המחסור במוניות מורגש ברחובות, אבל יש גם מי שגוזר על זה קופון

מדוע קשה להזמין מונית בגוש דן בבוקר? תלוי את מי שואלים • מה שבטוח הוא שיש מי שמצא כבר דרך להרוויח מזה

מונית. כתוצאה מהסף הגבוה לכניסה לתחום יש גם מרוויחים / צילום: רונן בוידק
מונית. כתוצאה מהסף הגבוה לכניסה לתחום יש גם מרוויחים / צילום: רונן בוידק

אם תנסו להזמין מונית בשעות הבוקר בגוש דן, ככל הנראה תתקשו. ייתכן כי המחסור קשור לסירוב הנהגים לאסוף נסיעות בשל שינוי מחירי החבילות מול גט ומאבקם בגזירה החדשה, אלא שגם מוניות רחוב ומוניות באפליקציות המתחרות פחות זמינות.

יהודה בר אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות, טוען כי לא קיים כל מחסור, ובוודאי שלא במוניות הרחוב. לטענתו, הנהגים מסרבים לאסוף נסיעות אל מחוץ לעיר כי התעריפים המפוקחים על ידי המדינה לא משתלמים להם.

גם המדינה אחראית

על זמינות המוניות אחראית גם המדינה: בעבר, מספר הרישיונות להפעלת מוניות הוגבל במכסה, כפי שנעשה גם במדינות אחרות בעולם, כדי למנוע הצפה של הענף. בשל מחסור, בשנת 1998 בוטלה המכסה והזכות הציבורית להפעלת מונית ניתנת בכפוף לתנאי כשירות לכל אדם שיכול לשלם 248 אלף שקל בתמורה לזכות. בישראל יש כ-24 אלף בעלי זכויות כאלו, 22 אלף כלי רכב הרשומים כמונית ו-57 אלף נהגים בעלי רישיון על מונית.

האגרה נועדה להפריט את אחריות המדינה על התחום ולאזן בין הביקוש להיצע, על ידי המחיר. הצפת הרחובות במוניות אינה רצויה הן משום שהיא עלולה לגרום לקריסתו של הענף והן בגלל שיקולים תחבורתיים של נסיעת מוניות ריקות שמגבירות את הגודש.

מסיבה זו, חוקרי תחבורה גם מתנגדים להפעלת שירותי חברות כמו אובר וליפט. מנגד, כתוצאה מהסף הגבוה יש גם מרוויחים. שיטוט באינטרנט יכול להראות שבעלי זכויות משכירים את הזכות שרכשו מהמדינה תמורת 1,200-1,000 שקל, המגלמים תשואה שנתית של כ-5.5% לפני מיסוי.

בר אור טוען כי המשכירים הם נהגים שהתעייפו והרווח מהשכרת הזכות משמש ככספי פנסיה עבורם, לאחר שלא הפקידו כזו במשך השנים. לדבריו, נהגי המוניות לא יסכימו לשינוי סכום האגרה, אלא אם המדינה תרכוש אותן חזרה. עם זאת, בדוח שהוכן ב-2018 למשרד התחבורה צוין כי בגט מעריכים כי רק 20% מנהגי המוניות הם בעלי הזכות הציבורית, ו-80% משכירים.

במשרד התחבורה טוענים כי האגרה לא מהווה חסם כניסה לענף בשל הטבות המס המשמעותיות ברכישת כלי הרכב עצמם. זאת, חרף השיעור הנמוך של מי שמחזיק ברישיונות.

מנגד, במשרד התחבורה מודים כי קיים מחסור, ולכן תוענק הנחה של 50% ברכישת זכות ל-500 מוניות חשמליות. מדובר בטיפה בים. במשך השנים, היוזמות לשנות את עלות הרישיון נבלמו. המדינה נדרשת לפקח על השוק ולבחון פיצוי, אך אם היא רואה בשירות המוניות כשירות משלים לתחב"צ, היא לא יכולה להתייחס אליו כבן חורג.