שוק הקריפטו: מתאם גבוה עם המניות, רק תנודתי יותר

השקעה בקריפטו היא השקעה בסיכון גבוה וכך צריך להתייחס אליה • רצוי מאוד להכיר את המטבעות השונים, איפה אפשר לסחור בעמלות נמוכות יחסית, ומהם הקשיים שמערימה המערכת הפיננסית על משקיעי הקריפטו • המדריך להשקעה בזמן משבר, פרויקט מיוחד

השקעה בקריפטו / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השקעה בקריפטו / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

על מוסף ההשקעות של גלובס

מניות, סחורות או נדל"ן - איפה לשים את הכסף בזמן שהשווקים רועדים. כתבי גלובס ומומחים מנתחים היבטים שונים של עולם ההשקעות כשברקע אינפלציה, מלחמה, מגפה ופגיעה בשרשראות האספקה

שוק הקריפטו אינו חסין מהטלטלה בשווקים. המטבעות המובילים נחתכו מתחילת השנה בעשרות אחוזים, כשהבולטים ביותר הם המטבעות הגדולים, הביטקוין והאת'ריום שאיבדו עשרות אחוזים מערכם. ויש גם מי שחטף חזק יותר.

עבור משקיעי הקריפטו הוותיקים, ירידה של 50% מהשיא היא לא משהו שהם לא ראו בעבר, וככל הנראה גם לא משהו שהם לא יראו בעתיד. בשנה האחרונה משכו אליהם עולמות הקריפטו הרבה מאוד משקיעי מיינסטרים, שהסתנוורו מסיפורי התעשרות מהירה, תוך שהם מחפשים את המטבע הבא שצפוי להתפוצץ. המטבע טרה לונה היה אחד הכוכבים הגדולים עבורם, ואז הוא קרס והכניס את השוק כולו לסחרור. מה כדאי לדעת אם אתם חושבים להיכנס לשוק בתקופה של טלטלה?

● עושים שוק: האפליקציות והצייצנים שיעשו לכם סדר בעולם ההשקעות
● מטבע הקריפטו לונה ניסה לקום לתחייה לאחר קריסה של 40 מיליארד דולר - וצונח
●השקעה במסלולים הדולריים: מפיקדון סולידי בבנק ועד הימורי פורקס

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

הטכנולוגיה: איך זה עובד

למרות שמטבעות דיגיטליים נקראים מטבעות, חלק לא מבוטל מהם יותר דומה לניירות ערך של חברות טכנולוגיה צעירות. המטבעות הם חלק מטכנולוגיית הקריפטו - כלומר, דרך של רישום טרנזקציות בשקיפות על גבי רשת הבלוקצ’יין.

מאחורי כל התפתחות הקריפטו קיימת אידיאולוגיה שמאמינה בביזור. כלומר, ההחלטות לא מתקבלות ע"י בעלי עניין, אלא ע"י הקהילה שמחזיקה במטבעות. הביטקוין למעשה הוא פרויקט ליצירת כסף חליפי שלא תלוי בבנקים.

ניתן לחלק את המטבעות הדיגיטליים לחמישה: 1. DEFI - עולם הפיננסים המבוזר. במסגרת העולם הזה ניתן להשקיע בהלוואות, בפקדונות, ובמטבעות של מפתחי הפרויקטים; 2. גיימינג ומטאוורס - הפרויקטים בתחום מייצרים תשתית לעולם שבו נפעל באמצעות זהות דיגיטלית; 3. NFT - עולם שבו יתרונות טכנולוגיית הבלוקצ’יין היא באפשרות לייצר בעלות חד-ערכית על נכסים דיגיטליים, שמתבטאת בעיקר בעולמות האספנות והאמנות; 4. כסף - העברת ערך באופן מוחלט. בתחום זה נמצא הביטקוין והמטבעות ששערם צמוד למטבע פיאט (דולר, יורו וכו'); 5. שיטקוינס - מטבעות שהונפקו כבדיחה, אבל הפכו ללהיט בקרב המשקיעים. הבולט בהם הוא הדוג’קוין, המטבע החביב על אילון מאסק.

השקעה: איך נכנסים וממה להיזהר

השקעה בקריפטו היא השקעה בסיכון גבוה, וכך צריך להתייחס אליה. היא תנודתית מאוד, נפילות של 50% בערך ההשקעה בפרק זמן קצר אינן יוצאות דופן, וישנם גם הפסדים שנובעים מעוקצים והתקפות סייבר. כיום שוק הקריפטו נע במתאם גבוה עם שווקי המניות, רק בתנודתיות גבוהה יותר. כלומר, כאשר מתכננים תיק השקעות כולל, על פי מטרות ההשקעה, וטווחי ההשקעה, הקריפטו הוא תוספת לחלק המסוכן, אך הוא איננו מהווה פיזור מפני סיכוני שוק ההון.

התנודתיות הגבוהה בקריפטו מחייבת חשיבה לא רק על הרווח, אלא גם על ההפסד. אל תשקיעו כסף שאתם לא מוכנים רעיונית להפסיד, ואל תיכנסו לתחום אם אין לכם עצבי ברזל.

לא להשקיע סכום שאתם לא מוכנים רעיונית להפסיד / צילום: Shutterstock
 לא להשקיע סכום שאתם לא מוכנים רעיונית להפסיד / צילום: Shutterstock

לימדו את הפרויקטים שבהם אתם משקיעים. מהו האית’ריום? מהם יתרונותיו וחסרונותיו? היו חשדניים ביחס למטבעות שאתם לא מבינים עד הסוף איך הם פועלים, בייחוד אלה שרוכבים על גל פופולריות. למשל: מטבע משחקי הדיונון שהתגלה כתרמית.

לבסוף, תכננו את טווח ההשקעה שלכם. אם מדובר בהשקעת כסף לטווח קצר, כלל לא בטוח שקריפטו הוא ההשקעה הנכונה. אם מדובר בהשקעה לטווח ארוך, אז בקרב משקיעי הקריפטו ידועה המילה - HOLD - להמשיך ולהחזיק. כלומר: הרווח הגדול מהקריפטו הוא מבחירת אסטרטגיית השקעה ואחזקה ארוכת טווח בה.

דגשים: ארנק ומיסוי

ארנק: השקעה בקריפטו יכולה להיעשות בשלושה אופנים - אחזקת המטבעות בארנק חם, כלומר ארנק שהוא אמצעי טכנולוגי לשמירה בטוחה של מטבעות ומחובר לרשת; אחזקה בארנק קר, כלומר בארנק מנותק מהרשת; ושמירת המטבעות אצל ברוקר. לכל אחת מהדרכים יתרונות וחסרונות, צריך להכיר את הארנקים, להבין את המפתחות והדרכים לשיחזור הקוד, להבין אם יותר מתאים לאופי המסחר שלכם ארנק חם מחובר תמידית אך חשוף למתקפות סייבר, או ארנק קר בטוח יותר אך נגיש פחות למסחר מהיר, או שבכלל אתם מעדיפים שהמטבעות יישמרו אצל צד שלישי.

המערכת הפיננסית: המערכת הפיננסית מערימה קשיים בקבלת כסף שמקורו בקריפטו, מחשש להלבנת הון. הבנקים דורשים יכולת לעקוב אחרי נתיב הכסף - כלומר, איפה שהה הכסף בכל נקודת זמן.

איפה קונים ומה גובה העמלות: קריפטו ניתן לרכוש בבורסות מקומיות, בבורסות בינלאומיות, או ישירות מאנשים פרטיים. בבורסות המקומיות ניתן להשקיע בעיקר בביטקוין או באית'ריום ובבורסות הבינלאומיות ההיצע רחב יותר. הרכישה יכולה להתבצע באמצעות העברה בנקאית או בכרטיס אשראי. בכל רכישה כזאת נסו להבין את עמלות הרכישה ואת שערי ההמרה של המטבעות.

דוכן לרכישת קריפטו באורגון, ארה''ב / צילום: Shutterstock, Tada Images
 דוכן לרכישת קריפטו באורגון, ארה''ב / צילום: Shutterstock, Tada Images

מיסוי: על הרווחים בקריפטו מוטל מס רווחי הון, ומשקיעי הקריפטו שמממשים רווחים או הפסדים חייבים בדיווח למס הכנסה. בניגוד להשקעה בניירות ערך שבה ניכוי המס נעשה במקור, כאן האחריות על הדיווח ותשלום המסים היא אצל המשקיע.

מכשירים עוקבים: אפשר להיכנס לעולם הקריפטו גם בלי לרכוש מטבע, באמצעות השקעה במכשירי שוק הון מסורתיים - מניות של חברות כרייה או קריפטו, שעוקבים אחרי החוזים העתידיים בתחום.