צוות הקריפטו הבכיר של פייסבוק פרש וגייס 175 מיליון דולר למיזם מטבע חדש

רוב חברי הנהלת חטיבת הקריפטו של מטא, בהם דיוויד מרקוס והישראלי תומר בראל, פרשו בחודשים האחרונים לאחר שהרגולטור חסם את הפצת המטבע הדיגיטלי • כעת, הם מקימים מיזם קריפטו שאפתני, ולשם כך גייסו את קרן הענק אנדריסן הורוביץ ואת המשקיע אורן זאב

דיוויד מרקוס / צילום: Reuters, Erin Scott
דיוויד מרקוס / צילום: Reuters, Erin Scott

פרישתה של סמנכ"לית התפעול של מטא, שריל סנדברג, היא רק חוליה נוספת באקסודוס של בכירים מהרשת החברתית. זאת על רקע הטלטלה בשווקים ומצבה הייחודי של חברת האם של פייסבוק שנובע בין השאר מההאטה בהכנסות מפרסום, הירידה הדרסטית במחיר המניה, הביקורת הציבורית סביב האלגוריתם בפיד, חזון המטאוורס השנוי במחלוקת, והכישלון היחסי במיזם הארנק הדיגיטלי ומטבע הקריפטו.

עשור להנפקת פייסבוק: השם התחלף, המנכ"ל והבעיות הישנות נשארו

דיוויד מרקוס, מי שהיה האיש הבכיר ביותר של פייסבוק (מטא) בתחום הפינטק ופרש בסוף השנה שעברה לאחר הדשדוש במיזם הקריפטו השאפתני, הקים חברה חדשה שמנסה בפועל לעשות בדיוק את מה שפייסבוק לא הצליחה. מרקוס הביא איתו למיזם שורה של בכירים שעבדו לצידו בפייסבוק בהם גם הישראלי תומר בראל, ששימש כיד ימינו בפייסבוק ואיש התפעול שלו במיזמי המטבעות Diem וארנק Novi. בראל פרש מפייסבוק כבר בחודש פברואר ומאז הוא משמש גם כסמנכ"ל התפעול של חד הקרן הישראלי מיליו.

פורשים נוספים במיזם הקריפטו בפייסבוק שהצטרפו למרקוס ולבראל הם כריסטיאן קטלני ממקימי מעבדת הקריפטו של MIT, שהיה נציג פייסבוק בארגון Diem שהתבסס על המטבע של הרשת החברתית; ג'יימס אברינגהם, שהיה מנהל הפיתוח של במיזם הקריפטו של פייסבוק וקודם לכן שימש כמנהל ההנדסה באינסטגרם; וכריסטינה סמדלי, לשעבר סמנכ"לית השיווק והמיתוג של מוצרי הקריפטו של פייסבוק, שפרשה מפייסבוק כבר בשנת 2020.

שורה של משקיעי צמרת

הסטארט-אפ שהקים הצוות בלוס אנג'לס, לייטספארק (Lightspark), גייס החודש 175 מיליון דולר לפי שווי של 875 מיליון דולר, כך על פי חברת המחקר PitchBook. הגיוס נעשה משורה של משקיעי צמרת ובראשם קרן אנדריסן הורוביץ ופרדיים - קרן המשקיעה בחברות קריפטו. הצטרפו אליהם הקרנות קוואטיו, ת'רייב וזאב ונצ'רז של המשקיע הסדרתי אורן זאב, שבין השקעותיו חדי קרן כמו האוז, טיפלתי וטריפאקשנס.

החברה פועלת כעת מתחת לרדאר התקשורתי ובכיריה מסתפקים בהסבר כללי: לייטספארק עוסקת בהרחבת היכולות של מטבע הביטקוין באמצעות בניית תשתית ל"רשת הברק" (Lightning Network), כינוי לרשת הבנויה מעל רשת הביטקוין, והמאפשרת יצירת ערוצי תשלומים ישירים רבים, מהירים וזולים יותר בין משתמשי הביטקוין. רשת הברק מאפשרת ביזור של ערוצי התשלום ופוגעת למעשה בריכוזיות ובאבטחה של הביטקוין, ומאפשרת לגורמים שונים לחסום תשלומים או להשתלט על "צמתי" העברת מטבעות.

מרקוס הגיע אל פייסבוק לאחר ששימש כנשיא פייפאל, תחת ההבטחה להפוך את הרשת החברתית לענקית פינטק. בשנת 2019 הקים את ליברה, עם החזון לייסד מטבע גלובלי שישרת את הלקוחות שהבנקים אינם מעוניינים לשרת. התוכנית הייתה להקים אותו כמטבע סטייבלקוין, כלומר מטבע דיגיטלי הצמוד לנכס סחיר אחר - כמו הדולר או היורו - ואליו יצטרפו חברות מסחריות, נוסף על פייסבוק.

התנגדות הרגולטורים בשוויץ ובארה"ב וחוסר באימוץ המטבע מטעם חברות מסחריות אחרות הביאו את פייסבוק לבצע בליברה מתיחת פנים ולהשיקה מחדש כ-Diem. אלא שהמחלוקת הציבורית סביב פייסבוק לא שככה - וגם הפרויקט החדש משך אש מצד משרד האוצר האמריקאי והפד, שחששו מכך שפייסבוק תיצור מטבע עולמי שיתחרה במטבעות המרכזיים ועשוי לפגוע בפרטיות המשתמשים.

כעת, ההערכה בשוק היא שמרקוס מעוניין להוציא לפועל את כל מה שלא יכל לעשות תחת המותג מטא - על כל היתרונות והחסרונות שלו. לפי בכירים בענף הפינטק, החזון של לייטספארק הוא לבצע מהפכה בתשתית השימוש בכספים ולהוות אלטרנטיבה למערכת התשלומים הקיימת. "החברה תבנה את הפרוטוקול הפיננסי של האינטרנט", אומר הבכיר. אחת ממטרות החברה היא להנגיש את השימוש במטבע דיגיטלי לכל אחד ולהפוך אותו לזמין, בטוח ופתוח.