המשמעות של הפיכת טוויטר לחברה פרטית: מאסק יצטרך פרסומות כדי שהיא תמשיך להתקיים

מאסק יצטרך את תזרים המזומנים מהפרסומות של טוויטר כדי לשלם על החוב שגייס ממורגן סטנלי ומוסדות פיננסיים אחרים למימון העסקה

אילון מאסק / צילום: Reuters, Adrien Fillon
אילון מאסק / צילום: Reuters, Adrien Fillon

וול סטריט יודעת כבר הרבה מאוד זמן שעדיף לשחק בכסף של אנשים אחרים. אבל במקרה של אילון מאסק, הכסף של אנשים אחרים עלול להגביל את יכולת המשחק בטוויטר שזה עתה הוא רכש.

מסעו של האיש העשיר ביותר בעולם (על הנייר) להשתלט על הרשת החברתית התברר כהצלחה. טוויטר הכריזה ביום שני אחר-הצהריים כי הושגה עסקה, במחיר של 54.20 דולר למניה במזומן, סכום ההצעה הראשונית של מאסק מאפריל 14. הדירקטוריון של טוויטר בחן את ההצעה בעיניים חדשות לאחר שמאסק הגיש מסמכים בסוף שבוע שעבר, שבהם דיווח כי יש לו גיבוי פיננסי להצעת הרכישה בגובה 46.5 מיליארד דולר.

עדיין לא ברור מה לבסוף יקרה לטוויטר תחת מאסק כבעלים. ההצעה שהתקבלה מעבירה "תעשיית פרסום" בשווי 5 מיליארד דולר בשנה לידיים של מישהו, שהטיל ספק בעבר באופן פומבי במודל הפרסום של טוויטר ושהחברה האחרת שלו - טסלה - כלל לא רוכשת פרסומות.

האדם שמכריז על עצמי שהוא "אבסולטיסט של חופש הביטוי" דיבר גם בגנות מדיניות ניטור התוכן של טוויטר, שנועדה למנוע מתוכן רעיל להגיע לרשת החברתית ולעשות אותה בטוחה יותר למפרסמים. בריאן וויסר, נשיא עולמי למודיעין עסקי בענקית רכישת הפרסומות GroupM, אומר בהקשר זה כי רוב המפרסמים שעובדים עם טוויטר "מאוד מעדיפים שיהיו סטנדרטים ברורים לתוכן ברשת החברתית".

כל זה עלול אולי לא לשנות למאסק יותר מדי, לאחר שבראיון בוועידה של ארגון ההרצאות TED הוא אמר כי המטרה שלו ברכישת טוויטר היא בכלל "לא לעשות כסף". את הדברים האלה הוא אמר ביום שהוא הגיש את המסמכים הפיננסיים שהוכיחו כי יש לו את ההון הנדרש לרכישה. על-פי הדיווח, יותר מחצי מהכסף הזה מגיע מחוב ל"מורגן סטנלי" "ולכמה מוסדות פיננסיים אחרים".

המשמעות היא שמאסק יצטרך לשמור על תזרים המזומנים של טוויטר - ובאופן אידאלי להגדיל אותו. זאת, על-מנת לשלם בחזרה את החוב שיאפשר את רכישת הרשת החברתית. חלק מהחוב הזה הוא בצורת הלוואות שנתמכות על-די מניות טסלה של מאסק.

ללא פרסום יהיה לאילון מאסק קשה מאד לעשות זאת. במודל העסקי הנוכחי הפרסומות מהוות כיום כמעט 90% מהכנסות טוויטר בעוד שמתן רישיונות על דאטה מספק את השאר.

בשנה שעברה החברה השיקה את "טוויטר בלו" - המוצר הראשון שלה שגובה דמי מנוי מהמשתמשים. היא הציגה את המוצר לשוק האמריקאי בנובמבר. המנכ"ל פראג אגראוול אמר בשיחת משקיעים בפברואר כי החברה קיבלה "תגובה חזקה מהמשתמשים הכבדים ביותר שלנו", לשירות המנויים. אבל הוא הוסיף גם כי "בלו אינו קריטי" כדי להגיע להכנסות של 7.5 מיליארד דולר ב־2023 - הכנסה שנקבעה כיעד של החברה בפגישת אנליסטים בתחילת 2021.

למאסק כנראה יש יעדים משלו בראש, וטוויטר בידיים פרטיות תצטרך לתת דין וחשבון רק לו כדי להגיע ליעדים האלה. אבל בגלל שהחליט לא לשלם על טוויטר לגמרי מכיסו, הוא יהיה חייב לתת גם דין וחשבון לאחרים.