רוצים להשקיע בדולר במקום במניות? אלו האפשרויות

בזמן שהמטבע האמריקאי הולך ומתחזק מול המטבעות המרכזיים, יש שרואים בו השקעה אטרקטיבית • מה חשוב לדעת על פיקדון דולרי, מה הסיכון בפיקדון מובנה וכמה מס משלמים על הרווח הריאלי בקרנות כספיות • המדריך להשקעה בזמן משבר, פרויקט מיוחד  

השקעה במסלולים הדולריים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השקעה במסלולים הדולריים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

על מוסף ההשקעות של גלובס

מניות, סחורות או נדל"ן - איפה לשים את הכסף בזמן שהשווקים רועדים. כתבי גלובס ומומחים מנתחים היבטים שונים של עולם ההשקעות כשברקע אינפלציה, מלחמה, מגפה ופגיעה בשרשראות האספקה


בחודשים האחרונים, במקביל לירידות בבורסות בארץ ובעולם, הדולר מטפס מול המטבעות המרכזיים וגם מול השקל המקומי. אם בנובמבר אשתקד הדולר צנח והתקרב לרמה של 3 שקלים לדולר, הרי שמאז ועד היום רשם המטבע האמריקאי זינוק של קרוב ל-10%. האם המגמה תימשך? אף אחד לא יודע, אבל בפני מי שסבור שהשקעה בדולר היא טובה בעיתוי הזה, עומדות מספר אפשרויות.

● תתעלמו מהתחזיות: הכי טוב לא לגעת בתיק ההשקעות
● לאסטרטג הראשי של סיטי יש תיאוריה שמסבירה את כל מה שקורה בשווקים
● המכשולים שבדרך ואיך תתבצע הגבייה: כל הפרטים על "מס נסועה"

השקעה בפיקדון דולרי באמצעות הבנק

בעבר נהוג היה להפקיד כספים בפיקדון צמוד דולר בשקלים שבו לא היה צורך לבצע המרה. כעת, אין מנוס מהמרה למטבע, שאחריה ניתן לסגור פיקדון בדולרים לתקופה שיבחר המשקיע. היום למשל, פיקדון דולרי לשנה מניב ריבית של כ-1.8% ונראה כי בעוד מספר חודשים היא תהיה גבוהה יותר. עמלות ההמרה משקל לדולר עומדות על 0.2%-0.5 ועל הריבית (הרווח הריאלי) מוטל מס של 25%. מדובר במכשירים סולידיים, שהסיכון בהם נמוך. "לפני כמה חודשים הריביות היו נמוכות יותר אבל צריך להסתכל על זה דרך התשואות", אומר לגלובס סהר גמליאל, מנהל יחידת היועצים האזוריים בבנק הפועלים. לדבריו, "זה משתנה כל הזמן. השוק מגלם היום ריבת דולרית של 2.7% עד סוף השנה".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

רכישת דולרים בבנק או במקום אחר

אפשרות נוספת להשקעה בדולר, היא השקעה ישירה. במקרה שכזה המשקיע ירכוש דולרים בבנק או במקום אחר, ויפקיד אותם בחשבון דולרי שנפתח מבעוד מועד.
לשיטה זו מספר חסרונות - להמרות מטבע יש עלויות, ובמקרה שבו הדולרים סתם "שוכבים" בחשבון, הם לא מייצרים תשואה. כך, מעבר להפסד שנובע מעמלות ההמרה, קיים הפסד של תשואה אלטרנטיבית חסרת סיכון כמעט, שנמצאת בעלייה וצפויה להגיע בקרוב ליותר מ-2% בשנה.

דולרים. אין לדעת עד מתי מגמת ההתחזקות תימשך / צילום: Shutterstock
 דולרים. אין לדעת עד מתי מגמת ההתחזקות תימשך / צילום: Shutterstock

חשיפה לדולר דרך קרנות כספיות

דרך טובה וזולה להיחשף לדולר היא להשקיע בקרנות כספיות. כאן אין צורך להמיר את המטבע, כך שאין עמלות המרה, והרכישה מתבצעת בבורסה, כמו מניה או אג"ח. קרנות הסל לא נסחרות באופן רציף ולכן אפשר לרכוש או למכור אותן פעם אחת בסוף היום. עמלות הניהול בדרך זו מאוד נמוכות (עד 0.2%), והקרנות נקובות בשקלים ומאפשרות הצמדה לדולר. גם כאן המשקיע ישלם מס של 25% על הרווח הריאלי. הסיכון בהשקעה שכזו הוא מאוד נמוך.

אגרות חוב קונצרניות צמודות לדולר

לחברות מקומיות (לדוגמה: בזן, דלתא, תמר פטרוליום ואלביט מערכות) יש אג"ח צמודות לדולר, ו-28 סדרות אג"ח דולריות נסחרות כיום בבורסה בשקלים. בשיטת השקעה זו הסיכון גבוה יחסית, משום שאין הבטחה להחזר הקרן. "בהשקעה שכזו הקרן מובטחת בדולרים ולא בשקלים כך שהבסיס (פארי) משתנה בשקלים", אומר גמליאל. כמובן שכשהדולר מתחזק, המשקיע נהנה גם מההצמדה לדולר וגם מהריבית שמשלמת האג"ח. לכל חברה יש את הסיכון המובנה שלה ואת הדירוג שהיא מקבלת בהתאם מחברות הדירוג, כך שעל כל משקיע לבחון את רמת הסיכון שמתאימה לו. המס על הרווח הריאלי במקרה זה, יעמוד על 25%.

השקעה באמצעות פיקדון מובנה

פיקדון מובנה הוא השקעה לפרק זמן ממושך של שנה עד כמה שנים, ומדובר במוצר ייחודי שנבנה על-ידי הבנק והוא שמחליט על תנאיו. לפיקדון זה תכונות של פיקדון רגיל, לרבות השקעה מובטחת, אך גם תכונות של השקעה בסיכון לצד אפשרות להשיג תשואה נאה. ברובם המכריע של המקרים מובטחת בפיקדון המובנה קרן ההשקעה, והמשקיעים עשויים לזכות בתשואה שמותנית בקיומם של תנאים מסוימים (בדרך כלל תשואה של נכס הבסיס). הסיכון העיקרי בפיקדון מובנה, הוא איבוד התשואה האלטרנטיבית. הבנקים בדרך כלל לא מפרסמים את הפיקדונות המובנים ומי שרוצה להשקיע בהם חייב לעבור דרך היועצים. עוד יש לזכור, כי במוצר זה יש בדרך כלל סך מינימום להשקעה.
גם כאן המס הוא 25% על הרווח.

השקעה באמצעות קרנות נאמנות

אפשרות נוספת היא לקנות קרנות נאמנות שמשקיעות באפיק הדולרי, וכך להיחשף ישירות לקרנות שמספקות את תשואת הדולר, קרנות מחקות או כאלו שמשקיעות באג"ח דולרי, ושלהן מגוון רחב מאוד של רמות סיכון ועלויות דמי ניהול. יש קרנות נאמנות שקליות שמשקיעות באג"ח בחו"ל. באלה, מצד אחד המשקיע חשוף לדולר אבל מצד שני מדובר באגרות חוב כך שיש סיכון של עליית תשואות. גם כאן המס הוא 25% על הרווח.

מסחר בפורקס - להמר על צמד מטבעות

פורקס מאפשר לסחור בכל מטבע מול כל מטבע אחר בעולם. לדוגמה: אתם מאמינים שהדולר יתחזק במקביל להתחזקות הכלכלה האמריקאית ולחולשה של אירופה? תוכלו להמר על הצמד דולר־אירו. סבורים שהדולר ימשיך להתחזק מול השקל? תוכלו להמר על הצמד דולר־שקל. שוק הפורקס בעולם גדול הרבה יותר משוקי המניות, האג"ח והאופציות. עם זאת, כדאי לזכור שמדובר בשוק תנודתי ומסוכן. זהירות - המינופים בפורקס יכולים להיות אדירים ולכן לא מעט מהסוחרים בו כבר הפסידו את כל כספם בפרק זמן קצר.