יותר מכאב בטן חולף: המשקיעים קילפו כחצי מיליארד שקל משווי השוק של שטראוס ביומיים

ענקית הקמעונאות הכריזה על ריקול נרחב בשל דגימות סלמונלה במפעל עלית, וציינה כי עשויה להיות לכך "השפעה מהותית" על הרווחיות שלה השנה • מי ששם את כספו על מניית שטראוס לפני שנה, רושם כעת תשואה אפסית על השקעתו • ואיך משפיעה הלחימה באוקראינה על פעילות החברה?

לא רק הסלמונלה במוצרי עלית הביאה לירידת המניה של שטראוס / צילום: טלי בוגדנובסקי
לא רק הסלמונלה במוצרי עלית הביאה לירידת המניה של שטראוס / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשקיעים בשוק ההון בת"א נתקפו במשבר חרדה מסויים בכל הנוגע למניית ענקית השוקולד והקפה שטראוס  ביומיים האחרונים. לא מדובר בהתרסקות במחיר המניה, אבל כן בתגובה שלילית חריפה, המשקפת יותר מסתם כאב בטן לדעת חלק מהאנליסטים המסקרים את החברה.

בתוך יומיים נמחקו משווי השוק של שטראוס יותר מחצי מיליארד שקל, כשהמניה יורדת בסה"כ בכ-5% כך שמי ששם את כספו על מניית שטראוס לפני שנה, רושם כעת תשואה אפסית על השקעתו. הנפגעת העיקרית מהירידות היא כמובן בעלת השליטה, משפחת שטראוס (האחים עפרה, עירית ועדי שטראוס) המחזיקה בכ-57% ממניות החברה. 

הטריגר לנסיגה במניית שטראוס הוא כמובן הסלמונלה, שהתגלתה במפעל השוקולד של החברה בנוף הגליל, בקו הייצור ובשוקולד שמשמש כחומר גלם ליצור מוצרים. עם זאת, נראה שהמשקיעים מגיבים גם לאירועים נוספים שפקדו את שטראוס, שפעילות המזון שלה חובקת עולם.

פרשת הסלמונלה מוצאת את שטראוס בתקופה עסקית בעייתית, ומצטרפת למספר אירועים אחרים שהתרחשו בחודשים האחרונים ומעיבים על ביצועי החברה העתידיים. מניית שטראוס נופלת בשעה זו ב-2.6% בבורסה, לאחר שאיבדה אתמול 2.2% מערכה.  שווי השוק הנוכחי של שטראוס עומד כעת על 10.8 מיליארד שקל.

צרות גם בפעילות סברה בארה"ב

קבוצת שטראוס היא ענקית מזון מקומית הפועלת בכ-20 מדינות, מעסיקה יותר מ-17 אלף עובדים ברחבי העולם ולה בסיס פעילות חזק בישראל. על פי נתוני סטורנקסט, שטראוס היא קבוצת המזון והמשקאות השנייה בגודלה בישראל מבחינת מחזור מכירות (בשוק המבורקד), כאשר בשנת 2021 החזיקה הקבוצה נתח של 12.4% מהשוק המקומי במונחי ערך כספי.

החברה הבת שטראוס קפה, מציינת שטראוס בדוחותיה, הינה בין עשר החברות המובילות בעולם מבחינת נתחי שוק בתחום הקפה. בשנת 2021 הסתכם מחזור המכירות המאוחד של הקבוצה ב-8.7 מיליארד שקל (דוחות ניהוליים) והיא רושמת מאז 2016 צמיחה שנתית ממוצעת של 5.5% במכירות. 

אלא שלמרות המספרים היפים, המשבר הנוכחי בשטראוס מצטרף לסדרה של אירועים שונים שמעכירים את תמונת המצב בחברה. לדעת אחד האנליסטים הבכירים בשוק ההון, העוקב אחר החברה, משבר הסולמנלה נושא ככל הנראה אופי זמני. אותו אנליסט, שהעדיף שלא להיות מצוטט בשמו, אומר כי לפרשה "יכולה להיות השפעה לרעה על מכירות החברה לאחר החזרת הייצור לשגרה, אבל מקרים מעין אלה חולפים עם הזמן. אפילו אם נזכרים באירוע חמור הרבה יותר, כגון פרשת הסיליקון בחלב של תנובה שהתרחשה בשנות התשעים, מי בסופו של יום הפסיק לשתות חלב? זה לא באמת קרה". 

ריקול של מוצרי שטראוס בסופרים / צילום: שלומי יוסף
 ריקול של מוצרי שטראוס בסופרים / צילום: שלומי יוסף

עם זאת לדבריו, "המשבר הזה תופס את שטראוס בתקופה מאתגרת, לא רק מבחינת הפעילות בישראל. גם החברה הבת סברה (יצרנית החומוס האמריקאית שבה מחזיקה שטראוס עם קונצרן פפסיקו, ח"ש) נמצאת בתקופה חלשה, כשגם שם היו ממצאים דומים של סלמונלה - ולא בפעם הראשונה - אותרו ע"י רשות המזון והתרופות (FDA) בסוף 2021. גם בסברה השביתה שטראוס את מפעל החומוס ונכנסה לתוכנית התאמות בייצור, כאשר מאז פרוץ משבר הקורונה סובלת פעילותה במילא מבעיות בשרשרת האספקה".

שטראוס הודיעה לאחרונה כי היא צפויה לסיים את הרבעון הראשון של 2022 עם הפסד משמעותי בסברה שמוערך בין 26 ל-45 מיליון שקל. בהמשך הודיעה החברה שההשפעה של האירוע תהיה חמורה עוד יותר ממה שהעריכה, בשל ההוצאות ביישום תוכנית ההתאמות.

6% ממכירות הקבוצה - לרוסיה ואוקראינה

נזכיר כי גם המלחמה בין רוסיה לאוקראינה מוסיפה נדבך שלילי נוסף לפעילות שטראוס. "יש לחברה פעילות קפה גם ברוסיה וגם באוקראינה. גם היא נמצאת בסוג עצירה, בעקבות הלחימה", אומר האנליסט. החברה פרסמה בדוחות השנתיים נתוני מכירות של 525 מיליון שקל לרוסיה ואוקראינה, שהם 6% ממכירות הקבוצה.

"מתוך אותן מכירות לשתי המדינות, העיקר (72%) הוא לרוסיה. הרווח התפעולי מהפעילות בשתי המדינות הסתכם ב-37 מיליון שקל והיווה כ-3.8% מנתוני הקבוצה. אירועי הלחימה, התנודתיות בשערו של הרובל הרוסי וגורמים נוספים הקשו על החברה להעריך כיצד יתפתחו האירועים שם. אך נראה כי בשל העובדה שמדובר באחוזים בודדים של פעילות החברה, ההשלכה שם מוגבלת.

לדברי האנליסט, האירוע הנוכחי, כשהוא מצטרף למשבר ברוסיה ואוקראינה ולמה שאירע עם פעילות סברה בארה"ב, יוצר תמונה משולבת שהיא ככל הנראה הגורם שמכביד על המשקיעים. "שטראוס כרגע בתקופה חלשה. בטווח הארוך החברה מורכבת ממגוון כל כך רחב של פעילויות, כך שהיא תדע להערכתי להשיג יציבות ולהתגבר על כל הפגעים. אבל נראה שבסופו של דבר שנת 2022 תהיה שנה חלשה."

פגיעה ישירה של 15 מיליון שקל ברווחי הפעילות המושבתת

בשיחות ראשונות עם אנליסטים בשוק ההון, העריכה החברה שמדובר בהשבתה של עד שבועיים במפעל ייצור השוקולד, המשוייך לחטיבת מוצרי ממתקים ומאפים של החברה. לפי ההערכות של אנליסטים בשוק המסקרים את החברה, המכירות של מוצרי השוקולד מוערכות ב-50%-70% מקטגוריה שהמחזור השנתי שלה עומד על כ-850 מיליון שקל.  

מוצרי שוקולד עלית של שטראוס / צילום: דלית אייזק לויתן
 מוצרי שוקולד עלית של שטראוס / צילום: דלית אייזק לויתן

שטראוס דיווחה לבורסה כי האירוע עלול להשפיע באופן מהותי על רווחיותה. השבתת הפעילות לתקופה מוגבלת של כשבועיים והורדתם מהמדפים של מגוון מוצרי החברה, משמעותה ירידה מוערכת שנעה בין 100 עד 150 מיליון שקל מהמכירות. הרווחיות של פעילות החטיבה מוערכת על ידי האנליסטים בשיעור של 10%-15% כך שמדובר בפגיעה ישירה של עד 15 מיליון שקל ברווחי הפעילות המושבתת, אך ההשלכות עשויות להיות גדולות בהרבה.

את שנת 2021 כולה סיימה קבוצת שטראוס עם רווח נקי של 680 מיליון שקל, כך ש"גם בסדר גודל קיצוני ומקסימלי, זה לא משהו ששטראוס 'לא תוכל לעמוד בו' מבחינה כספית", אומר האנליסט על ההפסד הצפוי מהשבתת המפעל, אך מדגיש כי "השלכות נוספות על הרווח יכולות להגיע למשל מתביעות יצוגיות, או חלילה אם יהיו מקרים של פגיעה בריאותית בציבור".

אחד הפעילים בשוק מציין כי האירוע אמנם גדול בממדים ישראליים, אך בעולם התרחשו מקרים דומים לאחרונה. כך שכדאי לקחת אותו בפרספקטיבה כזאת. "מבחינת מגוון המוצרים שבוצע בהם ריקול, זו הפעם הראשונה שקורה משהו כזה גדול לשטראוס בישראל. אבל בעולם מקרים כאלה קורים אחת לתקופה. בחודשים האחרונים נרשם ריקול גדול בחברת קינדר, במפעל השוקולד בבלגיה. בעבר קרה מקרה מפורסם בארץ של מקרי סלמונלה בקורנפלקס של תלמה, ששייכת ליונליוור. הניסיון מלמד כי במקרה שאין השלכות קיצוניות, כמו אירועים רפואיים חריגים ובעיות, אז ההשפעה שוכחת עם הזמן שהופכת להשפעה נקודתית של הפסד המכירות והרווחיות לחברה".