היחסים שהתקררו והפרשות בדרך: כך מצאה עצמה שריל סנדברג מחוץ לפייסבוק

בשנים האחרונות היחסים של שריל סנדברג עם מארק צוקרברג ידעו מורדות שהובילו לקיצוץ סמכויותיה ולפרישתה מהחברה • החל מהביקורת על פרסום תעמולה רוסית בבחירות 2016, דרך ההאשמה בפרשת קיימברידג’ אנליטיקה ועד המחלוקות הנוגעות לניהול התוכן

שריל סנדברג / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana
שריל סנדברג / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana

בחודש שעבר פרסם הוול סטריט ג’ורנל תחקיר לפיו סמנכ"לית התפעול של מטא (לשעבר פייסבוק), שריל סנדברג, הייתה מושא לחקירה פנימית בחברה. החקירה עסקה בהאשמות לפיהן היא לחצה על הצהובון הבריטי, הדיילי מייל, שלא לפרסם סיפור לא מחמיא על מי שהיה בן זוגה דאז. אחת הטענות עליהן דיווח הג’ורנל, שהוכחשה על ידי מטא, הייתה שסנדברג איימה שמערכת היחסים העסקית בין פייסבוק לצהובון תיפגע אם יתפרסם הסיפור.

צוות הקריפטו הבכיר של פייסבוק פרש וגייס 175 מיליון דולר למיזם מטבע חדש
המשקיעים שניפחו שווי והפחד שהשתלט: המשבר בהייטק ב-5 גרפים

השבוע הודיעה סנדברג שהיא פורשת מתפקידה בענקית הרשתות החברתיות אחרי 14 שנים בהן כיהנה כמספר שתיים של המנכ"ל והמייסד, מארק צוקרברג. במטא טענו שהבדיקה נגד סנדברג שדווחה בוול סטריט ג’ורנל הסתיימה, ואין לה שום קשר להחלטתה לעזוב. אולם, ייתכן שהסיפור הלא נעים היה עוד זרז שהוביל את סנדברג לפרוש מהתפקיד, אחרי שגם ככה נחשבה במשך שנים למי שכוחה נחלש משמעותית בתוך החברה.

מערכת היחסים רעועה

סנדברג הצטרפה בשנת 2008 לפייסבוק, כשהיעד המרכזי שלה היה להפוך אותה לרווחית. בכך היא הצליחה מעל ומעבר, והרשת החברתית הפכה למכונה משומנת של פרסום שהכניסה כמעט 120 מיליארד דולר ורשמה רווח נקי של כ-40 מיליארד דולר אשתקד. הצלחה זו הפכה את סנדברג לאחת מנשות העסקים המפורסמות בעולם - ייתכן שאפילו המפורסמת שבהן - עד ביסוס מעמדה כאייקון פמיניסטי.

לפי ההסכם בינה לבין צוקרברג, סנדברג לקחה על עצמה את כל התפקידים התפעוליים והטיפול בענייני המדיניות, תחומים שהמייסד לא רצה בהם. איזון זה עבד לא רע במשך שנים, אך שורה של תחקירים מצביעים שהוא התערער משמעותית.

אחת התפניות המרכזיות ביחסים הייתה הביקורת הרבה נגד תפקוד הרשת החברתית בבחירות לנשיאות בארצות הברית בשנת 2016, במהלכן נחשפו משתמשי פייסבוק לתעמולה הרוסית. החמרה נוספת במערכת היחסית הייתה בעקבות פרשת קיימברידג’ אנליטיקה שהתפוצצה בשנת 2018. בפרשה זו, התברר שחברה חיצונית עשתה שימוש במידע אישי מפייסבוק כדי להשפיע על הבוחרים האמריקאים להצביע למועמד לנשיאות דונלד טראמפ.

לפי כתבה בוול סטריט ג’ורנל מ-2018, צוקרברג האשים את סנדברג בפרשת קיימברידג’ אנליטיקה, והתעקש שהיא הייתה צריכה להיות אגרסיבית יותר בהקצאת משאבים לבדיקה של תוכן בעייתי ברשת החברתית. מהכתבה גם עלה שצוקרברג לא אהב את האופן שבו פייסבוק ניהלה את המשבר שפרץ לאחר התפוצצות הפרשה.

מקרים אלו הטו, לפי הדיווחים, את מאזן הכוחות בתוך פייסבוק. עד אותו שלב, סנדברג וצוקרברג נתפסו כגורמים בעלי השפעה כמעט שווה בחברה. בעקבות המקרים שהאפילו על מערכת היחסים בין שני הבכירים, מייסד החברה החל לקחת חלק יותר אקטיבי בתחומים שהיו פעם בסמכותה של סמנכ"לית התפעול, כמו הטיפול בצד הפוליטי. בהתאם, על פי הנטען, ההופעות התקשורתיות המשמעותיות של סנדברג פחתו בשנים האחרונות וצוקרברג הפך לדמות המייצגת של החברה ציבורית.

כתבה בניו יורק טיימס מ-2020 ציטטה את סנדברג כמי שאומרת שהיא נדחקת החוצה מהחברה ותפקידה נהיה פחות חשוב. "אני משרתת כל עוד מארק והדירקטוריון רוצים בכך", טענה בפני העובדים, בעדות להיררכיה שהתבססה בין השניים.

התדמית הוכתמה

צוקרברג וסנדברג לא ראו עין בעין בנושאים רבים הנוגעים לניהול התוכן של הרשת החברתית המובילה. סנדברג היא דמוקרטית ששירתה בעבר כראשת הסגל של לארי סאמרס בכהונתו כשר האוצר, ומאוחר יותר תמכה פומבית במירוץ לנשיאות של הילרי קלינטון. מנגד, צוקרברג ניסה להפנות את פייסבוק לקהל יותר שמרני. לפי הפרסומים, סנדברג התנגדה להחלטתו של צוקרברג לא למחוק מהפלטפורמה סרטון מגמתי שהציג את ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים הדמוקרטית, כשיכורה.

מארק צוקרברג מציג את המטא־וורס / צילום: Associated Press, Eric Risberg
 מארק צוקרברג מציג את המטא־וורס / צילום: Associated Press, Eric Risberg

שמה של סנדברג הוזכר בעבר כמי שתרוץ לתפקיד ציבורי, אך היא הכחישה. אלא שהיא עוזבת את מטא כשתדמיתה הרבה פחות נקייה מבעבר - בדומה לתדמית של פייסבוק כולה. תדמית זו נפגעה, בין השאר, לאחר שפורסם שסנדברג אישרה לפייסבוק לשתף פעולה עם דרישות הצנזורה של הממשל הטורקי. כמו כן, לאחר הפריצה לקפיטול, טענה סנדברג שההתארגנות למהומות התנהלה בפלטפורמות אחרות ולא בפייסבוק, מידע שהתגלה כלא מדויק.

צוקרברג לבד במערכה

בפוסטים שבהם הודיעו סנדברג וצוקרברג השבוע על הפרישה, הם הקפידו להחמיא ולפרגן אחד לשנייה. "בהסתכלות קדימה, אני לא מתכנן להחליף את התפקיד של שריל במבנה הנוכחי", כתב צוקרברג, והוסיף: "אני לא בטוח שזה יהיה אפשרי מכיוון שהיא סופרסטאר שהגדירה את תפקיד סמנכ"לית התפעול בדרך ייחודית". מי שבכל זאת יחליף את סנדברג בסתיו כסמנכ"ל תפעול הוא חאבייר אוליבן, שמכהן כיום כמנהל הצמיחה הראשי של החברה. עם זאת, סנדברג תמשיך תמשיך לכהן בדירקטוריון של מטא.

על אף הפרגון הרב מצד צוקרברג, לעזיבה של סנדברג לא צפויה להיות השפעה משמעותית על מטא. במובנים רבים מטא נשלטת כיום על ידי שליט יחיד, שמחזיק בכוח עצום בחברה כתוצאה ממבנה המניות. כאמור, כוחה של סנדברג בחברה בכל מקרה נחלש מאוד במהלך השנים האחרונות, וחלק מסמכויותיה כבר עברו לאחרים, ביניהם ניק קלג, סגן ראש ממשלת בריטניה לשעבר, שאחראי על המדיניות הגלובלית של החברה.

סנדברג עוזבת כשמטא נמצאת בפרשת דרכים. מניית החברה קרסה ב-44% מאז תחילת 2022 - הביצוע הגרוע ביותר מבין ענקיות הטכנולוגיה - ואחרי ששוויה נסק למעל טריליון דולר, כיום מטא שווה חצי מכך.

הקריסה במניית מטא היא תוצאה של ההאטה בצמיחה שלה בפעילות הליבה המכניסה שלה - רשתות חברתיות - כשמשתמשים נוטשים לאלטרנטיבות אחרות. במקביל, המשקיעים רחוקים מלהתלהב מהחזון העתידני של צוקרברג על המטאוורס, יקום מקוון בו כולנו נתקשר. המטאוורס בינתיים מכביד על דוחות מטא והחברה רשמה הפסד תפעולי של 10 מיליארד דולר אשתקד במגזר מעבדות המציאות שלה, כשהשאלה מתי כל זה יהפוך לרווחי פתוחה. כעת, עם כל צרות אלו, צוקרברג יצטרך להתמודד לבד.

שריל סנדברג

אישי: בת 52 ואם לשניים. נישואיה הראשונים היו קצרים ובעלה השני דייב גולדברג נפטר לאחר 11 שנות נישואין. עתידה להינשא בשלישית בקרוב לטום ברנטל, מנכ"ל ומייסד חברת מחקר וייעוץ.
מקצועי: בעלת תואר שני במנהל עסקים מהרווארד. עבדה כראשת הסגל של שר האוצר בממשל קלינטון. לאחר מכן הצטרפה לגוגל והייתה אחראית על המכירות אונליין. ב-2008 הצטרפה לפייסבוק כסמנכ"לית תפעול. כתבה שני ספרים.
עוד משהו: הכירה את מארק צוקרברג במסיבת קריסמס.