אחרי דיון סוער: ההצבעות על ההעברות התקציביות לחברה הערבית נדחו

אלכס קושנר, יו"ר ועדת הכספים, דחה את ההצבעות על ההעברות התקציביות לחברה הערבית • חברי רע"ם לא מרוצים והצבעת הסיעה בנוגע לתקציב "ממדים ללימודים" נמצאת בסימן שאלה

יו''ר ועדת הכספים, ח''כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת הכספים, ח''כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יושב ראש ועדת הכספים אלכס קושניר דחה את ההצבעות על ההעברות התקציביות לחברה הערבית במסגרת תכנית החומש והסעיפים הקואליציוניים האחרים, לאחר דיון סוער ומתוח. הדחיה נעשתה בין השאר בשל התמשכות הדיון והגעה לזמני ישיבות הסיעות בכנסת. על הכוונה להביא העברות בהיקף של מיליארד ו-200 מיליון שקלים דיווחנו בשבוע שעבר בגלובס.

מדובר בסכומים שלפי יו"ר רע"ם מנסור עבאס עוכבו ללא סיבות אמיתיות, ולאחר שהקפיא את חברות רע"ם בקואליציה, סוכם כי הכסף יופשר ויובא לאישור הוועדה. בין השאר מדובר ב 200 מיליון שקלים מענקים לרשויות הערביות ועוד 116 מיליון לרשויות דרוזיות וצ'רקסיות. במשרד הפנים דרשו בתחילה כי יוקם גוף פיקוח חדש לרשויות הללו בשל החשש מזליגת כספים לארגוני פשע, אך הדרישה בשלב הזה ירדה על רקע המשבר עם רע"ם. הקמת הגוף החדש נדחתה לשנה הבאה.

קושניר אמר בתום הדיון כי השאלות של חברי הכנסת מהאופוזיציה והדיון שהתנהל היו פוליטיים לחלוטין ולא מגיעים ממניעים עניינים. "הדמגוגיה של האופוזיציה הגיעה לשיאים חדשים. הניסיון שלהם להפוך כל החלטת ממשלה לסטנדרטים שהם התרגלו אליהם-בדמות תשלומי שוחד פוליטי, עוברת כל גבול. כל ההעברות התקציביות היום בוועדת הכספים מתבססות החלטות ממשלה שהתקבלו בנובמבר21'. מיותר לציין שכל שקל של העברה נמצא תחת פיקוח".

אלא שחברי הכנסת מהאופוזיציה חלקו עליו. חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' אמר כי מדובר בהעברת כספים נמהרת לריצוי חברי הקואליציה, בניגוד לדו"ח פנימי של הממשלה על הליך מומלץ להעברות במגזר הערבי, ללא פיקוח וכי ידוע כי חלק לא קטן מהכסף מגיע לארגוני פשע ולמימון טרור. יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני אמר: "שלא יבלבלו אתכם, מה שקורה פה עכשיו זה שוחד פוליטי פר אקסלנס. שוחד פוליטי!".

נציג משרד הבינוי טען מנגד כי הכספים מועברים במסגרת מנגנון חדש, באופן מוסדר, וברובם באמצעות החברה למשק וכלכלה.

במהלך הנסיון להצביע על אחד מהסעיפים התעוררה מהומה, היו"ר קושניר סירב לקיים הפסקה להתייעצות סיעתית והעביר הצבעה אך זו בוטלה אחר כך ונקבע כי תתקיים שוב בהמשך. הדיון נפתח מחדש וסעיף אחד עבר בהצבעה אבל חברי הכנסת המשיכו להקשות ולאחר השעה 2, לקראת כינוס ישיבות הסיעה הודיע קושניר כי ההצבעות ידחו.

הדחיה מעוררת כעס בסיעת רע"ם ומעמידה בסימן שאלה את הצבעתה בנושא תקציב "ממדים ללימודים" שמעלה שר הביטחון גנץ. לרע"ם הובטח כי התקציבים יאושרו בועדה עוד בשבוע שעבר, וכל דחיה מחריפה את הקרע הפוליטי.