מתווך הנדל"ן שמשוכנע שעליות המחירים יתפסו בקרוב גם את הדירות להשכרה: "נמצא את עצמנו בשוק של משקיעים"

זאב שומכר, תושב מודיעין בן 43, נשוי ואב לארבעה • מנכ"ל ובעלים של קבוצת שומכר נדל"ן • "בנק ישראל הטיל בשנה האחרונה מגבלות שמקשות על הלקוחות שלי, בגמישות ובמהירות בהן הם יכולים לקבל החלטות" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

זאב שומכר, מנכ''ל ובעלים של קבוצת שומכר נדל''ן / צילום: משה כהן
זאב שומכר, מנכ''ל ובעלים של קבוצת שומכר נדל''ן / צילום: משה כהן

זאב שומכר עוסק בשידוך בין אנשים לבתים בעיר מודיעין מזה 22 שנה. בקבוצת שומכר נדל"ן שבבעלותו, עוסקים בשיווק נדל"ן מיד ראשונה ומיד שנייה; במכירה, קנייה והשכרת נכסים; בבתים פרטיים, דירות, משרדים ומסחר; ובגיבוש קבוצות רכישה ורוכשים. שומכר הוא ממקימי לשכת מתווכי הנדל"ן מודיעין-מכבים-רעות, שכיהן כיו"ר הלשכה בתחילתה, והיה חבר מייסד בהנהלת הלשכה הארצית.

"מזה כמה שנים", אומר שומכר, "יש כוונה לבטל את רישיון התיווך. זוהי חרב על הצוואר, ואנו חוששים שכל אחד יוכל להיות מתווך, דבר שיגרום לפגיעה במקצוע".

לדבריו, "ענף הנדל"ן במודיעין נמצאת בתקופה מאתגרת. יעברו שנתיים עד לשיווק מגרשים וכ-3-4 שנים עד שיכנסו דירות חדשות למעגל העסקאות. אנחנו חווים ירידה משמעותית בהיקף העסקאות בעיר. כמעט אין מה לקנות אחרי מכירה. גם מי שהרוויח במכירה, מפסיד כשרוצה לקנות, ויפסיד כשילדיו ירצו לקנות דירה בעיר. אני קורא למינהל לזרז תהליכים. אמנם תהליכים אורכים זמן, אבל העיכוב גורם לעליית מחירים, שפוגעת בכל אחד מתושבי העיר".

"העסק שלי יציב עם הכנסות יציבות ולא נתקלנו בסירוב בקשות מצד הבנקים", משתף זאב "עבור לקוחותיי, לעומת זאת, בנק ישראל הטיל בשנה האחרונה מגבלות, שמקשות עליהם, בגמישות והמהירות בהן הם יכולים לקבל החלטות. לא ניתן לקבל הלוואה על חשבון בית קיים, כדי לקנות בית חדש, ולכן לקוחות לא יכולים לקנות. הדבר נועד להקשות על המשקיעים, אבל משיג תוצאה הפוכה: המשקיעים הם שמשכירים דירות. בקרוב אנחנו עלולים למצוא עצמנו בשוק של דירות להשכרה יקרות יותר, שיהיה עוד יותר אטרקטיבי למשקיעים, כי התשואה עולה".

"דווקא בקורונה", אומר זאב "מחזור העסקים עלה, ובכל שנה אנחנו רואים עלייה בהכנסות, בעיקר בזכות צוות הסוכנים המצוינים שלנו. צרפנו לצוות מאמנדל"ן, שנותן לסוכנים עוד כלים מקצועיים, שמאפשרים להם להעניק טיפול מקצועי ומיטבי ללקוחות, ולראות ברכה בעמלם".

"מאז אכלוס מודיעין ב-1996, מחירי הדירות בעיר נמצאים בעלייה מתמדת. באוגוסט 2021 מחירי הדירות בעיר זנקו, וחווינו עליות מחירים יומיומיות, בעיקר לאור מיעוט בהיצע הנכסים", מסביר זאב "בפברואר 2022 נתקלנו בתופעה של העלאת מחירי נכסים, גם כשהעסקה הגיעה לשלב חתימת החוזה. השוק היה 'משוגע'. היעדר היצע של דירות במודיעין, הביא לעלייה במחירי הדירות המעטות שהוצעו למכירה. נתקלנו במספר מקרים, בהם בעלי נכס בקשו, להעלות את מחיר הנכס ב-50,000 ואפילו ב-100,000 שקל, במעמד חתימת החוזה, ובקשתם נענתה. במרץ 2022 הרגשנו ירידה קלה בביקושים והתייצבות מחירי הדירות. באפריל 2022 המחירים נרגעו ועליית המחירים נבלמה. מאז אנחנו כבר לא חווים עליות מחירים מדי שבוע, ו'בית המשוגעים', שאפיין את שוק הנדל"ן במודיעין, נרגע. מחירי הנדל"ן לא ממש ירדו בעבר וככל הנראה גם לא ירדו בעתיד הקרוב, אבל העלייה התייצבה, והיא מתונה יותר היום. זוהי מגמה מאוד משמחת, גם לקונים וגם למתווכים, כי שוק נדל"ן יציב הוא שוק שטוב לכולם".

לסיכום אומר זאב כי "אני שואף להיות פעיל יותר ביזמות של בנייה פרטית. בתחום של שיווק פרויקטים, לצאת מגבולות העיר מודיעין, ולבסס את המשרד בערים נוספות, ובמקביל להמשיך להעניק יחס מקצועי ומעולה ללקוחותינו, ולדאוג לעוד ועוד משפחות למצוא בית במודיעין".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il