לראשונה זה 3 עשורים: כ־300 מיליון שקל יוקצו לעמידר לרכש 200 דירות

החברה יצאה בקול קורא ליזמים ולקבלנים, לקראת מסע רכש מקיף ראשון של דירות חדשות מאז שנות ה־90 • המנכ"ל יגאל אהרוני: "הדירות ייבנו בטווח המיידי, ויאוכלסו בעוד 24 חודשים לכל המאוחר"

לראשונה זה כשלושה עשורים: עמידר זוכה לתקציב ממשרד הבינוי והשיכון לרכישת 200 דירות חדשות עבור דיירי הדיור הציבורי, בהיקף של כ־300 מיליון שקל. החברה יוצאת בימים אלה בקול קורא ליזמים ולקבלנים, להציע דירות למכירה עבור עמידר, בכל רחבי הארץ. מדובר ב"מסע רכש" ראשון שמתאפשר הודות לתקציב ממשרד הבינוי והשיכון - בהיקף הגדול ביותר מאז שנות ה־90.

● השינוי הגדול במדד תשומות הבנייה שנחשף בגלובס עולה שלב: כך הוא צפוי להיראות
● מנכ"ל חמישי בתוך פחות משנתיים? עמידר החדשה מפרסמת מכרז לתפקיד

עמידר פרסמה כמה תנאי סף באשר לרכש הדירות החדשות, וביניהם גודל הדירות המבוקשות - בהתאם לדרישות עבור דיירי הדיור הציבורי. כך, שטח דירות בנות שלושה חדרים יעמוד על 70 מ"ר לפחות, ושטח דירות ארבעה חדרים יעמוד על 90 מ"ר לפחות.

תנאי נוסף לרכישת הדירות הוא שכבר קיים היתר בנייה לפרויקט. כפי שמסביר מנכ"ל עמידר, יגאל אהרוני, מדובר בתנאי בעל חשיבות גדולה: "שמנו דגש כאן ברכישת דירות שייבנו בטווח המיידי, בפרויקטים שבהם כבר ניתן היתר בנייה - כך ש־200 הדירות יהיו לכל היותר 24 חודשים לפני אכלוס. אנחנו שואפים לרכוש דירות שאפשר להיכנס אליהן כמה שיותר מהר, ועל רקע עליית מחירי הדיור יש לנו אינטרס להשלים את המהלך הזה בהקדם".

נזכיר כי על פי הסכם הניהול עם משרד הבינוי והשיכון, שעקרונותיו פורסמו בדצמבר 2021, הורחב התיחום הכספי של עמידר לטובת רכישת דירות לדיור הציבורי להיקף של 1.2 מיליארד שקל, ובסך הכול הוא עומד על 2.2 מיליארד שקל. משנת 2015 חזרה עמידר לרכוש דירות עבור מלאי הדיור הציבורי, ועד היום נרכשו יותר מ־2,000 דירות - מהן 200 דירות קבלן.

הקול הקורא פורסם לאחר בחינה של מתווה הרכש הקודם של עמידר, שבסיומו הוחלט לשים דגש בנגישות הדירות - מבחינת תחבורה, תעסוקה וגם קלות הגישה לדירות עצמן. על פי גורמים במשרד הבינוי והשיכון, המטרה היא לחפש דירות שלא יהוו רק פתרון דיור, אלא גם אמצעי למוביליות חברתית.

"השאיפה שלנו היא שיהיו במאגר הדירות לדיור הציבורי לא רק דירות יד שנייה", מסכם המנכ"ל אהרוני. "השוק שם מאתגר מסיבותיו שלו, ואנחנו מחפשים עוד אלטרנטיבות. כל אנשי עמידר עובדים בימים אלו בשטח כדי לאתר את הקבלנים, את היזמים ואת הפרויקטים המתאימים ליוזמה הזאת."

"כ־75% מדירות עמידר הוקמו לפני יותר מ־40 שנים"

על פי דוח מבקר המדינה שפורסם החודש, עמידר מנהלת כיום כ־38,000 דירות בסקטור הדיור הציבורי. נכון לספטמבר 2021, מספר משקי הבית הממתינים לדירות בדיור ציבורי הוא כ־5,700.

לפי ממצאי הדוח, הצורך בתוספת דירות חדשות למאגר הדירות בדיור הציבורי הוא הכרחי: "כ־75% מדירות הדיור הציבורי שבניהול עמידר הוקמו לפני יותר מ־40 שנים; כ־39% מהדירות המיועדות לאכלוס דיירי עמידר המנוהלות על ידי עמידר עומדות ריקות יותר מ־300 ימים", נכתב בדוח.

"על משרד הבינוי והשיכון לבצע בקרה על תהליך אכלוס חוזר ולהבטיח את האכלוס בפרק הזמן שנקבע בנספח השירות", נכתב עוד בדוח המבקר, "וזאת בהתחשב בתור הממתינים הארוך הקיים. אם מדובר בדירות שלא ניתן לאכלסן עקב חוסר ביקוש או חוסר כדאיות בשיפוץ, יש לשקול למכור אותן".