כבר לא הטרנד החם: השוק מעניק לפעילות הספאקים שווי זעום

12 חברות טכנולוגיה ישראליות שמוזגו לחברות SPAC ב-2021 נסחרות כעת בשווי מצרפי של כ-12.4 מיליארד דולר, לעומת 34.5 מיליארד דולר בעת המיזוגים – צניחה של מעל 60% • כך, חלקן נסחרות בשווי שקרוב מאוד לסך יתרות המזומנים שלהן

איבדה מעל ל-80% מאז ההנפקה. טוקספייס / צילום: צילום מסך מתוך אתר נאסד''ק
איבדה מעל ל-80% מאז ההנפקה. טוקספייס / צילום: צילום מסך מתוך אתר נאסד''ק

לפני שנה חל שינוי בשוק הספאקים, והטרנד הכי בולט בשוק ההנפקות בוול סטריט בשנה שלפני כן התקרר, כשהמשקיעים החלו במקרים רבים להירתע ממנו.

חברות SPAC הן חברות ללא פעילות, שמגייסות כסף בבורסה במטרה למזג לתוכן חברה קיימת תוך פרק זמן מוגבל, או שייאלצו להחזיר את הכסף למשקיעים. עבור חברות פרטיות, מיזוג ל-SPAC היא דרך אלטרנטיבית להפוך לחברה ציבורית, עם רמת ודאות שאמורה להיות גבוהה יותר ותהליך שאמור להיות קצר מבהנפקה רגילה (IPO). המיזוג מלווה גם בגיוס כסף מחברת ה-SPAC עצמה וממשקיעים נוספים (במסגרת PIPE, הנפקה פרטית שנלווית לעסקה).

רבות נכתב על הנפילה החדה בשוויי החברות מישראל שמוזגו לחברות SPAC בתקופת השיא. 12 חברות טכנולוגיה שמוזגו ב-2021 נסחרות כעת בשווי מצרפי של כ-12.4 מיליארד דולר, לעומת שווי מצרפי של 34.5 מיליארד דולר בעת המיזוגים - צניחה של 64%. המשמעות היא שיש היום חברות שנסחרות בשווי שקרוב מאוד לשווי יתרות המזומנים שלהן, כלומר הכסף בקופתן. במילים אחרות, השוק מתמחר את הפעילות שלהן בשווי זעום ביותר.

בנפגעות: חברות אוטוטק וטיפול וירטואלי

כך לדוגמה, אוטונומו  המספקת זירת מסחר לדאטה שנאסף בצורה מאובטחת מכלי רכב מחוברים, מוזגה ל-SPAC בקיץ שעבר לפי שווי של 1.26 מיליארד דולר, ולמרות התאוששות מסוימת במחיר המניה בחודשיים האחרונים, החברה איבדה מאז המיזוג 84% לשווי נוכחי של 206 מיליון דולר. בסוף 2021 היו לה בקופה 208 מיליון דולר, כך שלכאורה שווי פעילות החברה שלילי, אם כי יש לזכור שאוטונומו הוציאה מאז סכום מסוים לצורך רכישת חברת The Floow מבריטניה. הרכישה בוצעה תמורת 31.5 מיליון דולר ועשויה לגדול עד 69 מיליון דולר, וכ-40% ממנה שולם במזומן.

לאחר ירידת הסכום בקופת החברה, נראה שהשוק מתמחר את שווי הפעילות של אוטונומו במיליוני דולרים עד עשרות בודדות של מיליוני דולרים. זאת, בהשוואה לשווי פעילות (EV, Enterprise Value) של למעלה ממיליארד דולר בעת הדיווח הראשון על המיזוג ל-SPAC (השווי בעסקה ירד מעט עוד לפני השלמת המיזוג).

דוגמה נוספת היא חברת הטיפול הנפשי הווירטואלי טוקספייס  שהוקמה על-ידי אורן ורוני פרנק, שכבר אינם חלק מהנהלתה. החברה מוזגה ל-SPAC לפי שווי (EV) של 1.4 מיליארד דולר לפני 10 חודשים, וכיום, לאחר צניחה חדה במחיר המניה אך עלייה מהשפל בחודש האחרון, היא נסחרת בשווי של 257 מיליון דולר - ירידה של 82% בשווי מאז המיזוג. בסוף 2021 היו לחברה בקופה קרוב ל-200 מיליון דולר, כך שהשוק מתמחר למעשה את שווי הפעילות שלה בכ-50-60 מיליון דולר.

 
  

חברת האוטוטק אינוויז  שהייתה מחלוצות המיזוגים ל-SPAC מקרב החברות הישראליות, איבדה כמיליארד דולר משווייה (68%) מאז המיזוג, ונסחרת כיום בשווי 442 מיליון דולר, לעומת יתרות מזומנים של 305 מיליון דולר בסוף 2021. עוד חברת אוטוטק ששוויה נחתך היא REE  שאיבדה 84% משוויה מאז המיזוג. REE נסחרת כיום בשווי 483 מיליון דולר כשיתרות המזומנים שלה בסוף השנה שעברה היו 277 מיליון דולר.

גם בקרב המנפיקות נחתך מחיר המניה

ירידות השווי החדות אפיינו במיוחד את החברות שמוזגו לחברות SPAC, שסבלו גם מתווית שלילית של השוק כי הגיעו לשוק במיזוג ל-SPAC, וגם מהירידות הכלליות בשוק, בפרט בחברות טכנולוגיה. לאחר שחברות SPAC רבות גייסו סכומי עתק בתקופת השיא של הטרנד, הן הסתערו על השוק הפרטי וחיפשו יעדים לרכישה, ולא תמיד החברות שמוזגו היו בשלות או מתאימות לשוק הציבורי. לא מעט חברות כאלה הציגו תוצאות עסקיות מאכזבות, מניותיהן נחלשו, והמשקיעים חששו להשקיע בחברות חדשות שהתמזגו ל-SPAC.

יחד עם זאת, גם בחברות שביצעו IPO יש כאלה שמחיר המניה שלהן נחתך משמעותית. אחת מהן היא קלטורה , המספקת מערכות לניהול וידאו, שאיבדה 85% מערכה. נכון להיום קלטורה נסחרת בשווי 193 מיליון דולר, בעוד שבקופתה בסוף 2021 היו כ-144 מיליון דולר - כלומר שווי החברה בנטרול המזומנים מגיע לכ-50 מיליון דולר.