עובדי ארקיע להנהלת החברה: מדוע קיים אינטרס להתמזג לאל על "ולהיכנס למיטה החולה הזו"?

עסקת המיזוג בין אל על לארקיע עודנה מתגבשת, אך כבר נתקלת בהתנגדות עזה מצד עובדי ארקיע • במכתב נוסף שנשלח מטעם ארגון תו"ת (תיירות ותעופה) המאגד את עובדי החברה ליו"ר הדירקטוריון גדי טפר, נטען כי התנהלות ההנהלה "סותרת לחלוטין את טובתה ארוכת הטווח של ארקיע"

מטוסי אל על, ארקיע וישראייר בנתב”ג / צילום: דני שדה
מטוסי אל על, ארקיע וישראייר בנתב”ג / צילום: דני שדה

עובדי ארקיע מותחים ביקורת קשה במכתב נוסף שנשלח מטעם ארגון תו"ת (תיירות ותעופה) המאגד את עובדי ארקיע ליו"ר הדירקטוריון גדי טפר. כ-350 עובדי ארקיע מחזיקים ב-30% ממניות החברה, ב-70% הנותרים מחזיקים האחים נקש. מכתב זה מצטרף לפניות קודמות ולפנייה לערכאות המשפטיות בתביעת העובדים מול דירקטוריון ארקיע.

העובדים שבראשם עומד פרופ' ירון זליכה מטיחים בהנהלה ביקורת על דפוסי התנהלותה לרבות בעסקת המיזוג הנבחנת בין ארקיע לאל על "שלהבנתנו סותרת לחלוטין את טובתה ארוכת הטווח של ארקיע".

יצוין כי עסקת המיזוג עליה דווח לפני מספר חודשים עודנה מצויה בשלב של בדיקת נאותות. בדוחות לרבעון שפרסמה לאחרונה אל על עסקה זו לא צוינה כלל. בתוך כך גם לרשות לתחרות לא הוגשה כל בקשה בעניין. כדי שיאושר מיזוג עם אל על יידרש רוב של 75% מבעלי מניות ארקיע. המיזוג הנבחן במודל של הקצאת מניות יעניק לארקיע שווי של 85-120 מיליון שקל.

כעת ממשיכים עובדי ארקיע להביע הסתייגות מהמיזוג עם אל על על רקע מה שהם מכנים "המשבר הפיננסי והארגוני" בו מצויה אל על במרכזו ניצב הסכסוך בין טייסי אל על להנהלה ובינם לבין מול סקטורים אחרים בחברה. עובדי ארקיע מגדירים מיזוג לתוך אל על בבחינת הכנסת ראש בריא למיטה חולה.

על פי העובדים, הפסקת הטיסות בשבת תוביל להפסד של 10 מיליון שקל בחודש

יצוין כי בעלי השליטה בארקיע שאפו למכור את החברה עוד לפני משבר הקורונה ולמעשה ביתר שאת מאז סגירת שדה דב ב-2019. מודלים שונים של העברת השליטה נבחנו מול משקיעים ואף נבחן מיזוג עם חברת ישראייר.

ב-2018 בחנה אל על מיזוג עם חברת ישראייר אותו פסלה הרשות לתחרות בנימוק לחשש מפגיעה בתחרות לקו לאילת. בהינתן נסיבות מצבן הכלכלי של החברות לאחר משבר הקורונה מאמינים בארקיע ובאל על כי הפעם יאושר מיזוג בין שתי החברות הישראליות. אל על נימקה את רציונל המיזוג עם ארקיע בהרחבת שירותי הקרקע באמצעות הצעות של חבילות נופש לנוסעיה.

ֿגם במכתב הנוכחי העובדים מעלים בדאגה את השלכות המיזוג שיובילו להפסקת הטיסות של ארקיע בשבת, כשכיום, ארקיע היא החברה הישראלית היחידה שטסה בשבת. על פי העובדים הפסקת הטיסות בשבת תוביל להפסד של 10 מיליון שקל בחודש. לאור זאת, בסוף אפריל שיגרו עובדי ארקיע מכתב לדירקטוריון החברה בו הביעו דאגתם מהפסקת הטיסות בשבת, אך לטענתם עד כה לא נענו.

"האם התקיים דיון בדירקטוריון סביב נושא זה?", מבקשים העובדים לדעת כשהם מטיחים בהנהלת החברה כמי "ששמו לנגד עינהם לכאורה את טובתם של בעלי המניות ולא של החברה", ביקורת זו מנומקת גם בבקשה שהגיש ארגון תו"ת לבית המשפט לקבלת מידע אודות החלטת ההנהלה לוותר על עסקת חכירה משתלמת לכאורה של מטוס איירבוס a321 ובמקומה לרכוש מטוס מידי בעלי השליטה ב-55 מיליון דולר.

העובדים מזכירים להנהלה כי החברה נטלה חובות "בהיקף עצום" כאשר מהכנסות התוכנית העסקית שהצדיקו הלוואות אלה נבעו מפעילותה של ארקיע בשבתות ובחגים, התנהלות ארגונית ועסקית תקינה על כן חובת הזהירות המוטלת על כתפי הנהלת ארקיע ובעלת השליטה שלה צריכה להיות מוגברת שבעתיים".

בהנהלת ארקיע דוחים את הדברים ואת הטענות המועלות במכתב: "הנהלת החברה והדירקטוריון רואים את טובת החברה בלבד ופועלים לטובת החברה בלבד. העובדים וההנהלה עושים לילות כימים כדי להצעיד את החברה בפני האתגרים שעובדים בפניה להצלחה ולחזרה לרווחיות. כמקובל, יתר פרטי הפניה ידונו בביהמ"ש כאשר נידרש לכך".