אייל לפידות מצטרף לטרנד מימון הנדל"ן: העמיד אשראי בסך רבע מיליארד שקל

מנכ"ל הפניקס ושיכון ובינוי לשעבר הקים קרן מימון נדל"ן יחד עם רועי יקיר וטלי ריצ'מן • הקרן, תחת השם ארכימדס, גייסה כמיליארד שקל מלאומי, הפועלים, מזרחי טפחות ומור גמל ופנסיה

אייל לפידות / צילום: איל יצהר
אייל לפידות / צילום: איל יצהר

חמשת הבנקים הגדולים העניקו בשנה שעבר אשראי ליזמים וקבלני נדל"ן בהיקף של 44.5 מיליארד שקל, גידול של 26% לעומת שנת 2020. לאור העובדה כי שני הבנקים הגדולים - לאומי  והפועלים , קרובים מאוד לתקרה שהתיר בנק ישראל, העומדת בהוראת שעה על 26% מתיק האשראי, יותר ויותר שחקנים רוצים נתח מהעוגה שרק ממשיכה לצמוח וצפויה לגדול גם בחודשים הקרובים. בין אלו גופים מוסדיים וחברות אשראי חוץ בנקאי.

אחרון לעשות זאת לפי שעה הוא איש העסקים אייל לפידות, לשעבר מנכ"ל הפניקס ושיכון ובינוי, שהקים בחודשים האחרונים קרן למימון נדל"ן בשם ארכימדס. להקמת הקרן חברו עוד בכירים בשוק ההון המקומי: רועי יקיר, טלי ריצ'מן שתכהן כמנכ"לית וליאור מילשטיין, שיהיה סגן יו"ר הדירקטוריון.

לפידות שיכהן כיו"ר החברה ויקיר, שיהיה יו"ר ועד האשראי, שיתפו בעבר פעולה הן בהפניקס (שבה שימש יקיר כמנהל ההשקעות הראשי תחת לפידות) והן בשיכון ובינוי, לשם הביא לפידות את יקיר לאחר שמונה למנכ"ל החברה. השניים מכירים היטב את תחומי הנדל"ן והמימון מתפקידיהם הקודמים.

לנגוס בהגמוניה של הבנקים

שוק האשראי לליווי בנייה בישראל מסתכם בכ-110-120 מיליארד שקל בשנה, ונשלט על ידי הבנקים. לנוכח השבירה הנוספת של שיא היקף המשכנתאות שניתנו בחודש מרץ - 3.5 מיליארד שקל, והתוכניות של הממשלה להגדלת היצע הדירות, בארכמידס רוצים  להצטרף לחברות אשראי חוץ בנקאי נוספות, שמנסות יחד עם הגופים המוסדיים לנגוס בפלח השוק של הבנקים, שעדיין מעניקים יותר מ-90% מהאשראי לבינוי.

ארכימדס הודיעה על גיוס משמעותי בהיקף כולל של עד 1 מיליארד שקל משלושה בנקים מרכזיים - הפועלים, לאומי ומזרחי טפחות, לצד חברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות מור.

ברבעון הראשון של 2022 כבר הספיקה הקרן להעמיד כ-240 מיליון שקל במסגרות אשראי וכ-580 מיליון שקל במסגרת ערבויות חוק מכר, לכ-10 פרויקטים בתחום ייזום הנדל"ן למגורים. המשמעות היא שהחברה תרשום הכנסות הן מהריבית על האשראי שהיא מעניקה ליזמים, והן מעמלות על הערבויות שהיא מעניקה לרוכשי הדירות בגין התשלומים שהם מעבירים ליזמים. בנוסף, ארכימדס מצויה במגעים מתקדמים לליווי של כ-15 פרויקטים נוספים, בהיקף של כ-650 מיליון שקל, ובכ-3 מיליארד שקל במסגרת ערבויות חוק מכר.

טלי ריצ'מן, מנכ"לית ארכימדס, ששימשה עד לאחרונה כמנהלת אגף הנדל"ן בדיסקונט, מסרה כי "שמנו לעצמנו למטרה לאתגר את השוק, ולהוות אלטרנטיבה משמעותית לאפשרויות המימון העומדות כיום בפני חברות ויזמי נדל"ן. ארכימדס הוקמה מתוך הבנה מעמיקה של הענף והניסיון הרב שצברנו במשך שנים בתחום. אנחנו מציעים מהירות פעולה, גמישות, יצירתיות ומקצועיות, שימצבו את ארכימדס כשחקנית מרכזית בתחום".