הענן הציל את גוגל, הסייבר את מיקרוסופט

הכנסות הענן של גוגל עקפו את תחזיות האנליסטים עם צמיחה של 44% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אבל למרות שהפלטפורמה שלה צומחת, תחום הענן עדיין הפסדי עבור גוגל • מערך הסייבר של מיקרוסופט הוביל לדוחות מצוינים אמש, שניפצו את תחזיות האנליסטים בכל אחד מהשווקים בהם היא פועלת

מטה מיקרוסופט בארה''ב / צילום: Shutterstock, VDB Photos
מטה מיקרוסופט בארה''ב / צילום: Shutterstock, VDB Photos

ההימור של  גוגל ומיקרוסופט  על תחום הענן היה ככל הנראה מוצלח - אחרת, הדוחות הכספיים שפרסמו שתי החברות אמש (ג') היו נראים אחרת לגמרי. עבור מיקרוסופט - חברה בעלת רקע של עשרות שנים במכירת מוצרי תוכנה לארגונים - תחום הענן התאים כמו כפפה ליד, מה שהביא אותה לקפוץ להשקעה מסיבית בתחום לאחר שאמזון ייסדה אותו עם מוצר ה-AWS שלה.

גם גוגל, שרצתה דריסת רגל משמעותית יותר בקרב ארגונים גדולים ועסקים בינוניים, כמו גם בקרב חברות טכנולוגיה - קפצה על עגלת הענן ונחשבת כיום לבעלת נתח השוק השלישי בגודלו לאחר אמזון ומיקרוסופט.

אמש, כיכבו פלטפורמות הענן של שתי החברות בדוחות של הרבעון הראשון לשנת 2022 כמוצרים הצומחים ביותר, אם כי לא באותו הקצב לו התרגלו בעבר. הכנסות מיקרוסופט ממוצרי הענן קפצו ב-46% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מעט מעל תחזיות האנליסטים שציפו לצמיחה של 45.3%. עם זאת, מדובר בירידה מתמשכת מצמיחה ממוצעת של 50% בכל רבעון בשנה שעברה.

מטה גוגל במאונטיין ויו, קליפורניה / צילום: Shutterstock, achinthamb
 מטה גוגל במאונטיין ויו, קליפורניה / צילום: Shutterstock, achinthamb

גם הכנסות הענן של גוגל עקפו את תחזיות האנליסטים עם 5.82 מיליארד דולר ברבעון הראשון, צמיחה של 44% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. למרות זאת, עבור גוגל זהו תחום הפסדי. ענקית החיפוש רשמה ברבעון הראשון הפסד של 931 מיליון דולר מפעילות הענן שלה, די בדומה להיקף ההפסד ברבעון המקביל, 974 מיליון.

פלטפורמת הענן של גוגל (GCP) צומחת בקרב חברות שמעוניינות בדגש על עיבוד נתונים מהיר, אנליטיקות ויישומי בינה מלאכותית, ואולי גם במחיר נוח יותר מזה שמציעות המתחרות. מיקרוסופט מציעה באמצעות מוצר Azure שלה פתרונות רחבים יותר ומערכת ניהול סייבר מגוונת, שהפכה למנוע הצמיחה המרכזי שלה - לקח אותו למדה גוגל רק לאחרונה, עם פרץ רכישות של חברות סייבר במיליארדי דולרים.

ענף הסייבר סייע למיקרוסופט לנפץ את התחזיות

ואולי דווקא דריסת הרגל הרחבה של מיקרוסופט בענף הסייבר היא זו שהביאה לדוחות מצוינים אמש, שהאפילו במידה רבה על אלה של גוגל, עם ניפוץ תחזיות האנליסטים בכל אחד מהשווקים בהם היא פועלת. עם מערך סייבר שהניב למיקרוסופט בשנה שעברה הכנסות של 15 מיליארד דולר, דבר שהפך אותה לחברת הסייבר הגדולה בעולם, אין ספק שמנהלי מערכות מידע בארגונים מרגישים אולי בטוחים יותר כשהם רוכשים את שאר המערכות הארגוניות של החברה, בכלל זה שירותי הענן. לפיכך, ייתכן מאוד כי גוגל מבינה רק עכשיו מה שהבינה מיקרוסופט קודם לכן: סייבר הוא מקדם מכירות לשירותי ענן.

במסחר המאוחר ירדה מניית גוגל (אלפבית) ב- 2.5%, בעוד שמניית מיקרוסופט טיפסה ב- 5.4%.

בחודשים האחרונים החלה גוגל לנסות לסגור את הפער מול מיקרוסופט באמצעות רכישה של מנדיאנט, חברת ייעוץ סייבר אמריקאית, בעסקה בהיקף של 5.4 מיליארד דולר, ורכישת חברת מערכת ניהול מדיניות הסייבר סימפליפיי הישראלית, בעסקה של חצי מיליארד דולר.

סוף המגפה והידוק חוקי הפרטיות נוגסים בהכנסות מפרסום

תחום הפרסום על נכסיה השונים של גוגל הוא אמנם רווחי, אך דווקא בו חווה גוגל צמיחה נמוכה יותר, וברבעון הראשון הציגה תוצאות מאכזבות, על רקע דעיכת מגפת הקורונה והעובדה כי יותר ויותר משתמשים חוזרים לשגרת החיים שלפניה, וכן על רקע הידוק כללי הפרטיות הדיגיטלית בעולם.

באירופה ובמספר מדינות בארה"ב מיישמים יותר ויותר חוקים המגינים על פרטיות המשתמשים מפני מעקב אחרי הרגלי הגלישה שלהם ברשת, בעוד שאפל ואפילו גוגל עצמה משביתים את יכולותיהן של תוכנות אחרות לעקוב על גבי הפלטפורמה שלהן אחר התנהגות המשתמש ובכך להציג לו פרסומות מותאמות יותר.

סך ההכנסות של גוגל (אלפבית) ברבעון הראשון, המבוסס ברובו על פרסום בעמודי החיפוש של גוגל וברשתות הפרסום שלה, הגיע ל-68.1 מיליארד דולר. נתון זה גבוה אמנם ב-23% מהתקופה המקבילה אשתקד, אך נמוך ביחס לתחזיות האנליסטים, ומהווה האטה בצמיחה, ביחס לרבעון המקביל, שהציג אז צמיחה של 34%. מאכזבת במיוחד הייתה יוטיוב, עם הכנסות של 6.8 מיליארד דולר, פחות מ-600 מיליון דולר מהתוצאה אותה חזו האנליסטים. עם היציאה מהבתים בעקבות דעיכתה של המגפה, ודריסת רגל גדולה יותר של טיקטוק - לא פלא שביצועי גוגל בתחום הוידיאו אינם מתקדמים כצפוי.

התחרות בגיימינג מול סוני והרכישה של אקטיוויז'ן בליזארד

זרוע משחקי הווידאו הניבה קרוב ל-10% מההכנסות של מיקרוסופט בשנת 2021. ה-Xbox, קונסולת המשחקים של מיקרוסופט, זכתה למכירות הטובות ביותר מזה 11 שנים ועומדת על 14%, מכיוון שגם הייתה במלאי להבדיל מהמתחרה בסוני, PS5, שהייתה חסרה באספקה. סך ההכנסות מהמשחקים של מיקרוסופט צמחו ב-6% ברבעון, בעוד שמכירות התוכן והשירותים שלה ב-Xbox עלו ב-4%. המנכ"ל, סאטיה נדאלה, אמר בגאווה כי 10 מיליון אנשים הזרימו משחקים מהענן של מיקרוסופט. למתחרה סוני יש 3.2 מיליון מנויים ל-PlayStation Now, אבל גם כאן החברה אמרה שהיא עוברת לשירות מנויים גדול יותר.

סאטיה נאדלה, מנכ''ל מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Ted S. Warren
 סאטיה נאדלה, מנכ''ל מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Ted S. Warren

בתחילת השנה דווח כי מיקרוסופט רוכשת את חברת Activision Blizzard עבור כ-68 מיליארד דולר במזומן - העסקה הגדולה ביותר בתולדות הגיימינג. מיקרוסופט לא מצפה שעסקת Activision, הנבדקת על ידי ועדת הסחר הפדרלית של ארה"ב ותלונות של מחוקקים, תיסגר עד לשנה הבאה. אם היא אכן תיסגר, מיקרוסופט אמרה שהיא תהפוך לחברת המשחקים השלישית בגודלה במכירות, עם 30 אולפני משחקים בניהולה.

אקטיוויז'ן בליזארד בעצמה פרסמה את התוצאות הרבעוניות שלה השבוע, והמשקיעים יסתכלו גם על זה. ההכנסות של חברת הגיימינג צנחו ב-28% והסתכמו ב-1.48 מיליארד דולר, מתחת לציפיות האנליסטים שעמדו על 1.81 מיליארד דולר. הרווח המתואם למניה עמד על 38 סנט, בהשוואה להערכות של 72 סנט. החברה ציינה שהביצועים נפגעו בשל ירידה במכירות ובמעורבות במשחקי Call of Duty: Vanguard ו-Call of Duty: Warzone, בין השאר בשל ביטול הסגרים והמגבלות שהשאירו את הגיימרים בבתים, ליד הקונסולות.