יו"ר הבורסה אריק שטיינברג מתפטר אחרי 5 חודשים בלבד. ברקע: חוסר הסכמה על התגמול

פחות מחמישה חודשים לאחר שמונה באופן קבוע לתפקיד, הגיש אריק שטיינברג מכתב התפטרות, בו טען כי בעלת המניות הגדולה בבורסה סירבה באופן עקרוני לכלול בחוזה ההעסקה שלו תגמול הוני

אריק שטיינברג, יו''ר דירקטוריון הבורסה לניירות ערך / צילום: סיון פרג'
אריק שטיינברג, יו''ר דירקטוריון הבורסה לניירות ערך / צילום: סיון פרג'

אירוע חריג בבורסה לני"ע בתל אביב. יו"ר הדירקטוריון, אריק שטיינברג, הודיע אתמול (ג') לדירקטורים שמכהנים יחד איתו כי הוא מתפטר מהתפקיד. במכתב ששלח לדירקטורים הסיבר שטיינברג כי הסיבה להתפטרות נובעת "מהעדר נכונות עקרונית של בעל המניות המהותי בבורסה לשקול הענקת תגמול הוני כחלק מהסכם העסקה לתפקיד יו"ר דירקטוריון הבורסה".

בעל המניות העיקרי בבורסה היא בקרן ההשקעות האמריקאית Manikay Partners (מניקיי), שרכשה 19.9% ממניות הבורסה תמורת כ-110.2 מיליון שקל בשנת 2018. כיום מחזיקה מניקיי ב-19.48% מהמניות המעניקות לה שווי של 316 מיליון שקל המשקף לה תשואה של כמעט פי שלושה על ההשקעה.

שטיינברג מונה ליו"ר הבורסה בדצמבר האחרון, לאחר שהדירקטוריון קיבל פה אחד את המלצת ועדת האיתור. יו"ר הבורסה הקודם, אמנון נויבך, פרש מתפקידו ב-1 באוגוסט, וממועד זה כיהן שטיינברג כיו"ר דירקטוריון זמני.

בדוח הכספי לסיכום שנת 2021 שפרסמה הבורסה בחודש שעבר, היא ציינה כי טרם נקבעו לשטיינברג תנאי כהונה ייחודיים בגין כהונתו כיו"ר דירקטוריון והוא זכאי לגמול דירקטורים כמקובל בחברה. בנובמבר אישר דירקטוריון החברה מסגרת לתגמול הוני לדירקטורים, בהתאם להוראות מדיניות התגמול 2021 עד 2023 ותקנות הגמול ובכפוף לקבלת אישורה של אסיפת בעלי המניות של החברה. בבורסה ציינו כי יפעלו לזימונה של אסיפת בעלי מניות לאישור התגמול ההוני, אך זו טרם כונסה.

על פי החלטת הדירקטוריון, הגמול השנתי המוצע הינו 84,850 שקל, ואילו הגמול הממוצע בעד השתתפות בישיבה של הדירקטוריון או של ועדת דירקטוריון יעמוד על 3,270 שקל.

שטיינברג משמש כדירקטור בבורסה מיולי 2020. משנת 2012 ועד היום הוא מכהן כדירקטור בלאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של קבוצת בנק לאומי; מ-2018 משמש כיו"ר חברת REE ו בימים אלו מסיים תקופת כהונה כדירקטור בחברת פז נפט. בנוסף, שטיינברג מהמשקיעים בחברת מובילאיי .

הוא שימש גם בתפקידי ניהול בכירים בשוק ההון. בין 2006-2010 כיהן כיו"ר דירקטוריון בפסגות בית השקעות וחברות נוספות בקבוצת פסגות מטעם קרן יורק קפיטל Capital שהוביל את רכישתה מידי בנק לאומי ואת אסטרטגיית הרכישות של פסגות, כולל את מכירתה לקרן אייפקס. בשנים 1999-2003 כיהן כמנכ"ל בית ההשקעות "אילנות בטוחה בית השקעות בע"מ" מקבוצת אי.די.בי.

מניקיי - אמריקאית עם השקעות אלטרנטיביות  

מניקיי, מהצד השני, לא הייתה שם מוכר בישראל עד שהחליטה להשקיע בבורסה בתל אביב. מדובר בחברת השקעות אמריקאית שלמייסדיה שורשים אוסטרליים, והיא מתמחה בהשקעות אלטרנטיביות. הקרן הוקמה בשנת 2008, בשיא המשבר הכלכלי בעולם, כשגייסה בתחילה כ-300 מיליון דולר.

עם המשקיעים בקרן נמנים כמה שמות מפורסמים, בהם משפחת לואי האוסטרלית (Lowy) בראשות המיליארדר פרנק לואי ובנק ההשקעות הבינלאומי גולדמן זאקס. הקרן יושבת בניו יורק ומחזיקה משרדים בלונדון וסידני.