הבורסה בתל אביב היא כבר לא מקלט בטוח. ומה חושבים בשוק על מניות הבנקים והנדל"ן?

הירידות החדות הגיעו למניות שהיו אחראיות לתשואה העודפת בבורסה בת"א בשנה החולפת • בין הסיבות: הפיחות ביכולת חברות ההייטק לשכור משרדים והתייקרות המשכנתאות • למרות הירידות, בשוק יש שמאמינים: "הבנקים נהנים מתשואות גבוהות, וזו הזדמנות ליהנות מהירידות במניותיהם"

החגיגה נגמרה / אילוסטרציה: Shutterstock
החגיגה נגמרה / אילוסטרציה: Shutterstock

ב-20 במרץ, רק לפני כחודש וחצי, היה נראה כי האופטימיות חזרה לשוק המניות המקומי. לאחר שהעולם "התרגל" לכך שהמלחמה באוקראינה היא לא מבצע קצר, ובעיקר כשהפד האמריקאי החל בהעלאות הריבית וצמצם את חוסר הוודאות, מדדי המניות המרכזיים בת"א זינקו. אולם המצב השתנה מקצה לקצה מאז תחילת השבוע שעבר, כאשר גם ת"א-35 וגם ת"א-125 ירדו מתחת לרמתם מתחילת השנה, ויישרו קו עם מדדי המניות המובילים בעולם.

ביום ראשון שלאחר חגיגות יום העצמאות המגמה השלילית בת"א אף החריפה כשהבורסה ספגה את גלי ההדף של הירידות החדות בארה"ב, לאחר ההכרזה של יו"ר הפד ג'רום פאוול, שלפיה הוא מוריד מעל השולחן העלאת ריבית של 0.75% בפעם אחת, ומעדיף העלאות מתונות יותר של 0.5% בכל פעם.

המדדים המובילים בת"א איבדו ביום א' קרוב ל-3%, בהמשך לירידות שרשמו בשבוע שעבר. כך, מתחילת השנה, שני מדדי הדגל, ת"א-35 ות"א-125 איבדו כ-5%. נכון, מדובר בירידות מתונות מאוד ביחס לנאסד"ק, שהשיל כ-22% מאז ינואר, וביחס ל-S&P 500, שאיבד 13%, אך בכל זאת זהו שינוי מגמה לעומת שנת 2021, שהייתה יוצאת דופן, ושבה רשמו שני המדדים המקומיים תשואה של יותר מ-30%.

 
  

בד בבד נרשמו בתחילת השבוע פדיונות של מאות מיליוני שקלים בקרנות הנאמנות - שאיבדו מאז תחילת השנה מעל 22 מיליארד שקל.

"כדי להסביר את הירידות האחרונות צריך להבין את נקודת ההתחלה של 2022. הבורסה בת"א הגיעה לנקודה הזו עם מדד מוביל המכיל חברות הרבה יותר מניות מתאימות לרוח התקופה - חברות אנרגיה וגז, נדל"ן ובנקים, שנתפסו כמוצר נכון לעולם של אינפלציה גבוהה ועליית תשואות האג"ח הממשלתיות", אומר יוטב קוסטיקה, מנכ"ל משותף ומנהל השקעות ראשי במור קרנות נאמנות.

"מה שבעיקר תמך בשוק הישראלי ביחס לעולם הוא שהאינפלציה הייתה נמוכה ביחס לעולם ולכן ציפו כאן למדיניות מרוככת מצד בנק ישראל לעומת ארה"ב ואירופה".

הוא מוסיף, כי בחודשים האחרונים נוצרו בבורסה המקומית פערי ביצועים משמעותיים לעומת המדדים המובילים בעולם, אבל נראה שהנארטיב שהשוק הישראלי מוגן מעט נסדק.

לדברי רפי גוזלן, הכלכלן הראשי באי.בי.אי בית השקעות, הירידות בשבוע האחרון בישראל מהוות סגירת פערים ביחס למה שראינו בוול סטריט, וזאת לאחר ביצוע עודף משמעותי של השוק המקומי. "חשוב לציין שאנחנו במגמה שלילית בשווקים כבר מתחילת השנה, כלומר הירידה האחרונה לא קשורה רק לשבוע האחרון, אלא היא המשך של מגמה. למעשה זוהי הפנמה באשר לשינוי משמעותי בסביבת האינפלציה, שכמובן הוחרפה בשל המלחמה באוקראינה, אך כנראה שהייתה מתרחשת גם אלמלא פרצה המלחמה", הוא אומר.

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי באי.בי.אי בית השקעות / צילום: יח''צ
 רפי גוזלן, הכלכלן הראשי באי.בי.אי בית השקעות / צילום: יח''צ

גם בנדל"ן ובבנקים נפלה שלהבת

אולם מעבר לנפילות במדדי הדגל, השבוע האחרון הבהיר כי מאז תחילת השנה יש שינוי מגמה גם במדדים שעד לא מזמן היו נחשבים לבין הבטוחים בבורסה בתל אביב - מדדי הבנקים והנדל"ן - בעיקר סביב הריצה של הציבור הישראלי למשכנתאות והתחושה, בעיקר בקרב זוגות צעירים, כי אם לא ירכשו דירה עכשיו הם לא יוכלו לעשות זאת בעתיד.

רבות דובר בשבועות האחרונים, עוד לפני שבנק ישראל יישר קו עם העולם והחל בהעלאות ריבית, על כך שהבנקים החלו לייקר את הריבית על המשכנתאות. ייקור זה הביא לפגיעה בכוח הקנייה של הציבור, כאשר עלויות יותר גבוהות משמעותן שהיכולת לרכוש דירה הולכת ופוחתת והביקוש מתמתן.

את ההשפעה לכך הרגישו היטב במדדים הענפיים. בעוד שלאורך מרבית ארבעת החודשים הראשונים של 2022 שמר מדד ת"א בנקים פחות או יותר על יציבות (למעט נפילה קצרה בתחילת מרץ), מאז תחילת החודש הוא נפל ב-9%. זאת לאחר שבשנת 2021 השיג המדד תשואה יוצאת דופן של 68%. ת"א נדל"ן ירד מתחילת השנה ב-10%, לאחר שאשתקד רשם תשואה של 35%.

"מבחינת הבנקים הישראליים, הם החזיקו מעמד יחסית לא רע למרות שהבנקים בעולם במגמת ירידה בחודשים האחרונים. הירידה במדד הבנקים משקפת בעיקר צפי לכך שניתקל בהאטה חריפה על גבול המיתון ככל שמחזור העלאות הריבית יימשך. לכאורה, עליית ריבית אינה רעה לבנקים כל עוד היא מלווה בצמיחה, אך החדשות הפחות טובות הן שהשוק מסתכל קדימה ונמצא במצב שכדי להוריד אינפלציה יש צורך להוריד פעילות בעולם וגם בישראל, וזה כבר פחות טוב גם לבנקים", אומר גוזלן.

מבחינה ענף הנדל"ן, הוא מציין כי זהו אחד הענפים הרגישים יותר לעליית ריבית: "ברור שהעלייה הזו לא טובה לענף הנדל"ן, שמושפע ממכלול גורמים וביניהם שיערוך הנכסים ועלויות המימון, ובנדל"ן למגורים גם העלייה בריביות למשכנתאות, שתפגע ביכולת הרכישה, ומשם גם בביקושים.

"ענף הנדל"ן נהנה במשך שנים מירידת הריבית, וכעת ברור שכשהיא עולה זה לא יעשה לו טוב. הסיבה לכך היא שמדובר בנכסים שמשוערכים בריביות מסוימות, וכך, כפי שהשווי שלהם התעדכן כלפי מעלה כאשר הריביות ירדו, השווי יכול להשתערך כלפי מטה ככל שהריביות יתבססו ברמה גבוהה.

"בנושא של עלויות חומרי גלם, הן יכולות ללחוץ את הרווחיות ואת יכולת הגלגול של העלויות על הצרכן. כל עוד התנאים נוחים אין בעיה לגלגל את העלויות הללו, אבל ברגע שיש פגיעה ביכולת הקנייה, יהיה קשה לגלגל הלאה את אותן עלויות", אומר הכלכלן הראשי של אי.בי.אי.

קוסטיקה מוסיף כי החולשה בענפי הנדל"ן בישראל מגיעה מכמה מקומות. "ראשית, מבינים שכיוון הריבית הוא מעלה, ובמספר פעימות, מה שהשפיע תחילה על עולם החוב ואיגרות החוב. אם ניקח למשל את חברות הנדל"ן המניב, הן נהנו הרבה שנים מפירעון חוב יקר והחלפתו בחוב חדש בריבית נמוכה יותר, מה שתרם להן מדי שנה לרווחיות.

"כיום העלות השולית התקרבה משמעותית לעלות החוב האפקטיבית (כמובן שגם לכל החברות האחרות), והמשמעות של חוב יקר יותר שוות ערך לתשואות IRR נמוכות יותר על ההשקעות שהחברות האלה מבצעות", הוא אומר.

לדבריו, נקודה נוספת שאי אפשר להתעלם ממנה היא הירידה החדה במניות הטכנולוגיה הישראליות הנסחרות בארה"ב, שספגו ירידות של עשרות אחוזים ואף 70%-80%. "הירידות האלה בסופו של דבר מייצרות חשש שזה יאט את הביקוש למשרדים ולמגורים. להערכתי, מדובר בעיקר בסנטימנט ואני מעריך ששוק המשרדים ימשיך ליהנות מביקושים גבוהים בשנים הקרובות, מה גם שרוב החוזים צמודי-מדד, אך בהחלט הסיטואציה יכולה להוביל למעט יותר שפיות במחירי העסקאות ביחס למה שראינו ב-2021", מסביר קוסטיקה.

"השפעה כמעט מיידית על חברות הנדל"ן"

גם לדעת אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, הירידות במניות חברות הטכנולוגיה משפיעות על כלכלת ישראל כולה, בשל הכסף הרב שמזרימות חברות אלה למדינה, ובפרט על חברות הנדל"ן. "חברות הנדל"ן רגישות לצמיחה במשק, ובעיקר בתחום הנדל"ן למשרדים גדולה הרגישות שלהן לחברות הטכנולוגיה, שהן הלקוחות העיקריות שלהן, ואם יש היחלשות בגזרה הזו הן אמורות להרגיש את זה באופן כמעט מיידי", מציין זבז'ינסקי.

הכלכלן הראשי של מיטב דש, אלכס זבז'ינסקי / צילום: רמי זרנגר
 הכלכלן הראשי של מיטב דש, אלכס זבז'ינסקי / צילום: רמי זרנגר

עם זאת, לפחות עבור חלק מאנשי שוק ההון, לא מדובר בסוף פסוק. "הריצה אל הבנקים, במובן הטוב של המונח, מלווה אותנו בשנה האחרונה, ולהערכתי בצדק, בין היתר כתוצאה מהתייעלות, תשואות דו-ספרתיות על ההון לאורך זמן, מכירת נדל"ן יקר, שוק נדל"ן חזק וכלכלה חזקה מאוד", מציין קוסטיקה.

"לאור העובדה שבנקים נהנים הן מתשואות גבוהות יותר והן מאינפלציה, אני עדיין רואה בבנקים מקום נוח להיות בו בשנה הקרובה, מה גם שרובם חזרו לשלם דיבידנד, ואפשר לנצל את הירידות במניות הבנקים למי שלא נמצא שם".