראל בעניין זה, ומשמעות הדבר היא צורך לצופף עוד יותר את התכנון המוצע כדי להגיע לכדאיות כלכלית".

ברשות הדגישו כי חתימת ראש מנהלת ההתחדשות העירונית בקריית גת, אדריכל אביטבול, מופיעה על המכתב בטעות. "המכתב מייצג את עמדת העירייה, ולא נשלח מטעם המנהלת בשום צורה".

החלטה ש"תקבור" פרויקטים בתכנון?

כפי שאפשר להבין מתגובתה של הרשות, ההשלכות של החלת היטל השבחה בגובה 50% על כלל שטחי העיר עשויות להגיע עד לכדי עצירה של פרויקטים עתידיים בעיר - אך נראה כי באופן מיידי היא תשפיע בעיקר על פרויקטים שנמצאים כבר בהליכי תכנון, וודאי לא לקחו בחשבון אפשרות להיטל גבוה כל כך.

כך נכון, בין היתר, בנוגע לפרויקט יאסקי-קוממיות שהזכיר ראש העיר במכתבו - פרויקט גדול ומשמעותי, שמציע הריסת 114 דירות ובניית 1,585 דירות חדשות במתחם. הפרויקט הופקד בוותמ"ל רק לאחרונה, ובניין אחד בו כבר פונה, למעשה. כעת, ייתכן שהוא ייעצר לגמרי. גורמים בשטח טוענים שמדובר ב"החלטה הרת אסון", הן בשל הפגיעה הכלכלית והן בשל השלכות הקרקע המשלימה. נזכיר כי על פי החלטת מועצת מקרקעי ישראל, הקצאת קרקע משלימה אפשרית רק בפרויקטים שבהם ישנו פטור מלא או חלקי מהיטל השבחה.