צחי חג'ג' לנושי פטרוכימיים: "נביא את בזן לערכים יפים, השוק יאהב שאתם חולמים יחד איתנו"

יום לאחר שהוסרה הצעת האחים חג'ג' להשתלטות על חברת בתי הזיקוק היא חזרה לשולחנם של מחזיקי אג"ח פטרוכימיים, השותפה לשליטה בבזן • כעת הם צריכים להחליט אם ללכת עם חג'ג' או לממש זכות סירוב, ולרכוש בעצמם את השליטה, בעזרת גורם מממן

צחי חג'ג' / צילום: יח''צ
צחי חג'ג' / צילום: יח''צ

קבוצת חג'ג' ייזום נדל"ן, שבשליטת האחים צחי ועידו חג'ג', לא מוותרת על רכישת מניות השליטה בחברת בזן (בתי הזיקוק לנפט) מידיה של החברה לישראל, וזאת למרות קשיים במגעים מול נושי האג"ח של חברת מפעלים פטרוכימיים - השותפה לשליטה בבזן.

לצורך השלמת העסקה הופיע צחי חג'ג' פעם נוספת בפני מחזיקי אג"ח פטרוכימיים, באסיפה שנערכה ביום ב', בניסיון לשכנעם שלא לממש זכות סירוב לרכישת מניות בזן  שבידי החברה לישראל, ובמקביל להגיע עימו להסדר על מניות בזן שבידיהם.

הצעת החלטה ברוח זו עמדה להצבעת מחזיקי אג"ח פטרוכימיים יום קודם, אולם היא הוסרה מעל סדר היום בעקבות מחלוקות של הרגע האחרון בין קבוצת חג'ג' לנאמני האג"ח.

האחים צחי (מימין) ועידו חג'ג' / צילום: יח''צ - שי תמיר
 האחים צחי (מימין) ועידו חג'ג' / צילום: יח''צ - שי תמיר

ב-17 באפריל השנה חתמה החברה לישראל, שבשליטת עידן עופר, על הסכם למכירת 16.7% ממניות בזן לידי קבוצת חג'ג'  תמורת 588 מיליון שקל. בעקבות החתימה, נפתחה בפני מפעלים פטרוכימיים האפשרות לממש בתוך 45 ימים זכות סירוב ראשונה המוקנית לה בהסכם השליטה המשותפות, ולהיכנס בנעלי הרוכשת.

מדובר לכאורה באפשרות אטרקטיבית, מכיוון שהעסקה נחתמה לפי מחיר של 1.1 שקלים למניית בזן, בשעה שמחירה בבורסה עומד כיום על 1.38 שקלים. אלא שפטרוכימיים , המחזיקה ב-15.5% ממניות בזן, היא חברה חדלת פירעון בעלת הערת "עסק חי" בדוחות הכספיים, ולכן פועלת על פי הנחיות נושיה, כלומר מחזיקי האג"ח שלה.

יבקשו ארכה במועד ההודעה על מימוש זכות הסירוב

בפני מחזיקי האג"ח שתי אפשרויות עיקריות כעת. הראשונה היא להורות לחברה על מימוש זכות הסירוב, ובכך לרכוש את מניות בזן במקומה של קבוצת חג'ג' (בסיוע גורם מממן). האפשרות השנייה היא להגיע להסכם עם קבוצת חג'ג' על בסיס הצעת הסדר שהוגשה בשבוע שעבר.

באסיפה שנערכה ביום ב' התברר כי הצעת חג'ג' חזרה לשולחן הדיונים, לאחר שהוסרה ממנו יום קודם, וכי לשם מיצוי המו"מ יבקשו הפטרוכימיים ונאמני האג"ח שלה דחייה של 48 שעות במועד ההודעה על מימוש זכות הסירוב, מיום ג' ליום ה' השבוע.

לטענת נאמני האג"ח, הוסרה הצעת חג'ג' מכתב ההצבעה שפורסם טרם כינוס האסיפה, בעקבות דרישתה של חברת הנדל"ן לבלעדיות במו"מ עימה על הסדר בפטרוכימיים. מנגד טען צחי חג'ג' באסיפה, כי דרישת הבלעדיות הייתה דווקא מצד החברה לישראל, המוכרת בעסקה.

כך או כך, צפויה כעת הפטרוכימיים לפנות לחברה לישראל  בבקשה לקבל ארכה של 48 שעות למימוש זכות הסירוב לרכישת מניות בזן, וזאת כדי שיוכלו להצביע מחדש על הצעת חג'ג'. באסיפה ביום ב' ציינו הנאמנים כי "ברגע שנקבל ארכה של 48 שעות, נעלה מחדש את ההצעה של חג'ג' להצבעה".

2,140 דונם שיתפנו עד שנת 2030

לבזן 2,140 דונם במפרץ חיפה, שעתידים להתפנות עד 2030 על פי החלטת הממשלה, ובקבוצת חג'ג' מזהים את הפוטנציאל הנדל"ני הגלום בהם. צחי חג'ג', שהשתתף כאמור באסיפה, אמר למחזיקי אג"ח פטרוכימיים, כי "השוק יאהב את זה שאתם מתנהלים יחד איתנו, שאתם חולמים את החלום הזה יחד איתנו. אנחנו נביא את זה (בזן, ע' כ') לערכים יפים. תנו לנו את הכוח ואנחנו נביא את זה לאופטימום. צריך לסמוך עלינו, אנחנו יודעים מה שאנחנו עושים, וגם השוק יאהב את זה".

הלבניה של בזן על רקע נחל הקישון / צילום: שגיא מורן
 הלבניה של בזן על רקע נחל הקישון / צילום: שגיא מורן

לפטרוכימיים חוב של כ-1.65 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח מסדרות 1, ב', ג', ו-ח'. חוב זה מובטח בשעבוד על 15.46% ממניות בזן בשווי שוק נוכחי של כ-675 מיליון שקל בלבד.

עם זאת, חלוקת השעבודים בין הסדרות אינה זהה, ויוצרת אינטרסים שונים ביניהן. על פי הצעת חג'ג', לסדרה ח' יוחלפו האג"ח הקיימות באג"ח של חג'ג' עם אותם ביטחונות, ונוסף על כך יזכו מחזיקי סדרה זו בפרמיה בגין העלייה שתרשום מניית בזן בשנתיים הראשונות לאחר השלמת העסקה.

באשר למחזיקי אג"ח ב', ג' ו-1, מוצע כי חג'ג' תקבל אופציה לרכוש את מניות בזן המשועבדות להם בתום שנתיים ממועד השלמת ההשלמה, במחיר שיגלם את מלוא עליית המחיר במניה בתקופה זו, בתוספת פרמיה.

מול הצעה זו עומדת הצעת הסדר שגובשה בין נציגות המחזיקים להנהלת פטרוכימיים, שלפיה תממש פטרוכימיים את זכות הסירוב ותפעל לגיוס סכום של 550-560 מיליון שקל, אשר ישמש לרכישת מניות בזן (16.7%) מידי החברה לישראל.

הגורם המממן יזכה לשעבוד ראשון על מלוא המניות הנרכשות וכן על מניות בזן המשועבדות כיום לסדרות ב', ג' ו-1. המשמעות היא שבעלי סדרות אלו יאבדו את השעבוד המוקנה להן, ויהפכו לנושים לא מובטחים של חברה הנמצאת במצב של חדלות פירעון.