פיאסקו בשלוש מערכות: יונט בראשות כחלון לא מפסיקה לפשל והמשקיעים סובלים

החל בשכר המופרז לשר האוצר לשעבר שבוטל בלחץ המשקיעים, דרך שוד המיליונים בסניף החברה בחולון ועד היעלמות מסתורית של כ-8 מיליון שקל והרחקת מנכ"ל החברה • רצף האירועים שהוביל לקריסת 75% משווי חברת המימון החוץ בנקאי

משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

לא כך דמיין שר האוצר לשעבר משה כחלון את טבילת האש העסקית הראשונה שלו בעולם העסקי לאחר סיום תפקידו כשר האוצר. לפני כשנה קיבל כחלון ג'וב עם שכר חלומי בחברת האשראי החוץ בנקאי יונט קרדיט, אך מאז לא ידע ולו רגע אחד של נחת.

זה התחיל בביקורת ציבורית חריפה על התגמול הגבוה שיקבל, שהובילה לקיצוץ ניכר בשכרו, דרך שוד מסתורי בסמוך לסניף החברה בחולון שבו נגנבו 3.5 מיליון שקל במזומן באיומי אקדח ועד הפרשה האחרונה - היעלמות צ'קים בסך כ-8 מיליון שקל בסניף נצרת של יונט. הפרשה רק החלה להתברר, ובמהלך הבירורים אף נמצא שמנכ"ל החברה צחי אזר נטל הלוואה בסך עשרות אלפי שקלים מהחברה מבלי לדווח על כך כנדרש, והוא הורחק מתפקידו.

עדיין לא ברור כיצד כל זה ייגמר, אבל מה שבטוח הוא שבעלי המניות ביונט כבר מפסידים בגדול לנוכח תשואה שלילית של 75% שהסבה להם המניה מאז הוכרז מינויו של כחלון במאי שעבר, שהביאה את החברה לשווי זעום של פחות מ-50 מיליון שקל.

מערכה ראשונה: שכר מופקע שהוביל לביקורת חריפה

יונט קרדיט , שבשליטת שלמה אייזיק (נשיא לשכת סוכני הביטוח) והמנכ"ל צחי אזר, עוסקת בתחומים של מתן שירותים פיננסיים - אשראי, המרת מט"ח וניכיון צ'קים. החברה פועלת באמצעות שישה סניפים ברחבי המדינה. מעטים שמעו על החברה טרם פרסום דבר מינויו של כחלון ליו"ר החברה אשתקד. כל זה השתנה עם פרסום תנאי התגמול שאמור היה לקבל שר האוצר לשעבר בתפקידו כיו"ר חברת האשראי החוץ בנקאי בעלות של יותר מ-8 מיליון שקל בשנה, רובה בתגמול הוני - אופציות במחיר מימוש זניח.

התגמול המנופח לכחלון עורר ביקורת חריפה בתקשורת ובשוק ההון, שהובילה בסופו של דבר את החברה לשנות את תנאי האופציות לכחלון ולהתנות את הבשלתן בעליית מחיר מניית החברה. בעקבות אותו שינוי, עלות התגמול ההוני השנתי לכחלון נחתכה בכמעט 5 מיליון שקל, לסכום של 1.4 מיליון שקל "בלבד" (לעומת יותר מ-6 מיליון שקל לפי תנאי ההעסקה שאושרו לו באסיפה הכללית).

בחברה הסבירו כי שינוי תנאי התגמול בוצע "לאחר התקיימות דין ודברים בין מספר בעלי מניות לכחלון ולאור בקשתו של כחלון להיטיב עם החברה". עוד הסבירו בחברה, כי "קביעת תנאי סף נוספים להבשלת האופציות תחזק עוד יותר את המחויבות של כחלון למילוי תפקידו לטווח ארוך ותיצור זיקה חיובית להצלחת החברה, כפי שזו תבוא לידי ביטוי בשווי השוק של החברה בבורסה". בסופו של דבר זכה כחלון אשתקד לתגמול בעלות של 2.2 מיליון שקל עבור קצת יותר מחצי שנת עבודה (ב-80% משרה). תגמול זה מורכב מדמי ניהול בסך 1.2 מיליון שקל, והיתרה - 994 אלף שקל, כתגמול מבוסס מניות.

מערכה שנייה: שוד מזומן חריג ומסתורי

בחודש שעבר דיווחה יונט על אירוע מסתורי וחריג שפרטיו עדיין לא ברורים לחלוטין. לא פחות מ-3.5 מיליון שקל במזומן (מט"ח ושקלים) נשדדו מהחברה כאשר שני אנשים התנפלו על בלדר שפעל עבור החברה מחוץ לסניף שלה במרכז עזריאלי בחולון. התוקפים השתמשו בגז מדמיע, ותוך איומי אקדח הצליחו לשדוד את הסכום המדובר. ככל הידוע הבלדר נאבק בהם, אך בלא הצלחה, והשודדים ברחו עם הכסף.

סניף חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט בחולון / צילום: יוסי כהן
 סניף חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט בחולון / צילום: יוסי כהן

השוד העלה שורה ארוכה של סימני שאלה, כאשר בדיווח החברה נכתב היא "פועלת למיצוי הבדיקות בקשר לאירוע, בשיתוף פעולה מלא של המשטרה ומרכז העסקים המקומי, בסיוע צוות אבטחה. במקביל פועלת החברה גם לצמצום הנזק בגין האירוע, וכן פנתה לחברת הביטוח להפעלת הביטוח המכסה אירוע מסוג זה עד גבול נזק שאותו בוחנת החברה מול חברת הביטוח".

מערכה אחרונה: היעלמות של כמעט 8 מיליון שקל וחשדות נגד המנכ"ל

יום שלישי השבוע היה המועד האחרון שבו אמורה הייתה יונט קרדיט לפרסם את דוחותיה הכספיים לרבעון האחרון. אלא שזה לא קרה. קצת אחרי השעה חצות הודיעה החברה לבורסה כי לא תפרסם את הדוחות, מאחר שהתגלו אי-התאמות של צ'קים בסך 5-8 מיליון שקל. עוד הודיעה החברה על מינוי בודק חיצוני באופן מידי.

חלפו יומיים, ולפניכם הממצאים הראשוניים: הבודק החיצוני שמינתה גילה, לאחר שעבר על כל ההמחאות המצויות בקופת החברה, כי בקופת החברה חסרות המחאות שניתנו בסניף נצרת בסך של כ-7.7 מיליון שקל. אם לא די בכך, התגלתה "פצצה חדשה" בבדיקה, וקיים חשש שהמנכ"ל צחי אזר, שהוא גם מבעלי השליטה בחברה, נטל, לכאורה, הלוואה בהיקף של כ-70 אלף שקל, סכום שהחברה הגדירה כלא מהותי, אך זאת לפי דיווח על נטילת הכספים כנדרש. "בהתאם לכך, נדרש אזר, אם אלה אכן פני הדברים, להשיב מיידית כל סכום שנטל, אם נטל, מאת החברה. בנוסף, בימים אלה בוחן הבודק החיצוני את התנהלותו של מר אזר בעניינים נוספים, אם קיימים, וכן, ממשיך בהשלמת הבדיקה. מר אזר התבקש, כי עד לגמר הבירור, ישהה בחופשה", דיווחה החברה לבורסה.

בהנהלת יונט קיבלו החלטה להקפיא בשלב זה את תשלום הבונוסים בגין שנת 2021 וזאת "עד למיצוי הבדיקה על-ידי הבודק החיצוני". עוד מציינים שם כי החברה בוחנת את ההשלכות החשבונאיות של האירועים האמורים לעיל ואת השפעתם על הדוחות הכספיים לתקופות קודמות.

מיונט נמסר בתגובה: "כפי שהחברה דיווחה, מנגנוני בקרה פנימית בחברה, העלו חשש לאי התאמות באחד מסניפי החברה. לאור זאת דירקטוריון החברה החליט בין היתר למנות בודק חיצוני. מהממצאים הראשונים של הבודק עולה כי בקופת החברה חסרות המחאות בסך כ-7.7 מיליון שקל. שי פנסו ושלמה אייזיק, מבעלי החברה, התחייבו להעביר לחברה את סך ההמחאות שחסרות, ובכל מקרה לא יותר מסכום ההתחייבות, עד 31.12.22.

"בנוסף, כפי שהחברה דיווחה, נמצא על ידי הבודק החיצוני כי קיים חשש כי מנכ"ל החברה, נטל, לכאורה, כספים שאינם מהותיים לחברה. החברה פנתה למנכ"ל וביקשה שישיב מיידית לחברה כספים שנטל, ככל שנטל. המנכ"ל התבקש לשהות בחופשה עד גמר הבירור.

"החברה פועלת בשקיפות מלאה ותמשיך ותדווח כפי הנדרש על פי החוק".