דיווחים: נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מקבל טיפולים לסרטן וניצל לאחרונה מניסיון התנקשות

בשבועון האמריקאי ניוזוויק מדווחים כי לפי המודיעין של ארצות הברית, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ככל הנראה גוסס מסרטן • לפי הדיווח, במהלך חודש מרץ בוצע ניסיון התנקשות בחייו של פוטין • "התמרונים בתוך הקרמלין מעולם לא היו יותר אינטנסיביים, כולם חשים שהסוף קרב", אמר גורם בכיר בקהילת המודיעין האמריקאית

פוטין בפגישתו עם מקרון. השולחן הארוך עורר סימני שאלה / צילום: Associated Press, Sputnik, Kremlin Pool
פוטין בפגישתו עם מקרון. השולחן הארוך עורר סימני שאלה / צילום: Associated Press, Sputnik, Kremlin Pool

בריאותו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הפכה לנושא שיחה אינטנסיבי בממשל ביידן בעקבות הערכה שהוציאה קהילת המודיעין בארצות הברית בסוף מאי. לפי שבועון ניוזוויק, שלושה בכירים אמריקאים אמרו כי בדוח המסווג נכתב כי פוטין עבר באפריל טיפולים לסרטן מתקדם.

לראשונה: רוסיה מפסיקה חלקית את אספקת הגז הטבעי לגרמניה
האיחוד האירופי הסכים על אמברגו נפט חלקי על רוסיה, והמחיר קופץ

הדוח אף מאשר כי במהלך חודש מרץ, היה ניסיון התנקשות בחייו של נשיא רוסיה.

הגורמים הבכירים, המייצגים שלוש סוכנויות מודיעין שונות, מודאגים מכך שפוטין נהיה יותר ויותר פרנואידי לגבי אחיזתו בשלטון - מה שמוביל לאי-יציבות באוקראינה. לדבריהם, מצבו של פוטין מפחית את הסיכוי למלחמה גרעינית.

"אחיזתו של פוטין חזקה, אך כבר לא מוחלטת", אמר אחד מקציני המודיעין. "התמרונים בתוך הקרמלין מעולם לא היו יותר אינטנסיביים בתקופת שלטונו, כולם חשים שהסוף קרב".

כל שלושת הבכירים - אחד ממשרדו של ראש המודיעין הלאומי, אחד קצין בדימוס בחיל האוויר ואחד מסוכנות ביון ההגנה - מזהירים כי בידודו של המנהיג הרוסי מקשה על המודיעין האמריקאי להעריך במדויק את מצבו ואת בריאותו.

"מה שאנחנו יודעים הוא שיש קרחון שם בחוץ, אם כי אחד מכוסה בערפל", אמר הגורם ממשרדו של ראש המודיעין הלאומי. "לדבריו, "לפוטין היו פגישות מועטות עם מנהיגים זרים. הבידוד שלו הגביר את רמות הספקולציות".

קצין חיל האוויר בדימוס אמר כי "אנחנו צריכים להיות מודעים להשפעה של משאלת לב. למדנו - או שלא - את הלקח הזה בדרך הקשה עם אוסמה בן לאדן וסדאם חוסיין".

הקונצנזוס: פוטין חולה, וככל הנראה גוסס

בקרמלין הקפידו לתחזק את דימויו הגברי והבריא של פוטין, בין היתר באמצעות פרסום תמונות שלו רוכב על סוסים ומשחק הוקי. לעתים קרובות המשטר היה משתמש בתמונות אלה כתעמולה על מנת לעמת את המנהיג הרוסי עם עמיתיו האמריקאיים.

ואז הגיע השולחן הארוך-מאוד שפוטין השתמש בו בקרמלין לתיעוד הצילומים של הפגישות החשובות שלו, כזה שמסמל את הפרנויה והפחד שלו.

כשנפגש פוטין עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ב-7 בפברואר, שבועיים בלבד טרם הפלישה לאוקראינה, התנהגותו הפכה למושא תחקיר. "לא הייתה לחיצת יד, לא חיבוק חם, ושמנו לב לזה", אמר הגורם ממשרדו של ראש המודיעין הלאומי.

חודשיים וחצי לאחר מכן, פוטין נפגש ב-21 באפריל עם שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו. הפעם ליד שולחן קטן. רבים התמקדו בשויגו שנעדר זמן מה מעיני הציבור, אבל דווקא פוטין היה זה שנעדר במשך רוב החודש. התמונה שהציג הייתה רחוקה מבריאה, כשהשתופף בכסאו ואחז בשולחן בידו הימנית. חלקים רבים מהפגישה נותחו עבור הבית הלבן. הקונצנזוס: פוטין חולה, וככל הנראה גוסס.

הנשיא ולדימיר פוטין מפגין כוח וגבריות. היום הדימוי שלו כבר שברירי יותר / צילום: Associated Press, RIA Novosti, Alexei Druzhinin
 הנשיא ולדימיר פוטין מפגין כוח וגבריות. היום הדימוי שלו כבר שברירי יותר / צילום: Associated Press, RIA Novosti, Alexei Druzhinin

במהלך חודש מאי אמר בריאיון ראש המודיעין של אוקראינה, גנרל קירילו בודאנוב, כי פוטין נמצא ב"מצב פסיכולוגי ופיזי רע מאוד והוא חולה מאוד". לדבריו, בקרמלין ישנן תוכניות להפילו.

במקביל, שמועה לפיה אנשי ביטחון בקרמלין חשפו מזימה רוסית לרצוח את פוטין אושרה. ה-CIA ושירותי הביון הזרים קיבלו סיפורים עקביים של מחלוקת בצמרת משרדי הביטחון הלאומי של רוסיה, כמו גם את הרצון מצד דיפלומטים רוסיים לערוק מערבה.

"אדם שפעם נתפס ככל יכול נתפס כיום בעיקר כמי שנאבק בעתיד, שלו במיוחד", אמר הגורם ממשרד ראש המודיעין האמריקאי.