מטא (META) | פרשנות

משרדי פייסבוק חצי ריקים, אז למה היא שופכת מאות מיליונים על מגדל נוסף

בעסקת ענק פייסבוק שוכרת תמורת 750 מיליון שקל 20 קומות במגדל שנבנה כיום בפרויקט לנדמרק במתחם שרונה בת"א, לשבע שנים • מעבר למחמאה הגדולה לתעשייה המקומית, ההתרחבות הנדל"נית בישראל נובעת מהצרות בעולם ומהמוניטין החיובי יחסית בארץ

פרויקט LANDMARK של מליסרון ואפי נכסים / הדמיה: סטודיו 84
פרויקט LANDMARK של מליסרון ואפי נכסים / הדמיה: סטודיו 84

ההתרחבות הנדל"נית של מטא בישראל היא מחמאה גדולה לתעשייה המקומית ותעודת כשרות לטאלנט הטכנולוגי הישראלי, אבל היא במידה רבה תוצר של משבר התדמית העולמי בו היא נמצאת. בארה"ב, מתקשה מטא לשמר את קצב גיוס העובדים לו הייתה מורגלת בעבר וסובלת מנטישות של בכירים. רק לאחרונה דיווח אתר MSNBC עלעזיבת ארבעה ממפתחי הבינה המלאכותית המובילים של החברה בחודשים האחרונים. בישראל זוכה החברה למוניטין חיובי יותר, אולי בשל האופי הטכנולוגי של הפעילות המקומית.

הרשת החברתית שוכרת 51 אלף מ"ר משרדים ב־20 קומות במגדל שנבנה בפרויקט לנדמרק במתחם שרונה בתל אביב, תמורת 750 מיליון שקל לשבע שנים. הפרויקט מוקם בבעלות משותפת על ידי מליסרון שבשליטת ליאורה עופר, ואפי נכסים שבשליטת ביג.

מצליחה לגייס בישראל

מלבד משבר יחסי הציבור שהוחרף בשל סדרת התחקירים של הוול סטריט ג'ורנל על כך שפייסבוק איננה פועלת מספיק על מנת למנוע שיח אלים ומסית ברשת, החברה גם סובלת מביצועי מניה נמוכים בשל תחזית כספיות מאכזבות; בפברואר נחתך שווי החברה בבת אחת בקרוב ל-30%, והמנייה השלימה ירידה של קרוב ל 32% מתחילת השנה. אמנם, גם מניות ביג-טק אחרות סבלו מירידה בתקופה, אך בשיעור נמוך בהרבה. מניית אמזון, לשם השוואה, ירדה ב-4% בלבד, ומניית מיקרוסופט נחתכה ב-7%.

בישראל, עם זאת, נפגעה התדמית של מטא באופן מבוקר יותר ויחס ההמרה בגיוס העובדים הוא אחד המוצלחים ביחס לסניפי החברה בעולם. העובדה שבפייסבוק ארה"ב עדיין עובדים כמה מנהלים ישראלים בכירים - בהם גיא רוזן למשל - והתוצרים של המרכז בתל אביב בעבר הביאו לכך שכמה פרויקטים שנותרו ללא הנהלה זרה הועברו לאחרונה אחר כבוד למרכז הפיתוח המקומי. זאת, על אף שמספר פרויקטים שבוטלו בחברה - כמו סגירת פרויקט תשתית האינטרנט במדינות מתפתחות, אקספרס WiFi או הזעזועים ביחידת הפינטק נובי, השפיעו גם על המרכז הישראלי.

המון משרדים למודל היברידי

כלל לא ברור מה מתכוונת מטא לעשות על פני כל השטח האדיר הזה - 20 קומות המשתרעות על פני 51 אלף מ"ר של משרדים, מאחר שמאז 2020 החברה עדיין מתנהלת תחת כללים המאפשרים עבודה מהבית ללא הגבלה. למטא עוד 12 קומות במגדל עזריאלי שרונה ובמגדל רוטשילד 22 בתל אביב, המקום בו הוקם המשרד הראשון שלה בישראל.

גם אם המצב ישתנה ותתקבל החלטה על חזרה למשרדים, מודל העבודה עדיין צפוי להמשיך ולהיות היברידי, עם כמחצית מהעובדים שמגיעים למשרד בימים קבועים וכל השאר מתחברים מרחוק.

משרדי מטא עושים הכל על מנת לפתות את העובדים להגיע לעבודה כל יום - דרך מסעדות מפנקות, חדרי כושר מצוידים ופינות בריסטה - אך גם היום, באווירת הפוסט-קורונה, לא ניתן למצוא ממחצית מהעובדים בכל רגע נתון בקיוביקלז.

מתכננת מסע רכישות?

ובכל זאת, ייתכן כי ישראל עשויה לשחק תפקיד מכריע באסטרטגיית המטארווס של צוקרברג, וכי התאגיד ינצל את המשבר בשוק הציבורי כדי לצאת למסע רכישות נוסף בישראל ולקנות חברות בתחומים הרלוונטיים לכלכלה הווירטואלית, כמו אבטחת מידע, מטבעות קריפטוגרפיים ובלוקצ'יין, גיימינג, ראייה ממוחשבת ורובוטיקה. מטא מעלה ומשווה את ההימור שלה על ישראל מול המתחרות על כח האדם, ובדרך מהמרת גם על תום עידן הקורונה ועל התרחבות משמעותית בישראל.