טוויטר | שאלות ותשובות

מי יהיה המנכ"ל הבא והתביעות שבדרך: השאלות הפתוחות סביב רכישת טוויטר על ידי אילון מאסק

פחות מיממה אחרי שדירקטוריון טוויטר הודיע על אישור הצעת אילון מאסק לרכישת 100% ממניות הרשת החברתית, השאלות הגדולות בעסקה נותרו פתוחות: מי יחליף את המנכ"ל הנוכחי, מה יעלה בגורל הדירקטוריון, ואיך יגיבו הרגולטורים בארה"ב לרכישה? • גלובס עושה סדר

טוויטר ואלון מאסק / צילום: Jed Jacobsohn, AP
טוויטר ואלון מאסק / צילום: Jed Jacobsohn, AP

דירקטוריון טוויטר  הודיע אתמול (ב') כי אישר את הצעת אילון מאסק לרכוש 100% ממניות הרשת החברתית - כך מאסק יוכל להפוך את טוויטר לחברה פרטית. שווי הצעת הרכישה עומד על 44 מיליארד דולר ממנכ"ל טסלה ו-SpaceX, כשהוא ישלם 54.2 דולר למניה במזומן עבור טוויטר. בעלי המניות של טוויטר עוד צריכים לאשר את העסקה באסיפה הכללית הקרובה. עם זאת, ישנן עדיין כמה שאלות פתוחות בנוגע לעסקה הזו, ואין ספק שכולם מחכים לשמוע מה התשובות שלהן - משום שכל אחת מהן עשויה להשפיע על הרכישה, על טוויטר ואפילו על המרחב הציבורי. גלובס עושה סדר.

איך טוויטר צפויה להיראות אחרי שהעסקה תושלם?

בכנות, אי אפשר עדיין לדעת בוודאות אילו שינויים מאסק מתכנן לבצע, אבל הוא נתן כמה כיוונים שהוא מתכנן לשנות ולהשפיע עליהם. בהודעה לעיתונות הוא כתב שחופש הביטוי הוא היסוד של דמוקרטיה מתפקדת וזה מרכז תשומת הלב שלו. הוא הוסיף שהוא רוצה להפוך את טוויטר לטובה יותר עם תכונות חדשות, להפוך את האלגוריתם לקוד פתוח כדי להגביר אמון, לסלק את הבוטים והספאם ולאמת את המשתמשים ברשת החברתית. לדבריו, לטוויטר יש את הפוטנציאל לעשות את זה, והיא בדרך לשם. 

מי יהיה מנכ"ל טוויטר?

אחת השאלות הבוערות זה את מי מאסק ימנה בתור מנכ"ל החברה. פראג אגרוואל, המנכ"ל הנוכחי, מונה לתפקיד לפני כחצי שנה לאחר שג'ק דורסי יצא-הוצא מהחברה. למעשה, אפשר לטעון שעצם זה שטוויטר נכנסה לשולחן המו"מ עם מאסק - נובע מכך שהיא חושבת שהמנכ"ל הנוכחי לא מצליח לייצר את אפיקי ההכנסות והמוניטיזציה המספקים. ולכן, נדרש שינוי כה משמעותי.

בימים האחרונים אגרוואל נאלץ להתמודד עם היזם השנוי במחלוקת, מאסק, ועם כל השטויות שלו. במהלך כל משא ומתן ומיד לאחר שמאסק ויתר על מושבו בדירקטוריון, אגרוואל הזהיר מפני "הסחות דעת" שעלולות להגיע. נכון להעריך שלא סביר שאגרוואל ומאסק יוכלו לשבת אחד עם השני. עם זאת, כשמאסק הודיע על האחזקה המקורית שלו, אותם 9.2% ממניות טוויטר, דורסי צייץ בטוויטר שהוא מברך על ההחלטה של מאסק וכי אגרוואל ומאסק יהיו צוות טוב יחד.

מי יישב בדירקטוריון?

אם יש גורם במהלך המו"מ מול מאסק שניסה להיכנס ראש בראש מולו, זה דירקטוריון טוויטר. הבורד, שמובל ע"י מנכ"ל משותף ב-Salesforce, ברט טיילור, החליט לאמץ את אסטרטגיית "גלולת הרעל", שקובעת כי בעלי המניות הקיימים בטוויטר, מלבד מאסק, יוכלו לרכוש מניות נוספות בהנחה וכך לדלל את חלקו של מאסק ולהקשות עליו לגייס קולות בעד ההצעות שלו. זו הדרך שהדירקטוריון בחר כדי להדוף את ההשתלטות מצד מאסק.

כעת מאסק יכול לשנות את פני הבורד ולנקות את השורות שהתנגדו לו. מבחינת אופציות לאנשים שיצטרפו לדירקטוריון, אפשר להציע שהמנכ"ל היוצא ג'ק דורסי יעשה איזה קאמבק: דורסי הוזכר כבר עם המילים החמות שצייץ כשהדברים פורסמו ויש הטוענים שמאוד סביר למצוא אותו חזרה בחברה בדרך-לא-דרך.

חשוב להזכיר כי בימים האחרונים, דורסי צייץ נגד דירקטוריון טוויטר באופן כללי, אבל אפשר להניח שמדובר ביחס לאסטרטגיה שנקטו. הוא צייץ שהדירקטוריון בעבר תפקד בצורה לקויה בעקביות, ואף ציטט פתגם בעמק הסיליקון לטענתו, שאומר: "דירקטוריונים טובים לא יוצרים חברות טובות, אבל דירקטוריון רע יהרוג חברה בכל פעם".

לאחר פרסום חתימת העסקה, ג'ק דורסי צייץ כך: "באופן עקרוני, אני לא מאמין שמישהו צריך להיות הבעלים או לנהל את טוויטר. היא רוצה להיות מוצר ציבורי ברמת הפרוטוקול ולא חברה. אילון מאסק הוא הפתרון הייחודי שאני סומך עליו. אני סומך על משימתו להרחיב את התודעה. המטרה של אילון ליצור פלטפורמה שהיא "אמינה באופן מקסימלי ומכילה" היא מטרה נכונה. זו גם המטרה של פראג אגרוואל, ולמה בחרתי בו. תודה לשניכם שהוצאתם את החברה ממצב בלתי אפשרי - זו הדרך הנכונה ואני מאמין בזה בכל ליבי". נראה שדורסי מאמין בדרך של מאסק וחושב שאגרוואל עדיין שותף אפשרי.

עד כמה הרגולטורים יערימו קשיים?

לפי ההודעה לעיתונות, העסקה צפויה להיסגר סופית אחרי אישור של בעלי המניות וגם אישור של הרגולטורים הנדרשים.

פרופסור ענת אילון-בק, מרצה למשפטים באוניברסיטת קייס ווסטרן רזרב בארה"ב המתמחה בממשל תאגידי והתמחות בהייטק וקרנות הון סיכון, מסבירה כי דווקא בגלל שמדובר בכיכר העיר הציבורית הדיגיטלית, הרגולטורים צפויים לבחון זאת בקפידה רבה. "הממשל בארה"ב התחלף ולינה קאהן עכשיו יו"ר ה-FTC. אני מכירה אותה ואת הכתיבה שלה. הרכישה הזו צריכה לקבל את האישור הרגולטורי ואני חושבת שיבחנו זאת בקפידה רבה - בעיקר בגלל כי זה אילון מאסק וטוויטר", כך לדבריה.

"יש פה מבחינתי חשש מאוד גדול לענייני הגבלים עסקיים: אם נחשוב על חברות הביג טק, נמצאים בהן אנשים כמו ג'ף בזוס - שמטרתם להיכנס לכמה שיותר תחומים ולהשתלט על חברות מאוד גדולות בלככלה האמריקאית. גם אם מדובר בתחומים שונים ולא במונופול על תחום ספציפי, יש פה חשש שיהיה אדם אחד שמנסה להשיג כוח רב מאוד וכוח שוק משמעותי", כך מסבירה פרופסור אילון-בק. חשוב לציין מכיוון שיש לרכישה הזו אופי פוליטי רב, ועדות רבות ידונו על ההצעה ועל היישום שלה.

האם יאשרו את זה? "אני לא הרגולטורית, אבל אני יכולה להגיד שייקחו את זה ברצינות, דווקא בגלל שמדובר באנשים המבקרים את הרגולטורים בתחומי ההגבלים העסקיים", היא טוענת. פרופסור אילון-בק מחדדת: "אחרי אישור של מיזוג, קשה מאוד לפרק חברות וזו ביקורת שחבריי ואני מרבים להביע. אנחנו אומרים להם שהם צריכים לאשר את הרכישות ולא בדיעבד, ולכן היה שינוי ב-2021 לפיו האישור חייב להגיע לפני. אחרי שממזגים את החברות ועושים הרבה פעולות - משפיעים על בעלי המניות ואז קשה מאוד לפרק", לדבריה.

עד כמה מאסק ייקח שליטה?

בהודעה לעיתונות שהוציאה טוויטר, נכתב כי החברה נרכשה בבעלות מלאה של אילון מאסק. עם זאת, צריך לתהות עד כמה מאסק באמת יתערב בטוויטר באופן יומיומי. למאסק יש על הראש כאבי ראש נוספים כמו טסלה ו-SpaceX הגדולות, וגם סטארט-אפים קטנים יותר, Neuralink ו-The Boring Company.

האם טוויטר תנוהל על ידי צוות עצמאי שיקבע איך הרשת החברתית תפעל? או שמא אנחנו נראה את מאסק מפשיל שרוולים ומתחיל לנהל דה פקטו את טוויטר? השאלה הזו בעיקר חשובה כי היא יכולה לקבוע עד כמה הוא יתערב בנושאים החשובים לו כמו חופש ביטוי, ניהול תוכן וצנזורה ברשת וחסימות משתמשים.

מה הסיכוי שטראמפ יחזור לרשת החברתית אם החסימה תרד?

נשיא ארצות-הברית לשעבר דונלד טראמפ נחסם ברשת החברתית טוויטר לצמיתות, זאת לאחר שנטען כלפיו ששלהב את הרוחות סביב מהומות הקפיטול בינואר 2021. בתגובה למהלכים הצפויים, טראמפ הגיב ל-CNBC ואמר כי הוא לא יחזור לטוויטר גם אם אילון מאסק יבטל את החסימה שלו. "התאכזבתי מהיחס אליי בטוויטר. אני לא אחזור לטוויטר. אהיה ב- Truth Social במהלך השבוע, יש לנו הרבה אנשים שנרשמו", כך אמר. הוא הוסיף כי הוא "אוהב את אילון מאסק, אני מחבב אותו מאוד. הוא אדם מצוין. עשינו הרבה עבור טוויטר כשהייתי בבית הלבן", כך לדבריו.

צריך להזכיר כי הרשת החברתית של טראמפ, Truth Social, לא מצליחה כפי שהוא היה מצפה. טראמפ בעצמו פרסם עד כה רק פוסט אחד ברשת החברתית שלו, והוא אמר לגופי התקשורת ברחבי העולם שהוא יתחיל לפרסם פוסטים מרובים יותר במהלך השבוע הקרוב. עם זאת, בדומה למאסק, גם טראמפ מאוד אהב את טוויטר ואי אפשר שלא לתהות אם הוא יחליט לחזור בכל זאת ברגע שהחברה תהפוך לפרטית ובבעלות של מאסק.

מה התוכנית הסדורה של מאסק בנושאי חופש ביטוי?

חשוב לציין שאין. מאסק עדיין לא פרסם את נייר העמדה הרשמי שלו בנושא, אבל הוא סיפק כמה עקרונות מנחים בדרך: מבחינתו כל דבר שנופל תחת ה-Legal Speech צריך להיות מותר, וכל המאפיינים שנמצאים בשיח בתחום האפור צריך לאפשר. מבחינתו אין דבר כזה חסימת משתמשים לצמיתות, אך כן אפשר להשעות משתמשים לזמן מוגבל בהתאם לחומרת העבירה. בצורה רחבה יותר - למאסק חשוב שטוויטר תתפקד ככיכר העיר דה פקטו, כך הוא חוזר ושונה, אך עדיין לא ראינו תוכנית סדורה אמיתית שתקבע את הדרך. סביר שבמצב כזה לצוותי המדיניות של טוויטר יהיו הרבה לילות לבנים בתקופה הקרובה.

מה יקרה לעובדים בחברה?

מיד לאחר פרסום חתימת העסקה, פראג אגרוואל שלח הודעה לעובדים וכתב: "אני יודע שזה שינוי משמעותי ואתם ככל הנראה מעבדים מה המשמעויות של זה עבורכם ועל עתיד טוויטר. אנחנו נכנס את החברה כולה בשעה 14:00 PT כדי לדבר איתכם ישירות וכדי לענות על השאלות שלכם. הזמנתי את יו"ר הדירקטוריון, ברט טיילור להצטרף אלינו".

בשיחה שדווחה בסוכנות הידיעות רויטרס, אגרוואל אמר לעובדים שעתיד החברה אינו וודאי לאחר סגירת העסקה. אגרוואל טען שאין תוכנית פיטורים ידועה כרגע. לצד זאת, כשהתייחס לשאלה האם טראמפ יורשה לחזור, הוא אמר: "ברגע שהעסקה תיסגר, אנחנו לא יודעים לאיזה כיוון הפלטפורמה תלך. אני מאמין כשתהיה לנו הזדמנות לדבר עם אילון, וז שאלה שאנחנו צריכים להפנות אליו", כך אמר.

מול אילו תביעות טוויטר עלולה להיאבק?

פרופסור אילון-בק מציינת כי מאוד נפוץ שיצוצו תביעות מסוגים שונים אחרי רכישות מהסוג ובגודל הזה: "התביעות האלו נפוצות וזה לא חריג, זה קורה הרבה שצצות תביעות בדלוואר לדוגמה, כי בעלי מניות מסוימים יתבעו שהשווי שהוצע ברכישה לא מספק, במיוחד אם רואים שבמקרה כאן אין פרמיה גבוהה יותר ולכן אפשר לטעון כך". הסיבה שהתביעות האלו יוגשו דווקא בדלאוור, לטענתה, "כי שם יודעים איך השופטים יגיבו לתביעות האלו". לצד זאת, היא מבהירה כי במקרה של טוויטר-מאסק אפשר למצוא כמה נקודות ייחודיות מעבר לשווי.

"אפשר לצפות שתוגש תביעה נגד הרכישה בגלל הלחצים הפוליטיים שנכנסו פה. אפשר לטעון שהדירקטוריון הושפע מהלחץ שהופעל כלפיו נניח מצד הרפובליקנים שהתחילו לאיים עליהם. לא ראיתי בעבר דברים כאלו, אבל הרפובליקנים ממש התערבו וביקשו לראות את המסמכים ואיך הם מתכוונים לקבל החלטות. ומה שמעניין שזו חברה ציבורית, אז בוודאות לדירקטוריון יש יועצים משפטיים ופיננסיים שממליצים להם איך לפעול ובאילו צעדים לנקוט. אבל ברור שבית המשפט יסתכל על הנקודה הזו", כך פרופסור אילון-בק.

היא מוסיפה שגם צריך לבחון מאיפה מאסק מביא את הכסף, כל שתלוי אם המנייה של טסלה מעורבת כאן. "אם המנייה של טסלה מעורבת, צריך לקבל אישור מבעלי המניות בטסלה וזה גם מקום שממנו יכולות לצמוח טענות ותביעות. מעניין לראות איך העסקה תקרה, וסביר שזה ישפיע על הטענות נגד הרכישה", חתמה פרופסור אילון-בק.