הציבור מיהר לקחת משכנתאות לפני העלאת הריבית, ושבר במרץ את שיא כל הזמנים

כפי שהוערך לראשונה בוועידת הנדל"ן והתשתיות של גלובס בחודש שעבר, במרץ נשבר בפעם הרביעית השיא החודשי של היקפי המשכנתאות שנלקחות ע"י הציבור • נראה שמדיניות הממשלה פשוט לא עובדת כרגע

בנייה בישראל / צילום: Shutterstock
בנייה בישראל / צילום: Shutterstock

עד כמה מדיניות הדיור של הממשלה עובדת? בחודש שעבר נשבר שוב השיא החודשי של היקפי משכנתאות שנלקחות ע"י הציבור, זו הפעם הרביעית בשנה האחרונה. כפי שצפינו בגלובס לפני כשבועיים, בנק ישראל פרסם היום (ג'),כי במרץ נלקחו 13.4 מיליארד שקל, שיא חודשי חדש, ששבר את השיא הקודם, שנקבע בדצמבר שנה שעברה.

המידע שמפרסם בנק ישראל אינו כולל פירוט של הלווים (כמה מהם משקיעים, כמה רוכשי דירות במחיר למשתכן וכדומה, ואולם נראה כי מדיניות הממשלה - הכוללת בעיקרה דיכוי משקיעים והפניית זוגות צעירים להגריל דירות ב"דירה בהנחה" ובאופן זה להוציא אותם מהשוק - אינה פועלת לפחות נכון לעכשיו.

ההערכה כי השיא זה ייקבע הושמעה לראשונה בכנס הנדל"ן והתשתיות של גלובס ע"י אופיר מורד, סמנכ"ל ומנהל החטיבה העסקית בבנק מזרחי טפחות. "אנו כבנק מזרחי טפחות, שמחזיק מעל 30% משוק המשכנתאות, צופים כי חודש מרץ יהיה חודש שיא וייסגר עם יותר מ-13 מיליארד שקל במשכנתאות", אמר מורד, והנתונים מאוששים את תחזיתו.

בבנקים למשכנתאות העריכו כי הציבור הבין כי בנק ישראל עומד להכריז על העלאת הריבית בקרוב, ועל כן, רבים מנוטלי המשכנתאות שכבר ביצעו את התהליך מול הבנקים ביקשו להקדים את תשלומי המשכנתאות, בעיקר בחלקים הצמודים למדד ואלו שיושפעו מהעלאת הריבית.