הרגע שבו נפל האסימון: טיול בין אנשים ששינו את חייהם מקצה לקצה

יום מלא סיפורים שמתחיל עם קיבוצניקית שמצאה את ייעודה, ממשיך בטעימת שמן זית נושא פרסים ונגמר אצל שושי הדבוראית

סטודיו לשיפוץ רהיטים ישנים / צילום: איריס כץ
סטודיו לשיפוץ רהיטים ישנים / צילום: איריס כץ

"ציפור קטנה רוצה לצאת. אני לא נותנת לה ומחזיקה חזק" (דניאלה ספקטור)

אזור השרון הוא אוצר אקלקטי של אמנים, נגנים, רוקחי בשמים ומספרי סיפורים. סעו ליום טיול כדי לפגוש את שושי הדבוראית ואת אפרת האמנית, את מיכל שופטת השמנים ואת אירית שהפכה לחקלאית. כולם חמושים בסיפור מרתק, בחדוות אירוח וביכולת מעוררת קנאה לספר סיפור, סיפור על אותו רגע אחד בו נבעטו חייהם מן הקצה אל הקצה.

09:00: אוצרת הסיפורים

יש מי שיוצרים תכשיטים, אחרות משפצות רהיטים ויש מי שאוצרת סיפורים.
איריס כץ היא מהסוג האחרון. כשילדי קיבוץ עין גב שבו גדלה נהגו להשתובב בין הממטרות, היא ביקרה את התופרת, וכשבני כיתתה עמלו במטעי הבננות היא הסתננה למאפיית הקיבוץ.

באותם ימים היא הייתה צעירה מכדי לדובב ולנצור את סיפורם האישי של אלה שאצלם רבצה, אבל שנים מאוחר יותר, בתום סיור שערכה בשכונה ברומא, היא פגשה אופה, חרש ברזל ורוקמת תחרה מקומיים. אז אחז בה "הרגע", והיא הבינה את ההחמצה. היא שבה לביתה בשרון ושרטטה בתבונה מפה אנושית וססגונית של שכניה המעניינים.

המטיילים הבאים בעקבותיה נחשפים לאוצר אנושי בלום. זה מתחיל בתיאור משלח ידם ונגמר בתפיסת עולם מעוררת השראה, הגורסת שאם רק מסבים את תשומת הלב לרגע של הזדמנות, לקול פנימי או מה שנקרא AHA Moment, האסימונים נופלים והנסים קורים.

סיפורים פשוטים - סיורי מפגשים עם אנשי השרון. 052-6623288

10:00: גלגולו של רהיט

הרגע בו אפרת אור החליטה לפתוח עסק לשיפוץ רהיטים ולאתחל את חייה מחדש, התרחש כשחזרה עם משפחתה מרילוקיישן בבוסטון. מעבר שתחילתו תקווה גדולה וסופו מפח נפש. מיד נשוב לסיפור של אפרת, ובעודנו ישובים בסטודיו בישוב קדימה
סביב שולחן ועליו משיחות צבע וכפיסי עץ, מוגשת תקרובת בוקר של קפה ועוגות מקומיות.

"הרהיטים עבורי הם רק תירוץ לרפא את הנפש הדוויה", היא ממשיכה את סיפור התגלגלותה לשיפוץ רהיטים. כשהמשפחה חוזרת מהסיבוב בבוסטון, הם שבים חסרי כל לבית ריק ובו מיטות סוכנות, שולחנות פלסטיק ורהיטים שבורים. את הרהיטים הסדוקים היא צבעה, תיקנה והפיחה בהם ובעצמה חיים חדשים.

גלגול חוזר - סדנאות לשיפוץ רהיטים. קדימה. 054-9490955

11:00: שגרירה של שמן טוב

את מיכל חריש-צדוק פוגשים ברווח שבין שורות עצי הקורטינה ועצי הפישולין.
זוהי שעת בוקר מאוחרת במטע הזיתים של משפחת צדוק, והעצים העירומים מזיתים שנמסקו זה מכבר, מקבלים את פני האורחים בנפנוף כסוף עלים. מיכל, כמו אפרת, לא שיערה בנפשה שתהפוך מעירונית למושבניקית.

מטע הזיתים של משפחת צדוק / צילום: איריס כץ
 מטע הזיתים של משפחת צדוק / צילום: איריס כץ

היא נישאה לבן מושב גאולים, והשניים נטעו עצי זית. לימים הפך המטע למניב שמן נושא פרסים, ואילו מיכל הפכה למומחית לשמן זית ולשופטת בתחרויות בינלאומיות. צדוק רואה את עצמה כשגרירת ענף הזית, וככזאת היא מלמדת את באי הסיור כיצד להבדיל בין שמן טוב לפגום ומפצירה בכולם לא לאגור שמן, שכן "שמן זה לא יין".

כרם צדוק, מושב גאולים. בתיאום מראש, 052-8650924.

12:00: יופיו של פרח המלפפון

את אירית שבח ואת חוות קיימא שבמושב בארותיים מוכרחים להכיר. אישה צדיקה, שאור נגוהות בוקע מעיניה ושיר השירים מידיה. את סיפורה היא מספרת בצניעות, וגם היא, כמו שכנותיה, משחזרת את הרגע שבו היא מחליטה, בזכות מפגש אקראי בטיסה, להפוך ממנהלת בכירה בקונצרן חשוב, לחקלאית בחווה חשובה עוד יותר.

בראנץ' חווה בבארותיים / צילום: שני הלוי
 בראנץ' חווה בבארותיים / צילום: שני הלוי

חוות קיימא הינה חווה המעסיקה בעבודת אדמה נוער בסיכון, שמסגרות רגילות מתקשות להכיל. זה גם הזמן והמקום לשבת מתחת לסככה, להתפעל מיופיו של פרח המלפפון הצהוב, וליהנות מארוחה שופעת מעשה ידיה של אירית, הכוללת מאפים מדויקים, ריבות מצוינות וירקות מתנובת הערוגה, ולדעת שיש אנשים כמותה שמתהלכים בינינו.

חוות קיימא, מושב בארותיים. בתיאום מראש, 054-7303359.

14:00: מחול הדבורה

לדבורים של שושי זינגר, דבוראית ממושב חניאל, אין מה לחפש בעצים של מיכל צדוק. עצי זית מסתבר מופרים ברוח ולא באמצעות ההאבקה. ועל כן, דיירות הכוורת העמלניות מנווטות את דרכן עם הנץ השחר בטיסה במחלקת תיירים פשוטה אל עבר עצי תפוז מזן טבורי.

שושי זינגר והדבורים / צילום: איריס כץ
 שושי זינגר והדבורים / צילום: איריס כץ

זינגר הייתה מורה לגיאוגרפיה, וכשיצאה לגמלאות מצאה את עצמה מהופנטת למראה הדבורים המלקטות צוף מתפרחת הקלסטימון שבחצר ביתה. מודעה קטנה בדבר לימודי דבוראות עקצה אותה, ומאז היא והן סיפור אהבה מתוק מדבש. אפשר לשבת שעות אצל שושי ולשמוע על חיי הדבורה, אותה היא מכנה "יצור-על".

בין היתר, תתאר לכם שושי בשנינות ובהומור את הריקוד שבאמצעותו מציינות הדבורים לחברותיהן להיכן בדיוק עליהן לעוף, ותספר על מערכת היחסים המופלאה שרקמה עמן.

משק זינגר, מושב חניאל. 055-6669082. בתיאום מראש