קרב על פרויקטי התחדשות עירונית: ענב תובעת את אקרו נדל"ן

ענב ייזום יוצאת לקרב משפטי נגד החברה הציבורית ונגד עורכי הדין המייצגים את הדיירים • ענב טוענת כי אקרו מנסה להשתלט על שני פרויקטים של התחדשות עירונית ביהוד וברמת גן, לצד טענות נגד עו"ד ליאור עמידור על הכפשת החברה ומסירת מידע שקרי כוזב שגרמו לטענתה לחלק מהדיירים לבטל את ההסכם עמה

הנהלת קבוצת אקרו נדל''ן בפתיחת המסחר בבורסה / צילום: קובי וולף
הנהלת קבוצת אקרו נדל''ן בפתיחת המסחר בבורסה / צילום: קובי וולף

חברת ההתחדשות העירונית ענב ייזום הגישה היום (ב') תביעה בסכום של 50 מיליון שקל נגד קבוצת אקרו נדל"ן הציבורית ועורכי הדין האחים ליאור וחן עמידור ודורון אריאל. ענב טוענת כי אקרו מנסה להשתלט על שניים מהפרויקטים של החברה, לאחר שענב השקיעה שנים ומשאבים רבים בקידום הפרויקטים.

חלק מהדיירים בפרויקטים ברחוב מוהליבר ביהוד וברחוב שפירא ברמת גן ביטלו את ההסכמים עם ענב וחתמו עם אקרו. בין הצדדים קיימת מחלוקת האם הביטולים נעשו כדין. בין הנתבעים גם דיירי הפרויקטים שביטלו את ההסכם, לגביהם מבקשת ענב למנות בורר, בהתאם להסכם עמם.

ענב טוענת באמצעות עורכי הדין אילן סופר, אריאל דינובצקי וגיא וילף כי הביטולים נעשו בשל הכפשות שקריות המהוות לשון רע, המיוחסות לעורכי הדין עמידור, המסוכסכים עם ענב לאחר שפוטרו על ידי דיירים בארבעה פרוייקטים, והם מייצגים דיירים בפרויקטים השונים. בין חלק מהדיירים לעורכי הדין קיים סכסוך משפטי. הסכסוך בין הדיירים לבין ענב ועורכי הדין נמשך מזה תקופה, ובמסגרתו הועלו תלונות קשות נגד ענב על קצב ניהול הפרויקטים.

בפברואר השנה ביקשה ענב להוציא צו מניעה נגד הדיירים שביטלו את ההסכמים. בית המשפט לא נתן צו, והצדדים הסכימו לפנות לגישור שנמשך מספר חודשים. התביעה היום הוגשה לאחר שהגישור לא צלח. בית המשפט לא נתן צו מניעה בשלב זה וקבע את הדיון ליולי.

יצאו ל"מסע נקמה"

חברת ענב, שבראשה עומד אפי כץ, היא חברה יזמית העוסקת בהתחדשות עירונית המקדמת 30 פרויקטים ברחבי הארץ וצפויה להתחיל בביצוע 5 פרויקטים בשנה הקרובה. אקרו נדל"ן שבשליטת צחי ארבוב הונפקה בבורסה במרץ השנה לפי שווי של כ-4 מיליארד שקל וסיכמה את שלושת החודשים הראשונים של השנה עם הכנסות של 231 מיליון שקל - פי 2.2 ביחס לרבעון המקביל ב-2021.

ענב טוענת כי כבר בפברואר היא ביקשה להגיש תביעה נגד אקרו, אך הסכימה לדחות את הגשת התביעה ערב ההנפקה, לבקשת אקרו, כדי לא לפגוע בהנפקה ולפנות כאמור לגישור.

ענב, באמצעות עורכי הדין אילן סופר, אריאל דינובצקי וגיא וילף, המייצגים את ענב, טוענות בכתב התביעה כי האחים עמידור יצאו ל"מסע נקמה" אובססיבי נגד ענב, ללא הצדקה, לאחר שפוטרו על-ידי הדיירים בחלק מהפרויקטים. עמידור הוא בעל משרד עורכי דין מוכר בתחום ההתחדשות העירונית. בתביעה נטען כי מתוך הרצון לנקום בענב, הוא עניין את המתחרים - אקרו בהשתלטות על הפרויקטים. לגבי עו"ד אריאל, נטען כי הוא נגוע בניגודי עניינים, מסר חוות-דעת לדיירים כי ענב מפרה הסכם, וביטל הערות אזהרה באופן חד-צדדי.

סרטונים מכפישים וקבוצות פייסבוק "אנונימיות"

בתביעה נטען כי עו"ד ליאור עמידור הוביל את ההכפשות תוך ניהול קמפיין תקשורתי אסטרטגי ממומן נגד ענב ואחראי לשליחת הודעות אנונימיות עם סרטונים המכפישים את ענב; הפעלת משרד יחסי ציבור וגרפיקאים לצורך הכנת הסרטונים המכפישים והפעלת קבוצות פייסבוק "אנונימיות". בנוסף נטען כי שני ילדיו הקטינים (12,15) של סמנכ"ל הפיתוח העסקי של ענב קיבלו בפברואר 2022 הודעות מכפישות לטלפון הנייד שלהם אודות אביהם והחברה. הסמנכ"ל הגיש תלונה במשטרה.

טענה נוספת היא כי עורכי הדין עמידור הפעילו חוקרים פרטיים שהתחזו לעובדי ענב, אשר פנו לדיירי פרויקט מוהליבר על-מנת לאסוף את פרטיהם לצורך הפצת מידע מכפיש. ענב הגישה תלונות במשטרה בגין התחזות לעובדיה.

ענב, המתמודדת עם טענות נגד קידום הפרויקטים, טוענת כי מדובר בפרויקטים מורכבים שקידומם לוקח שנים וכולל קשיים בירוקרטיים, תכנוניים, התמודדות עם דיירים סרבנים ועתירות. לטענתה, אקרו מנסה להשתלט על הפרויקטים ולקבלם "מן המוכן". 

ענב מציינת כי בפרויקט מוהליבר ביהוד הוגשו בקשות להיתרי בניה ועד סוף 2022 יחל שלב ההריסה. לטענתה, בשל התערבות עו"ד עמידור ואקרו הפרויקט מתעכב.

"תביעה הזויה ומופרכת" 

תגובת אקרו: "מדובר בתביעה חסרת שחר, ואקרו תנהל אותה, כפי שראוי לעשות, בבית המשפט ולא בתקשורת".

תגובת עו"ד דורון אריאל: "מדובר בתביעה הזויה ומופרכת מיסודה, שבה חברה מסחרית וכוחנית ובעלת אמצעים תובעת דיירים חסרי אמצעים שנתנו בה אמון, ושהחליטו לאחר שנים של ציפייה והמתנה למימוש הבטחות שלא התקיימו, להודיע על בטלות ו/או ביטול של הסכם שממילא פג תוקפו. בתגובה לכך בוחרת חברה המתיימרת לדאוג לדיירים, לתבוע עשרות מיליונים ולנסות להשתיק את הדיירים ואף לתבוע את מייצגם, כל זאת בניסיון למנוע מהדיירים ייצוג משפטי הולם. לא בכדי, לא ניתנו כל צווים זמניים עד כה בהליך, ואנו סמוכים ובטוחים כי גם התביעה תידחה תוך חיוב חברה כוחנית זו בהוצאות ראויות".

תגובת עורכי הדין עמידור: "שלמה ברונר ואפי כץ, הנמצאים תחת מתקפה קשה של לקוחות כועסים החשים מרומים ונבגדים, מנסים להשתיק את התובעים ואת עורכי דינם באמצעות תביעה מוזרה, תמוהה והזויה. עשרות הדיירים שנותרו עם הבטחות באוויר, במגוון הפרויקטים של חברת ענב, הם עדות לדפוס הפעולה הבעייתי של החברה: מחתימה דיירים על פרויקטים ורצה לתבוע אותם. 

"הטענות המועלות נגדנו, שהובאו על-ידי הכתבת, הם המשך לשקרים שמפיצה חברת ענב, כדי לכסות על מחדליה שמתבררים בימים אלה בבתי המשפט. נמשיך לעמוד לצד לקוחותינו ולא ניכנע לתביעות השתקה דיבתיות".

מענב נמסר: " קבוצת ענב נדל״ן נוקטת בכל האמצעים העומדים לרשותה, למען דייריה, המצפים להיכנס לדירה חדשה. כחלק מהתנופה של ענב בתחום החדשות העירונית בישראל, החברה השקיעה שנים רבות ומשאבים רבים בקידום ופיתוח של הפרויקטים. הניסיונות של עורך הדין ליאור עמידור לעכב ולחבל בפרויקטים, המצויים בשלבים מתקדמים, פוגע בדיירים ומחזיק אותם כבני ערובה. עמידור, שפוטר על ידי עשרות דיירים במספר פרויקטים, ותבע את דייריו, חצה קווים אדומים בהשתלחות חסרת רסן ונקמנית בענב ובחברות אחרות. אנו רואים לנגד עינינו את טובת הדיירים, ונמשיך ללוות אותם בדרך אל דירתם החדש".