הפרישה של מנכ"ל יאנדקס וחמישה גרפים שמסבירים את המשבר בהייטק

הסנקציות שהובילו לפרישתו של מנכ"ל יאנדקס והעימותים שהובילו לעזיבתה של שריל סנדברג • המספרים שמאחורי המשבר בהייטק ומדוע השוואה בין רשימת החברות הציבוריות הגדולות מדברת בעד עצמה • הכימאית עטורת הפרסים ששאבה השראה מסוכריות ה-m&ms וחוקרי החיטה הישראליים שרוצים להציל את העולם ממחסור בחיטה • השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס

המשבר בהייטק / צילום: Shutterstock
המשבר בהייטק / צילום: Shutterstock

קרנות ההון סיכון יצאו מגדרן בשבועיים האחרונים על מנת להעביר מסר אחיד, נהיר וברור ליזמים שלהן לקראת הלא נודע. קרן ההון סיכון סקויה המליצה ליזמים לחתור לרווחיות ולהתמקד בהגדלת המכירות ממאגר הלקוחות הקיימים; לייטספיד מצאה קווי דמיון רבים בין המשברים הכלכליים של 1987, 2000 ו-2008; מאיץ הסטארט-אפים המפורסם Y Combinator הזהיר מפני משבר גיוס הון שעלול להימשך עד כשנה וביקש מהמנהלים לחתוך בהוצאות בתוך שלושים יום; קרן קראפט שחררה סרטון הדרכה ויראלי שכבר צבר קרוב ל-130 אלף צפיות; וקרן אינסייט, משקיעת ההון סיכון הבולטת ביותר בישראל בשנים האחרונות הנחשבת גם לסנדקית הגדולה של חדי הקרן של תל אביב, כינסה יותר ממאתיים יזמים לשיחת זום מיוחדת שכוונה במיוחד עבור השוק הישראלי.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק ובמדע במייל: הירשמו כאן

הקרנות הן מקור נפלא לידע ולהדרכה בימים קשים. השותפים המנהלים בה ראו לרוב ימים קשים מאלה. אבל האם השיחות הצפופות עם היזמים אמורות להיות חד צדדיות? ומי ידריך את המשקיעים? מי יעביר להם סדנאות על הצ'קים הגדולים - לפעמים גדולים מדי - שחילקו ליזמים, ושאילצו אותם בפועל להגדיל את שווי החברות מעבר לנדרש? מי יבקש מהם להדק את האופן שבו הם בוחנים השקעות חדשות? ומי יסביר להם כיצד לסרב להצעה של חברה לא אפויה להנפקה?

כמו הילדים שלעיתים משלמים את המחיר על חטאי הוריהם, האחריות למשבר בהייטק רובצת על המשקיעים לא פחות מאשר על היזמים שגייסו מהם הון. אבל מי יעביר להם סדנת משבר?

הנה שמונה נושאים מעניינים שעסקנו בהם השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס:

1. גל הסנקציות החדש של האיחוד האירופי נגד חברות ואישים רוסים כלל הפעם גם את מנכ"ל יאנדקס ואחד ממייסדיה, ארקדי וולוז', המחזיק גם באזרחות ישראלית. בסוף השבוע האחרון עזב וולוז' את תפקידיו הניהוליים ביאנדקס, מה שעלול לסכן את נסיונותיה של החברה להעביר את המטה שלה לישראל.

2. הבינה המלאכותית משתלטת בהדרגה על כל תחום בחיינו, ויצירות אמנות ויראליות הן רק קצה הקרחון. מטיפול בסרטן, דרך בוט שחוזה את העתיד בבורסות ועד כתיבת חדשות: ההבטחות והמחיר של הטכנולוגיות פורצות הדרך. פרויקט מיוחד.

3. הקיצוצים מזמן כאן, אבל כיצד נראה ומתנהג המשבר בהייטק ומה מביא את השוק לשבת על הגדר? חבברת המחקר PitchBook חושפת את המספרים המדהימים שמאחורי הפחד.

4. בשנים האחרונות היחסים של שריל סנדברג עם מארק צוקרברג ידעו מורדות שהובילו לקיצוץ סמכויותיה ולפרישתה מהחברה החל מהביקורת על פרסום תעמולה רוסית בבחירות 2016, דרך ההאשמה בפרשת קיימברידג' אנליטיקה ועד המחלוקות הנוגעות לניהול התוכן. כך מצאה עצמה שריל סנדברג מחוץ לפייסבוק.

5. צניחת השווי של חברות ההייטק מתחילה לשנות את מאזן הכוחות בין היזמים למשקיעים. התנאים החדשים להזרמת כספים עשויים לכלול מעתה פיקוח הדוק יותר על הביצועים, הקצאת אופציות לקרנות המממנות, והגדלת חלקן באקזיט עתידי על חשבון נתחים שהיו מוקצים בשנים האחרונות לעובדים וליזמים. ניתוח גלובס.

6. המהפך ברשימת 10 החברות הישראליות הציבוריות הגדולות ביותר אומר הכל על הטלטלה בשווקים.

7. פרופ' קרוליין ברטוצי חוקרת את הסוכרים שעוטפים את התאים החיים בהשראת מעטפת הסוכר הקשיחה המגינה על הפנים הרגיש בסוכריות m&ms, ולאחרונה אף זכתה בפרס וולף לכימיה. "כל הקריירה שלי כוונה להכניס את חקר הסוכרים חזק לתוך הביולוגיה. אם נצליח לעשות את זה יהיו לנו תרופות טובות יותר", היא מספרת בראיון לגלובס.

8. משבר החיטה העולמי הולך וגובר עם התמשכות המלחמה באוקראינה. שינויי האקלים מאיימים על ענבי היין המשובחים שגדלים בקליפורניה ובפרובנס. אוכלוסיית הדבורים הולכת ונעלמת ומעמידה את החקלאות העולמית בסכנה ממשית. פתרונות אפשריים לכל הבעיות הבוערות הללו נמצאים ממש כאן, בישראל. פרויקט חקלאי מיוחד לשבועות.