עוד מכה לבנט: האיש הכי מקורב לראש הממשלה פורש

ראש המטה טל גן צבי, שמזוהה עם הצד הימני של המפה הפוליטית, הודיע כי הוא עוזב את בנט אחרי עשור לצידו • לפני כשבועיים עזבה היועצת המדינית של ראש הממשלה, שמרית מאיר • חשש בסביבת רה"מ: הבא בתור לפרוש זה ח"כ אורבך

טל גן צבי / צילום: יוסי לזרוף
טל גן צבי / צילום: יוסי לזרוף

טלטלה נוספת בלשכת ראש הממשלה: ראש המטה טל גן צבי, מי שמלווה את בנט בעשור האחרון, הודיע הבוקר לראש הממשלה כי הוא עוזב את תפקידו. גן צבי, בן הציונות הדתית, מזוהה עם הצד הימני של המפה הפוליטית ומדובר במכה תדמיתית קשה לבנט, המתגברת נוכח המחוות האחרונות לחברי הכנסת הערבים שנועדו להותיר את הממשלה מתפקדת. גן צבי יעזוב את תפקידו בשבועות הקרובים לאחר שישלים את משימותיו.

גן צבי מצטרף בזאת לפרישה נוספת מהלשכה של היועצת המדינית של בנט, שמרית מאיר, שהודיעה לפני כעשרה ימים על עזיבתה. כך מוצא את עצמו בנט בקרב הישרדות פוליטית כשלשכתו מתרוקנת. לצדו לא נמצא היועץ הכי קרוב אליו מאז שנכנס לפוליטיקה וגם לא היועצת שהפכה להיות מקורבת אליו תוך זמן קצר.

גן צבי הוא הזרוע הימנית של בנט בלשכת ראש הממשלה ומי שניסה לשמור עבורו על הקשר עם בייס המצביעים שעוד תמכו בו בציונות הדתית. בין היתר שימש כאיש הקשר מול אנשי החינוך הממלכתי דתי, אנשי ההתיישבות ועוד. גן צבי גם היה מי שמנע מח"כ ניר אורבך לממש את איומיו ולעזוב ובימינה חוששים כי כעת אורבך ישקול מחדש את הישארותו במפלגה ובקואליציה ועשוי להיות הבא בתור שפורש מהמפלגה. גם איילת שקד צפויה להיות מושפעת מהפרישה של מי שמזוהה ימינה לידו של בנט.

ברקע לעזיבתו של גן צבי המחוות האחרונות שדרשו חברי הכנסת הערבים בתמורה להישארותם בממשלה. רק אתמול ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד קיים פגישה דומה עם ח"כ ממרצ ג'ידא רינאווי-זועבי שדרשה וקיבלה מימוש תקציבים עבור החברה הערבית. מתיחות נוספת היא צעדת הדגלים ביום ירושלים שבמחלוקת עמוקה בתוך הקואליציה, שבה יושבים גורמים שמבקשים להסיט את תוואי ההולכים משער שכם. עוד ברקע - הודעת מזכירות הממשלה מאמש שלא תותר תפילת יהודים בהר הבית בהתאם לסטטוס קוו שהונהג במקום.

בנט: "קיבלתי בצער אך בהבנה את ההחלטה"

מאז 2015 גן צבי הוא למעשה הדמות החזקה ביותר בסביבת בנט. "לדבר עם טל, זה כמו לדבר איתי", היה אחד מהמשפטים הקבועים שבהם השתמש בנט כדי לתאר את מי שהפך ליד ימינו, הרחק מאור הזרקורים. למרות שהעדיף שיקים ממשלה בעלת אוריינטציה ימנית יותר, גן צבי ניהל את המשא ומתן הפוליטי להקמת הממשלה הנוכחית. בלשכה שררה בחודשים האחרונים מתיחות מתמדת בין גן צבי למאיר, בעוד גן צבי שאף להקטין נזקים בימין ולהוציא לפועל סדר יום שיתכתב עם תפיסת העולם הימנית שהוא אוחז בה, מאיר משכה שמאלה לקהל יעד חדש.

הקרבות היומיומיים בלשכה פינו את מקומם לחילופי האשמות כבדים בדבר האשמה בפירוק ימינה שמוגדרים כ"ניסיונות חיסול" פרסונליים. מאיר, שהפכה לגורם על, הלוחשת על אזנו של בנט היא שהרחיקה אותו רעיונית מבסיס המצביעים שלו וניסתה לייצר מדינאי בזמן שהוא הפקיר גזרות סוערות אחרות פנים מדיניות ופוליטיות. גן צבי אמור היה לטפל בימינה ונבחריה ולתחזק אותם כשקיבל התראה של שבוע מראש מסילמן, אך איך יעשה זאת כשבנט עצמו נוקט בקו שהם לא מסכימים איתו?

"יש לו מגבלה", אמרו על בנט מי שעבדו איתו לאורך השנים. "אבל אי אפשר להאשים את סביבתו בהכל. אמרו לו מה קורה בימינה והוא לא טיפל. פוליטיקאים הם אלו שמחזיקים את האנשים, יש את רוח המפקד. הש.ג לא יכול לתחזק משהו שהמפקד לא רוצה בקיומו". עוד טענו אותם גורמים כי "המפלגה שברה מהמצע שלה כ"כ רחוק שחברי הכנסת מפחדים ללכת לאירועים משפחתיים, לבית כנסת ובאמת לא איכפת לו. הוא החליט שהוא מחליף קהל אבל הוא לא יכול לעשות את זה כשאנשי המפלגה שלו בציונות הדתית". לתחזק מפלגה במצב כזה ובלי גיבוי מראש הממשלה הוא אירוע בלתי ישים גם עבור גן צבי שנטוע היטב בימין וכאמור החליט לעזוב שלא במפתיע.

ראש הממשלה, נפתלי בנט, הודה לגן צבי על שנים ארוכות של עבודה משותפת ומסר: "מרגע כניסתי לפוליטיקה, טל היה לאחד מעמודי התווך בעשייתי הציבורית, בכל התחנות השונות. אני רוצה להודות לו על שנים ארוכות, במהלכן ליווה אותי מקרוב במקצועיות, במסירות ובנאמנות יוצאות דופן, בעליות ובירידות, בעבודה קשה מסביב לשעון.

"קיבלתי בצער אך בהבנה את החלטתו לסיים את תפקידו כראש הסגל בלשכת ראש הממשלה לאחר שנה אינטנסיבית ורוויית עשייה, ובתום עשור של עבודה משותפת. חוכמתו, יכולותיו הניהוליות ופירות עשייתו היוו עבורי נכס יקר, ואני סמוך ובטוח כי בכל אשר יפנה בהמשך הוא ינחל הצלחה ושגשוג".

ראש הסגל, טל גן צבי: "הייתה לי הזכות לעבוד בעשור האחרון עם משרת ציבור אמיתי שטובת ישראל הייתה ונשארה תמיד בראש מעייניו. אני מודה לראש הממשלה על ההזדמנויות, האתגרים והעשייה בה לקחתי חלק במהלך שנות כהונתו למען אזרחי ישראל בשורה ארוכה של נושאים - מכלכלה, דרך חינוך ועד סוגיות ביטחוניות ומדיניות הרות גורל. בתום עשור של עבודה משותפת ואינטנסיבית, ולאחר שנה בתפקיד המאתגר והעמוס של ראש הסגל, ביקשתי לסיים את תפקידי בקרוב ולפנות לאפיקים חדשים. זו הייתה תקופה משמעותית ויוצאת דופן. אני מודה לראש הממשלה על הדרך המשותפת, ואוסיף להיות לו לעזר גם בעתיד בכל שאידרש".