נפתלי בנט | פרשנות

הכוורת של בנט מתפרקת ומותירה אותו תלוי לחלוטין בלפיד

שבועיים אחרי פרישתה המהדהדת של היועצת שמרית מאיר, הודיע ראש הסגל של בנט, טל גן צבי, על התפטרותו • ברקע: המתחים בלשכה ובממשלה, והאילוצים הפוליטיים שגבו מחיר אידאולוגי • כעת, לאחר עוד מכה תודעתית, בקואליציה לא יודעים מאיפה תגיע הסערה הבאה

ראש הסגל של ראש הממשלה, טל גן צבי, עם נפתלי בנט / צילום: קובי גדעון-לע''מ
ראש הסגל של ראש הממשלה, טל גן צבי, עם נפתלי בנט / צילום: קובי גדעון-לע''מ

באופן תמוה, עזיבת היועצת המדינית שמרית מאיר את לשכת ראש הממשלה ושוך הקרבות בלשכה, הובילו את ראש הסגל של בנט, טל גן צבי, להודיע היום גם כן על סיום תפקידו. בניגוד להערכות, גן צבי לא ניצח את מאיר - הוא רק דחה עוד ועוד את הודעת הפרישה שלו כדי לוודא שמאיר תעשה זאת לפניו.

הפרשנות למהלך נחלקת לשניים: חלק מסביבתו הקרובה של ראש הממשלה טוענים כי איש אמונו של בנט בעשור האחרון ומאז כניסתו לפוליטיקה, לא רצה להפקיר את אנשי הלשכה כשמאיר עוד נמצאת בשטח. החלק השני טוענים כי הוא לא רצה לתת לה נקודת ניצחון במאבק האיתנים שהתחולל ביניהם בלשכה.

כך או אחרת התוצאה זהה: כאשר בנט נמצא בשפל פוליטי ובהישרדות מתמדת, עזבו אותו בתוך 10 ימים שתיים מהדמויות החזקות שלצידו.

שיחת ההתפטרות נערכה כבר ביום ראשון בשעות הבוקר. גן צבי הודיע באותה שיחה על תחושת מיצוי מהתפקיד - אחרי עשור סוער כשהיה לצידו בתפקיד שר הכלכלה, החינוך והביטחון, כשהקים מפלגה חדשה וצנח מתחת לאחוז החסימה וכן עם הקמת הממשלה הנוכחית. כמו במקרה מאיר, בנט לא מנסה לשדל את גן צבי להישאר. הוא מקבל את ההודעה ולמרות הנזק התדמיתי הקשה מימין, מוציא הודעה משותפת על סיום העבודה.

העיניים מופנות כעת לניר אורבך

ראש הסגל המתפטר עתיד להישאר בשטח עוד מספר שבועות. בניגוד למאיר, שלא הגיעה מאז הודעת ההתפטרות ולא ענתה לטלפונים, גן צבי השתתף בפגישת תחזוק פוליטית של בנט עם חברי סיעת ימינה (ללא אביר קארה), שעה קלה לאחר פרסום ההודעה לתקשורת.

כעת, לאחר עזיבת עידית סילמן והפיטורים המהירים של יום טוב כלפון, החשש העיקרי בימינה הוא מפרישתו של ח"כ ניר אורבך שהיה צמוד לגן צבי, גם אידיאולוגית. אורבך מצידו הפריך את החששות עם הוצאת הודעה לקונית, אך בימינה לא יודעים להבטיח מי יישאר לצידו של בנט ביום הבא.

"עוד אירוע זועבי והסיפור הזה יכול להיגמר", טענו בקואליציה היום. הטלטלות בממשלה, שהיו הרקע לפרישת גן צבי בעיקר על רקע הדרישות לתחזוקה שוטפת מול רע"ם וחברי הכנסת הערבים, הפכו את המשוואה משותפות שוויונית לתלות מוחלטת. סילמן פרשה לפני חודש, רינאווי זועבי איימה בסוף השבוע האחרון ואיש לא יודע לנבא מה יהיה האירוע הבא שיסדוק את הקואליציה מימין או משמאל.

היעלמות גן צבי תחזק את יאיר לפיד

בתום פגישת שקד-בנט-אורבך-כהנא היה נדמה כי עזיבת גן צבי לא משפיעה ישירות על המצב במפלגה וחלק ממשתתפיה טענו כי "היציבות הפנים מפלגתית תישמר". עם זאת, הפגיעה התדמיתית בבנט היא אקוטית יותר מזו שנגרמה לו עם עזיבתה של מאיר, שכן גן צבי היה זה ששימר את בייס ימין וההתיישבות עבור בנט. היעלמות גן צבי מהשטח תחזק הלכה למעשה שניים בסביבת בנט: את ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד ואת מזכיר הממשלה שלום שלמה.

ראש הממשלה בנט הפך לתלוי באופן מוחלט ביכולות התחזוק השוטפות של לפיד את הקואליציה, כשלצדו נותרה דמות פוליטית חזקה אחת בלבד: איילת שקד. שרת הפנים, שכוחה פחת עם התקרבות בנט-מאיר, חזרה בשבוע האחרון למקומה הטבעי והצמד הפוליטי משדר חזית אחידה באשר לצורך בהחזקת הממשלה בחיים. אלא שהאינטרס של לפיד להיכנס ללשכת ראש הממשלה לתקופת ממשלת מעבר לא תואם את זה של בנט להחזיק בכסאו ועל כן האידיליה הזו היא למראית עין בלבד.

מאז 2015 גן צבי למעשה הוא הדמות החזקה ביותר בסביבת בנט. "לדבר עם טל, זה כמו לדבר איתי", היה אחד מהמשפטים הקבועים שבהם השתמש בנט כדי לתאר את מי שהפך ליד ימינו, הרחק מאור הזרקורים. ואכן בפועל מעידים בסביבתו של ראש הממשלה כי לא היה ניתן לגשת לבנט בלי לעבור דרך גן צבי. "הוא שמר עליו בצמר גפן", אמרו היום.

למרות שהעדיף שיקים ממשלה בעלת אוריינטציה ימנית יותר, גן צבי היה זה שניהל את המשא ומתן הפוליטי להקמת הממשלה הנוכחית. אלא שכאמור, ככל שהמחירים הפוליטיים שנדרשו לתשלום עבור הישרדותה מימין לשמאל הלכו וגדלו, נוצר כירסום מתמשך ביכולת של גן צבי לשרוד בסיטואציה הזו לצדו של בנט.

גן צבי שאף להקטין נזקים בימין

בלשכת ראש הממשלה שררה בחודשים האחרונים מתיחות בין גן צבי למאיר. בעוד גן צבי שאף להקטין נזקים בימין, מאיר משכה שמאלה לקהל יעד חדש. הקרבות היומיומיים בלשכה פינו את מקומם לחילופי האשמות כבדים בדבר האשמה בפירוק ימינה שמוגדרים כ"ניסיונות חיסול" פרסונליים. גן צבי אמור היה לטפל בימינה ונבחריה ולתחזק אותם, אך איך יעשה זאת כשבנט עצמו נוקט בקו שהם לא מסכימים עליו?

"יש לו מגבלה", אמרו על בנט מי שעבדו איתו לאורך השנים. "אבל אי אפשר להאשים את סביבתו בהכל. אמרו לו מה קורה בימינה והוא לא טיפל. הש.ג (להלן גן צבי) לא יכול לתחזק משהו שהמפקד לא רוצה בקיומו".

עוד טענו אותם גורמים כי "המפלגה שברה מהמצע שלה כ"כ רחוק שחברי הכנסת מפחדים ללכת לאירועים משפחתיים ובאמת לא איכפת לו. הוא החליט שהוא מחליף קהל אבל הוא לא יכול לעשות את זה כשאנשי המפלגה שלו בציונות הדתית". לתחזק מפלגה במצב כזה הפך לאירוע בלתי ישים גם עבור גן צבי שנטוע היטב בימין.

לפי מספר מקורות ששוחחו עמו בימים האחרונים, פניו של גן צבי לעולם העסקי.
הוא בוחן שיתוף פעולה עם מספר חברות בינלאומיות, לצד אפשרויות גם בשוק המקומי. מהלכים דומים ביצע גם לאחר הבחירות הראשונות, כאשר החל לייעץ לחברה אמריקאית גדולה בתחום הטכנולוגיה.